نایب رییس اتاق ایران: ارز ۴۲۰۰ تومانی باید حذف شود/ بازگشت به مکانیسم بازار آزاد/ ۷ دهک اول جامعه نیازمند دریافت کمک هستند

  • ۲ مهر ۱۳۹۷
  • 4212

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: نایب‌ رییس اتاق ایران خواستار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شد و گفت: سالانه ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه به کالاهای اساسی اختصاص می یابد.

به گزرارش بانک مردم،  پدرام سلطانی در نشست روسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور با اعضای هیات رییسه اتاق ایران، اظهار داشت: دولت می‌خواهد تورم را با مدیریت دستوری نرخ ارز کنترل کند برای همین به عدم شفافیت و میزان فساد در بازار دامن زده است. از طرفی کنترل تقاضا را نیز در دست گرفته و مجبور است میزان محدودیت‌ها را برای واردات کالا افزایش دهد.سلطانی افزود: در این مرحله دولت روند ثبت سفارش را پیچیده‌تر می‌کند و سعی دارد برای جلوگیری از افزایش قیمت در بازار، سیاست‌های تعزیری را در پیش بگیرد و به بهانه‌های مختلف انبارها را پلمپ کند. حتی صادرات را هم محدود می‌کند غافل از اینکه هیچ‌کدام از این اقدامات اثرگذار نیست و تورم اتفاق افتاده است.نایب‌ رییس اتاق ایران تداوم این روش را باعث تخریب اقتصاد کشور دانست و گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی باید حذف شود چرا که ارز یارانه‌ای وجود ندارد. دولت باید ارز را در اختیار بازار ثانویه قرار دهد و خود کنار برود.وی با بیان اینکه امروز ۷۰ درصد جامعه میزان درآمدشان از خرجی که می‌کنند کمتر است، گفت: ۷ دهک اول جامعه نیازمند دریافت کمک هستند و دولت می‌تواند مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومان تا قیمت توافقی را به این اقشار اختصاص دهد. حتی می‌تواند بخش دیگر این منابع را صرف مسائل دیگر کند. مثلا می‌تواند بدهی خود را به تامین اجتماعی بپردازد تا این سازمان هم خدمات بهتری به افراد تحت پوشش خود بدهد.سلطانی همچنین تاکید کرد: در حال حاضر دولت برای هر نفر معادل ۴ میلیون تومان یارانه سوخت می‌دهد. این مسئله برای دیگر حامل‌های سوخت نیز وجود دارد. از سویی سالانه برابر با ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای کالاهای اساسی یارانه داده می‌شود.نایب‌ رییس اتاق ایران تنها راهکار را بازگشت به مکانیسم بازار آزاد دانست و گفت: اگر این مکانیسم اجرایی شود، تمایل تبدیل سرمایه به دلار کمتر شده و میزان قاچاق هم کاهش پیدا می‌کند.

ثبت دیدگاه

ثبت