بدهی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی بانک‌‌های غیردولتی و موسسات اعتباری به بانک مرکزی

  • ۲۵ مهر ۱۳۹۷
  • 1248

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: براساس آمارها،حجم بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بانک مرکزی در پایان مرداد امسال به ۱۴۸ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان و رسید، سهم بانک‌های غیردولتی، خصوصی و موسسات اعتباری از این بدهی‌ها ۹۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است.

به گزارش بانک مردم به نقل از فارس، براساس آمار خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های شبکه بانکی که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، حجم کل بدهی‌ بانک‌ها و موسسات اعتباری به بانک مرکزی به ۱۴۸ هزار و ۸۴۰ میلیاردتومان رسیده است که از این میزان ۴ هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان بدهی بانک‌های تجاری دولت، ۴۵ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان بدهی بانک‌های تخصصی دولتی که عمده آن خط اعتباری مسکن مهر بوده و ۹۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان هم بدهی بانک‌های غیردولتی، خصوصی و موسسات اعتباری به بانک مرکزی است.

البته از مجموع کل بدهی‌ها، ۲۵ هزار میلیارد تومان آن بابت پرداخت سپرده سپرده‌گذاران موسسات منحله پرداخت شده است.

با این احتساب این رقم، ۶۶٫۲ درصد از کل بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری، بدهی بانکها و موسسات اعتباری غیردولتی و خصوصی است.

در صورتی که سهم ۲۵ هزار میلیارد تومانی خط اعتباری سپرده‌های موسسات منحله را کسر کنیم، حجم کل بدهی بانک‌ها به ۱۲۳ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان کاهش می‌یابد و با این حساب سهم بانک‌های غیردولتی، خصوصی و موسسات اعتباری از کل بدهی‌ها به ۵۹٫۴ درصد می‌رسد.

آنچه که بیش از حجم بالای بدهی‌ها، نگرانی ایجاد می‌کند، روند رو به رشد و تزاید بدهی بانک‌های غیردولتی، خصوصی و موسسات اعتباری به بانک مرکزی است. فقط در ۵ ماهه اول امسال ۱۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به کل بدهی‌ها یعنی به طور متوسط هر ماه ۳ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان افزوده شده است.

نا ترازی دارایی‌های و بدهی‌های بانک‌ها و منابع و مصارف که ریشه در عوامل متعدد از جمله افزایش معوقات بانکی و نرخ بالای سود سپرده و تسهیلات دارد، موجب ناتوانی بانک‌ها در پرداخت سود سپرده شده و همین مساله رشد شدید اضافه برداشت بانک‌ها به بانک مرکزی را در پی داشته است، به طوری که حجم کل بدهی بانک‌های غیردولتی، خصوصی و موسسات اعتباری از ۳۲۰۰ میلیارد تومان در شهریور ماه سال ۹۲ به ۹۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است که در صورت حذف ۲۵ هزار میلیارد تومان این رقم به ۷۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

ثبت دیدگاه

ثبت