برخلاف دستور بانک مرکزی؛ پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به کارمندان در برخی بانک‌ها همچنان ادامه دارد + جدول

  • ۲۵ مهر ۱۳۹۷
  • 6584

پایگا خبری تحلیلی بانک مردم: از مجموع ۹ بانک مورد بررسی، نسبت تسهیلات قرض‌الحسنه پرداختی به کارمندان بانک‌ها در ۵ بانک کمتر از ۸ درصد است اما بررسی اعداد و ارقام نشان می‌دهد، از مجموع این ۹ بانک، فقط ۳ بانک در سال ۹۶ با رعایت مصوبه بانک‌ مرکزی، وام قرض‌الحسنه به کارمندان خود پرداخت نکرده‌اند.

به گزارش بانک مردم به نقل از فارس، بانک مرکزی در سال ۹۵ طی بخشنامه‌ای به همه بانک‌ها و موسسات اعتباری، پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه سپرده‌گذاران را ممنوع اعلام کرد.

بررسی آمار و ارقام صورت‌های مالی ۹ بانک در سال ۹۶ نشان می‌دهد که برخی بانک‌ها همچنان اما با شدتی کمتر بخشی از منابع قرض‌الحسنه خود را صرف اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به کارمندان خود می‌کنند. البته در بررسی ارقام به نظر می‌رسد بیشتر این بانک‌ها دیگر تسهیلات قرض‌الحسنه از این محل به کارمندان خود پرداخت نمی‌کنند چرا که مانده تسهیلات اعطایی به کارمندان در برخی بانک‌ها کاهش محسوسی داشته است.

از ۹ بانک بررسی شده، مانده تسهیلات اعطایی قرض‌الحسنه به کارمندان در ۵ بانک بین صفر تا ۷٫۴ درصد است. به عبارت دیگر این بانک‌ها عمده منابع خود را تسهیلات به غیر از کارمندان خود پرداخت کرده‌اند.

اما میزان تغییر در مانده تسهیلات اعطایی به کارمندان نشان می‌دهد از مجموع ۹ بانک، فقط ۳ بانک در سال ۹۶ تسهیلات قرض‌الحسنه به کارمندان خود پرداخت نکرده است و دیگر بانک‌ها بخشی از منابع قرض‌الحسنه را به کارمندان خود اختصاص داده‌اند.

با این وجود در مجموع، مانده تسهیلات اعطایی قرض‌الحسنه به کارمندان بانک‌ها که در سال ۹۵ بالغ بر ۳ هزار و ۵۲۴ میلیارد و ۵۰۸ میلیون تومان بوده است، در سال ۹۶ به ۳ هزار و ۲۹۱ میلیارد و ۸۷۸ میلیارد تومان کاهش یافته و از طرف دیگر حجم تسهیلات قرض‌الحسنه اعطایی به مردم در این بانک‌ها از ۵ هزار و ۶۸۸ میلیارد تومان به ۸ هزار و ۱۴۳ میلیارد تومان افزایش یافته است.

به عبارت دیگر سهم کارمندان بانک‌ها از مانده تسهیلات اعطایی از ۳۸٫۲ درصد در سال ۹۵ به ۲۸٫۷ درصد در سال ۹۶ کاهش یافته است.

* منظور از مانده تسهیلات اعطایی، تسهیلاتی است که در سال‌های گذشته پرداخت شده اما هنوز سررسید نشده است. به عنوان مثال اگر بانک ۱۰۰ میلیارد تومان وام پرداخت کرده باشد و ۲۰ میلیارد تومان آن را در سررسید اقساط وصول کند، مانده تسهیلات اعطایی بانک ۸۰ میلیارد تومان می‌شود. 

* ارقام به میلیارد تومان

بانکمانده تسهیلات اعطایی به مردم (سال ۹۶)مانده تسهیلات اعطایی به مردم (سال ۹۵)مانده تسهیلات اعطایی به کارمندان بانک (۹۶)مانده تسهیلات اعطایی بهکارمندانبانک (۹۵)سهم کارمندان از کل تسهیلات قرض‌الحسنه (۹۶)سهم کارمندان بانک از کل تسهیلات قرض‌الحسنه (۹۵)
اقتصاد نوین۱۵۵،۶۲۴۸۲،۵۰۷۴،۷۴۱۴،۱۷۵۲٫۹ درصد۴٫۸ درصد
آینده۱۲۱،۱۴۲۶۰،۳۷۱۹۳۳۲۸۰٫۰۷ درصد۰٫۵ درصد
پارسیان۷۳۷۷۸۱۱۸۶،۶۷۰۱،۸۳۷،۵۷۲۵،۳۲۸ درصد۲۳،۶۲۸ درصد
تجارت۳،۰۶۴،۸۱۶۲،۱۶۳۰۳۶۱،۲۶۷،۳۱۸۱،۳۶۱،۸۰۲۲۹٫۲ درصد۳۸٫۶ درصد
دی۱۳۷،۵۹۲۹۲،۱۵۶۲۲،۲۴۲۲۳،۴۶۸۱۳٫۹ درصد۲۰٫۲ درصد
سامان۱۳۹،۵۶۲۷۶،۴۱۵۱٫۳۱،۷۸۷۰٫۰۹ درصد۰٫۱ درصد
سینا۸۰،۰۹۷۲۲،۵۶۲۶،۴۲۲۴،۸۳۲۷٫۴ درصد۱۷٫۶ درصد
صادرات۴،۴۳۴،۲۳۳۳،۱۸۹،۴۶۲۱،۸۰۴،۳۹۱۱،۹۴۴،۳۵۹۲۸٫۹ درصد۳۷٫۸ درصد
کارآفرین۹،۸۳۹۱،۰۰۸۰۰۰۰
جمع۸،۱۴۳،۶۴۲۵،۶۸۸،۲۹۸۳،۲۹۱،۸۷۸۳،۵۲۴،۵۰۸__

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

ثبت