وزارت اقتصاد روسیه:چین و روسیه دلار را از مبادلات تجاری دوجانبه حذف می‌کنند

  • ۲۷ مهر ۱۳۹۷
  • 5208

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: وزارت اقتصاد روسیه اعلام کرد:‌ مسکو و پکن در حال کار بر روی یک توافق بین دولتی برای افزایش استفاده از روبل و یوآن و حذف حداکثری دلار در مبادلات دوجانبه خود هستند.

به گزارش  بانک مردم به نقل از  فارس و به نقل از راشاتودی، وزارت اقتصاد روسیه  اعلام کرد: مسکو و پکن در حال همکاری برای حصول یک توافق در راستای افزایش استفاده از روبل و یوآن در مبادلات تجاری خود هستند.

سرگئی گورکوف، معاون وزارت اقتصاد روسیه در این باره گفت: متن این توافق در حال آماده شدن است و این روند آسان نخواهد بود.

وی ادامه داد: روسیه و چین در مبادلات دوجانبه تجربه دارند.

گورکوف افزود: چین و روسیه توانسته‌اند با موفقیت طرح سوآپ ارزی روبل و یوآن را اجرا کرده و از سال ۲۰۱۴ تاکنون استفاده از ارزهای ملی در مبادلات دوجانبه را افزایش و وابستگی به دلار و یورو را کاهش دهند. این توافق سوآپ ارزی اواخر سال ۲۰۱۷ تمدید شد.

معاون وزارت اقتصاد روسیه البته به جزئیات این توافق و زمان اجرایی شدن آن اشاره نکرد. حجم مبادلات تجاری بین روسیه و چین طی سال‌های گذشته افزایش چشمگیری را تجربه کرده است.

بنا به اطلاعات ارائه‌شده از سوی اداره کل گمرک چین، از ماه ژانویه تا سپتامبر سال جاری مبادلات تجاری چین با روسیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته و به ۷۷ میلیارد دلار رسیده است.

این آمار نشان می‌دهد چین بزرگ‌ترین شریک تجاری روسیه محسوب شده و ۱۵ درصد کل مبادلات تجاری روسیه در سال ۲۰۱۷ در چین بوده است.

انتظار می‌رود طی سال جاری حجم مبادلات تجاری دوجانبه بین روسیه و چین به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش یافته و این رقم تا سال ۲۰۲۴ به ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

سال گذشته میلادی ۹ درصد از پول صادرات روسیه به چین به روبل پرداخت شد و شرکت‌های روسی نیز ۱۵ درصد کل مبادلات تجاری خود با چین را به یوآن انجام دادند. این رقم سه سال پیش به ترتیب ۲ و ۹ درصد بود.

ثبت دیدگاه

ثبت