رئیس سابق اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان فرآورده های نفتی: بستن دست صرافی‌ها برای انتقال ارز مشکل ایجاد می‌کند

  • ۲۷ مهر ۱۳۹۷
  • 1032

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: رئیس سابق اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان فرآورده های نفتی در میزگرد خواب آشفته نفت که در دانشگاه تهران برگزار شد جزئیاتی جدید از نحوه فروش نفت توسط بابک زنجانی را اعلام کرد.

به گزارش بانک مردم به نقل از فارس، حسن خسروجردی رئیس سابق اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان فرآورده ای نفتی با اشاره به اینکه در کشور دو مدل بخش خصوصی داریم، گفت: اولین مدل این است که عده‌ای پول دارند اما کار بلد نیستند و مدل دوم این است که عده‌ای پول ندارند اما تجربه دارند و کار را می‌دانند.

این فعال صنعت نفت با اشاره به اینکه زمانی که من در خارج از کشور دانشجو بودم دولت مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار را به حساب من واریز کرد تا خریدهایی را که آن موقع زمان جنگ مورد نیاز بود انجام دهم.

این فعال صنعت نفت تصریح کرد: اما متاسفانه امروز که تجربه من افزایش پیدا کرده و می‌دانم چگونه باید کار کنم دولت حاضر به همکاری با ما نیست.

* کسانی که پول داشتند ریسک نکردند

خسروجردی با اشاره به عرضه نفت در بورس، گفت: دولت در اولین عرضه رسما اعلام کرده بود هر کس که پول دارد بیاید و ما نفت را به او می‌فروشیم اما کسانی که ریسک‌‌پذیر بودند و جرات انجام کار را داشتند پول در اختیار نداشتند و آنهایی که پول در اختیار دارند حاضر به انجام این ریسک نیستند. بر این اساس من هم اکنون ارگان‌هایی را می‌شناسم که بسیار وضع مالی خوبی دارند اما رسما اعلام می‌کنند سری که درد نمی‌کند دستمال نمی‌بندد.

وی با اشاره به اینکه برای فروش نفت باید LC باز کنیم،‌اظهار داشت: برای باز کردن LC نیز چهار سند لازم است که در شرایط تحریم برخی از این اسناد باید تغییر پیدا کند.

*هندی‌ها آماده خرید نفت از بخش خصوصی هستند

خسروجردی گفت: به عنوان مثال SGS که یک شرکت کنترل‌گر نفت است و باید حتما سند او در گشایش LC وجود داشته باشد می‌توان با رایزنی‌هایی این سند را با تاخیر ارائه داد که این کار شدنی است. شما ببینید بعد از اینکه تحریم‌های جدید مطرح شد هندی‌ها رسماً اعلام کردند ما حاضریم از بخش خصوصی نفت بخریم اما هوای ما را داشته باشند؛ بنابراین آنها نیز به نفت ایران محتاج‌اند ولی در شرایطی که می‌ترسند آمریکا نیز با آنها برخورد کند حاضر به خرید نفت از ایران نیستند و می‌خواهند این نفت را با واسطه‌هایی بدست آورند.

این فعال صنعت نفت با اشاره به عرضه نفت در بورس برای بار اول و شکست آن گفت: نکته مهمی که باید بگویم این است که بورس محل خرید و فروش شفاف است و در بورس مشخص است که عرضه‌کننده کیست و خریدار کیست. بنابراین به نظر من بورس راه خوبی برای دور زدن  تحریم‌ها نیست و من معتقدم وزارت نفت باید با برخی از فعالان بخش خصوصی که به آنها اطمینان دارد کار کند و اجازه دهد که آنها ریسک کنند.

* ماجرای فروش پالایشگاه‌های آفریقایی به ایران

خسروجردی با اشاره به اینکه من در اتاق بازرگانی مسئول اتاق ایران و آفریقا هستم تصریح کرد: جالب است بدانید که اکثر پالایشگاه‌‌های آفریقایی شبیه پالایشگاه‌های ایران است و حدود ۴۰ درصد فراورده سنگین که ارزش آن از نفت خام کمتر است تولید می‌کند و به همین دلیل آنها حدود ۸ پالایشگاه را که این شرایط را داشتند تعطیل کردند.

وی افزود: من به وزارت نفت رفتم و با مسئولان صنعت نفت صحبت کردم که با هزینه ۳۰ تا ۳۵ میلیون دلار می‌توان تاورهای این پالایشگا‌ه‌ها را تغییر داد و تولید فرآورده سنگین را به ۶ درصد کاهش داد که اگر این کار را انجام می‌دادیم و این ۸ پالایشگاه را همانجا در آفریقا در اختیار می‌گرفتیم امروز نگران تحریم‌های صنعت نفت نبودیم؛ اما جالب است بدانید مسئولان وزارت نفت به من گفتند ما پولی بابت این کار نداریم اگر می‌خواهی خودت سرمایه بیاور و هیچ کدام حاضر نشدند که این کار را انجام دهند و اگر هم الان بخواهیم وارد این قضیه شویم ما را شناسایی می‌کنند و جلوی فعالیت ما را می‌گیرند.

* شرکت‌های اروپایی به ایران نخواهند آمد

خسروجردی ادامه داد: الان صحبت از مذاکره با اروپایی‌ها مطرح می‌شود در صورتی که باید بگویم اروپایی‌ها اگر هم تضمین دهند با ایران همکاری خواهند داشت ولی من به ضرس قاطع می‌گویم هرگز شرکت‌های اروپایی به ایران نمی‌آیند. زیرا مثلا قضیه توتال با فرانسه فرق می‌کندو آمریکایی‌ها در توتال سهام دارند و دیگر شرکت‌های اروپایی هم همین مشکلات را خواهند داشت.

