اندیشه کنیم/ تشریح سیره اقتصادی امام حسین (ع)/ حدیث تکان دهنده از امام: تاثیر شکم‌های پر شده از حرام/ پیام به ملت و دولت

  • ۲۸ شهریور ۱۳۹۷
  • 3266

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: در روز عاشورا روایت اقتصادی اجتماعی تکان دهنده از امام حسین نقل شده که می‌تواند هدایتگر مسیر امروز اقتصاد ما باشد.به گزارش بانک مردم، امام حسین (ع) پیش از ظهر عاشورا در کربلا صحبت‌های زیادی کرد ولی هیچ کدام اثر نمی ‌کرد. در آخر حضرت فرمودند: « فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ ؛ چون شکم‌های شما از حرام پرشده است ، حرف‌های من در شما اثر نمی گذارد.در زیر اظهارات دو کارشناس که در مورد حدیث بالا و همچنین سیره اقتصادی امام حسین (ع) به اظهار نظر پرداخته‌اند بازنشر می‌کنیم:غلامعلی معصومی‌نیا، عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به واقعه عاشورا اظهار کرد: امام حسین(ع) در روز عاشورا به دشمنان خود فرمودند: شکم‌های این مردم از حرام پر شده و این جامعه از لحاظ اقتصادی حرام‌خور شده است و چون حرام‌خور شده‌اند، کار آنان به امام‌کُشی رسیده است.وی ادامه داد: طبق سیره اقتصادی امام حسین(ع) در رسیدگی به فقرا و محرومین، احترام به آنان و حفظ کرامتشان بود. ایشان به گونه‌ای به نیازمندان کمک می‌کردند که حرمت آنان حفظ شود تا آنان احساس شکست نکنند.لزوم بهره‌گیری مسئولان از سیره اقتصادی امام حسین(ع)معصومی‌نیا در ادامه به بیان برخی درس‌های سیره اقتصادی امام حسین(ع) برای مسئولان و مردم در دوره کنونی پرداخت و گفت: اگر بخواهیم از این سیره برای دوره کنونی عبرت بگیریم، یکی از درس‌های بزرگ عاشورا برای دوره کنونی ما اهمیت ساده‌زیستی مسئولان و توجه آنان به نیازمندان است و به همین دلیل است که مقام معظم رهبری از ۲۵ سال پیش تاکنون در فرمایشات خود، از مسئله نوکیسه‌ها و کسانی‌که ثروت زیادی را بر هم زده‌اند به عنوان پدیده‌ای زشت یاد کرده‌اند.عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: اکنون که قضایای اخیر همانند حقوق‌های نجومی پدیدار شده است و رهبر انقلاب فرمودند باید با این پدیده برخورد شود به این دلیل است که در صدر اسلام، یکی از عوامل مهم اینکه مردم دچار انحراف شدند، همین انحرافات اقتصادی بود.دعوت مردم و خواص به سلامت اقتصادیمعصومی‌نیا تأکید کرد: امام حسین(ع) در اوج عزت، مردم را به سلامت و پاکی در عرصه اقتصادی دعوت کردند اما مردم گوش ندادند و حتی خواص امت هم راه انحراف در پیش گرفته و در مسابقه دنیاطلبی از هم سبقت گرفتند تا کار به جایی رسید که فاجعه عظیم عاشورا رخ داد.وی اظهار کرد: بسیاری از افرادی که دست به شهادت امام حسین(ع) زدند، به این دلیل بود که انحرافات اقتصادی داشتند و چون حرام‌خوار شده بود، گوش آنان به توصیه‌ها بدهکار نبود. چنین درس‌هایی برای ما عبرت است؛ بنابراین باید این مسئله را در دوره کنونی مد نظر قرار دهیم.