چگونه از رمزهای یک بار مصرف استفاده کنیم؟/ حذف رمز دوم ایستا کارت‌های بانکی از اول خردادماه سال آینده

  • ۳۱ شهریور ۱۳۹۷
  • 2431

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: بانک مرکزی بهره گیری از رمز یک بار مصرف را به بانک‌ها ابلاغ کرد اما نحوه ثبت‌نام حضوری و غیرحضوری برای استفاده از رمزهای یک‌بارمصرف چگونه است؟

به گزارش بانک مردم به نقل از ایبنا، بخش‌نامه الزامات رمزهای پویا در تراکنش‌های مبتنی بر کارت اول شهریورماه سال ۹۷ از سوی بانک مرکزی به شبکه بانکی ابلاغ شد که در سه فاز زمانی اجرایی می‌شود و بر اساس آن، از اول آذرماه امسال رمز دوم ایستا و پویا کارت‌های بانکی هم‌زمان به دارندگان کارت ارائه می‌شود. همچنین جبران خسارت زیان احتمالی دارندگان کارت به دلیل آماده نبودن زیرساخت رمزهای پویا از اول آذرماه ۹۷ بر اساس این بخشنامه بر عهده بانک‌ها و مؤسسات اعتباری است.

از اول خردادماه سال آینده نیز رمز دوم ایستا کارت‌های بانکی حذف و استفاده از رمز دوم یک‌بارمصرف در تراکنش‌های مبتنی بر کارت برای دارندگان کارت الزامی می‌شود. ازاین‌رو آگاهی مردم از شرایط ثبت‌نام برای استفاده از رمزهای یک‌بارمصرف در شبکه بانکی بسیار مهم قلمداد می‌شود.

بر اساس بخش‌نامه الزامات رمزهای پویا در تراکنش‌های مبتنی بر کارت، استفاده از خدمت رمزهای پویا و جایگزینی آن‌ها به‌جای رمزهای ایستا، نیازمند ثبت‌نام دارندگان کارت‌بانکی است.

شرایط ثبت‌نام حضوری

بر این اساس، ثبت‌نام حضوری برای استفاده از رمزهای پویا در محل شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، منوط به احراز هویت مطمئن (کنترل مدارک هویتی واستعالام از سازمان ثبت‌احوال) دارنده کارت‌بانکی است.

همچنین، ثبت حضوری برای استفاده از رمزهای پویا از طریق دستگاه‌های خودپرداز، منوط به احراز هویت مطمئن مشتری بر پایه حضور کارت، ورود رمز اول و تائید کد احراز هویت ارسال‌شده به شماره تلفن همراه دارنده کارت (به‌ عنوان یکی از عوامل احراز هویت) از سوی بانک است.

افزون بر این، ثبت‌نام از طریق دستگاه‌های خودپرداز تنها روی دستگاه‌های متعلق به بانک و موسسه اعتباری صادرکننده کارت که منطبق با الزامات بهره‌برداری امن از دستگاه‌های خودپردازاست، مجاز می‌باشد.

شرایط ثبت‌نام غیرحضوری

ثبت‌نام غیرحضوری برای استفاده از رمزهای پویا از طریق شبکه اینترنت یا کانال‌های ارتباطی راه دور، باید متکی بر احراز هویت چندعاملی باشد. همچنین بانک‌ها و مؤسسات اعتباری تنها زمانی می‌تواند از شماره تلفن همراه به‌عنوان یکی از عوامل احراز هویت استفاده کند که از تطابق اطلاعات مالک شماره تلفن همراه با اطلاعات دارنده کارت اطمینان حاصل کند.

بر اساس این گزارش، امکان غیرفعال کردن خدمت رمزهای پویا برای دارندگان کارت‌بانکی باید فراهم باشد، بدین معنا که غیرفعال کردن این خدمت با حذف استفاده از خدمات مرتبط با رمز دوم کارت همراه است.

همچنین بانک‌ها و موسسات اعتباری باید سازوکاری فراهم کنند تا در صورت تغییر دستگاه چندمنظوره یا شماره تلفن همراه دارنده کارت، ادامه ارائه خدمت رمز پویا به دارنده کارت منوط به ثبت‌نام مجدد باشد.

ثبت دیدگاه

ثبت