این فعال صنعت نفت با اشاره به جلساتی که با موضوع برجام در اتاق بازرگانی برگزار می‌شد، گفت: به خاطر دارم روزی آقای سیروس ناصری به اتاق بازرگانی آمد و پشت تریبون گفت برجام بهترین قرارداد ۴۰ سال اخیری است که جمهوری اسلامی امضا کرد. اما همانجا من میکروفن خود را روشن کردم و گفتم اتفاقا این بدترین قراردادی بود که شما امضا کردید و شما مطمئن باشید که آمریکایی‌ها هرگز با ایران توافق نخواهند کردو اجازه همکاری شرکت‌هایشان را با ایران نمی‌دهند مگر اینکه منافع‌شان تامین شود که شما دیدید در قضیه برجام حتی یک شرکت آمریکایی با ایران قرارداد امضا نکرد و شرکت‌های ا روپایی هم که به ایران آمدند با اجازه آمریکا آمدند و با یک اخم آمریکا برگشتند.

* بستن دست صرافی‌ها برای انتقال ارز مشکل ایجاد می‌کند

وی با اشاره به اینکه ما در فروش نفت با این شرایط که دولت در پیش گرفته به جایی نمی‌رسیم گفت: در تحریم‌های قبلی چهار شرکت کار واردات بنزین را انجام می‌دادند زیرا عملا دولت توانایی واردات بنزین را نداشت اما یک اتفاق جالب رخ داد برخی از نمایندگان مجلس در آن دوره پشت تریبون رفتند و صحبت از رانت‌خواری چهار شرکت برای واردات بنزین کردند در صورتی که من مدیرعامل یکی از این شرکت ها و در یکی دیگر نیز عضو هیات مدیره بودم  و خدا را شاهد می‌گیرم که در معاملات بنزین هیچ سودی نداشتیم اما پس از موضع‌گیری‌هایی که در مجلس شد دانشجویان نیز قیام کردند و عملا شرکت‌هایی که واردکننده بنزین بودند و می‌خواستند مشکل کشور را حل کنند شناسایی شدند و بعد از آن نتوانستیم ما بنزین وارد کنیم.

خسروجردی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت‌های خصوصی با صرافی‌ها کار می‌کنند و این صرافی‌ها هستند که مبالغ ارز را که البته کلان هم هست وارد کشور می‌کنند و هم اکنون دولت دست و بال صرافی‌ها را برای انتقال ارز با سیاست‌های نادرستش بسته است که این می‌تواند برای ما مشکل ایجاد کند.

* روایتی جدید از ماجرای بابک زنجانی

وی با اشاره به ماجرای بابک زنجانی گفت: از نظر من بابک زنجانی خائن نبود بلکه در شرایط تحریم انصافا به کشور نیز کمک کرد و این مشکلی که برایش ایجاد شده است خود دولت ایجاد کرد. اصل قضیه بر این است که بابک زنجانی چند محموله نفت را خریداری کرد و به چین برد اما وقتی دولت عوض شد مسئولان دولتی به چینی‌ها گفتند شما از این آقا نفت نخرید و ما نفت شما و هر چیز دیگری که نیاز داشتید تامین می‌کنیم برای همین نفت بابک زنجانی در چین ماند.

وی گفت: چندی قبل من سفری به دالیان چین داشتم و چینی‌ها به من گفتند ما فرآورد‌ه می‌خواهیم و نفت لازم داریم که من در پاسخ گفتم این نفتی را که آقای بابک زنجانی آورده هنوز تخلیه نشده است شما چرا این نفت را تخلیه نمی‌کنید و پولش را نمی‌دهید که آنها رسما گفتند دولت شما به ما گفته از بابک زنجانی نفت نخرید.

وی افزود: شما ببینید دولت از یک طرف می‌گوید بابک زنجانی نفت را چه کار کرد و چرا پولش را نمی‌آورد و از یک طرف جلوی مشتریان بابک زنجانی را گرفته‌اند و نمی‌گذارد که او نفتش را بفروشد. ما دوره‌ای برای همین نفت روی آب در مالزی مشتری پیدا کردیم و آنها خواستند که این نفت را خریداری کنند وقتی نفت به مالزی رفت دیدند که تغییر رنگ پیدا کرده برای همین منصرف شدند و دوباره این نفت به چین بازگشت و الان این نفت روی دریا سرگردان است و دولت اجازه فروش آن را نمی‌دهد.

خسروجردی خاطرنشان کرد: تنها دلیل ناراحتی مسئولان دولت از بابک زنجانی این است که او روشی برای فروش نفت ابداع کرده بود که در شرایط تحریم‌ می‌توانست سود کند به طوری که نفت را از شرکت نفت می‌خرید و آن را با تخفیف به مشتری می‌فروخت و در جابجایی نقل و انتقالات پول نیز هفت و یا هشت درصد سود می‌کرد که عملا این سود جایگزین  این تخفیفی می‌شد که به مشتری داده بودو وزارت نفت این موضوع را فهمید و به مشتریان بابک زنجانی اعلام کرد که از این آقا نفت نخرند.

وی در پایان اظهار داشت: من تنها تقاضایی که دارم این است که مسئولان وزارت نفت به بخش خصوصی توانمند حسن نیت داشته باشند الان افرادی در بخش خصوصی کار می‌کنند که قبلا مدیران همین صنعت نفت بوده‌اند و جالب است در زمانی که آنها در وزارت نفت مشغول بودند اجازه فعالیت داشتند و وقتی که به بخش خصوصی آمدند جلوی فعالیت‌شان را گرفته‌اند.

ثبت دیدگاه

ثبت