عواقب فساد اقتصادی مسئولانعضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی تأکید کرد: اگر دیر بجنبیم و دست کسانی‌که مال حرام می‌خورند را کوتاه نکنیم، ممکن است فجایع بسیار ناگواری رخ داده و جامعه به سقوط کشیده شود و در زمان امیرالمؤمنین علی(ع) این موضوع خود را به خوبی نشان داد.معصومی‌نیا در پایان گفت: ما شعائر حسینی را گرامی می‌داریم اما متأسفانه از درس‌های قیام ایشان بهره نمی‌گیرم؛ بنابراین اگر مسئولان ما این مسائل را در نظر نداشته و از مردم فاصله بگیرند، فساد اقتصادی عاقبت بسیار بدی را در پی خواهد داشت و یکی از این عواقب، فروپاشی جامعه استعدالت اقتصادیحجت‌الاسلام والمسلمین سیدآیت‌الله احمدی، کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، در گفت‎وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره سیره اقتصادی امام حسین(ع) پرداخت و اظهار کرد: همه ائمه(ع) نور واحد و پیرو سیره پیامبر اسلام(ع) هستند و اصولی بر سیره آنها حاکم است که از سیره رسول مکرم اسلام(ع) نشئت می‌گیرد و امام حسین(ع) نیز وقتی قصد آغاز قیام دارند و عده‌ای در مورد اهداف این قیام سؤال می‎کنند، آن حضرت می‌فرمایند که می‎خواهم به سیره جدم رسول خدا(ص) و سیره پدرم امیرالمؤمنین(ع) عمل کنم.وی افزود: یکی از ابعاد سیره رسول خدا(ص) و امیرالمؤمنین(ع) بُعد اقتصادی است که مؤلفه و ویژگی اصلی آن هم عدالت اقتصادی است. امام حسین (ع) می‎فرمایند: «فَاِنَّ السُنَّهَ قَدْ اُمیتَتْ، وَ اِنَّ الْبِدْعَهَ قَدْ اُحْیِیَتْ»؛ یعنی سنت رسول خدا(ص) از بین رفته و بدعت‎ها زنده شده است. این مقوله‎ای است که شامل همه ابعاد از جمله اقتصاد است و ایشان تلاش داشتند که مقوله‎هایی همانند اقتصاد اسلامی و عدالت اقتصادی را زنده کنند.وی اظهار کرد: امام حسین(ع) در بسیاری از موارد زمین یا باغی را می‌بخشیدند یا به فقیری هدیه می‌کردند و این نشان می‎دهد که سیدالشهداء(ع) در عین تلاش و زحمتی که به خرج می‎دادند به فکر نیازمندان نیز بوده‌اند. حتی بعد از شهادت ایشان نیز همانند سایر ائمه(ع) آثار پینه و زخم بر روی بدن آن حضرت قابل مشاهده بوده است که امام سجاد(ع) می‎فرمایند این اثر انفاق‌ها و کیسه‌هایی است که پدرم شبانه به دوش می‎کشید و به خانه فقرا و نیازمندان می‎بردند.مقابله با احتکار کالااحمدی گفت: مورد دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که تمام اهل بیت(ع) به‌ویژه امام حسین(ع) آن چیزی را که به دست می‎آوردند سریعا در جایی که باید مصرف می‎شد مصرف می‎کردند و هرگز کالایی را در منزل انباشته نمی‎کردند و در واقع در سیره ایشان مبارزه با احتکار از جایگاه والایی برخوردار بوده است.این پژوهشگر سیره معصومین(ع) تأکید کرد: تعبیری وجود دارد که وقتی ابوهشام قناد، کالایی را برای امام می‎بردند، ایشان فورا آن را می‎بخشیدند و یا خرج خانواده و نیازمندان می‎کردند. در سیره سایر ائمه(ع) نیز مقابله با احتکار و انباشت کالا وجود داشته است و همواره به یاران و همراهان خود امر می‎فرمودند که از احتکار پرهیز کنند.منبع: خبرگزاری قرآنی (ایکنا)

ثبت دیدگاه

ثبت