استقبال روسیه از بانک‌های خارجی برای پیوستن به جایگزین سوئیفت

  • ۲۸ مهر ۱۳۹۷
  • 3879

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم:معاون بانک مرکزی روسیه گفت: روسیه از بانک های خارجی که به شبکه انتقال پیام های مالی روسیه ملحق شوند، استقبال می کند.

به گزارش بانک مردم به نقل از ایبنا، بانک های خارجی بزودی قادر خواهند بود که بخشی از شبکه انتقال پول روسیه باشند که به عنوان جایگزینی برای نظام سنتی سوئیفت عمل می کند. در همین حال اولگا اسکوروبوگاتوف معاون رییس بانک مرکزی روسیه گفت: هیچ کدام از بانک های غیر مقیم (خارجی) در سال جاری میلادی شروع به متصل شدن به شبکه بانکی ما نخواهند کرد. مردم در حال حاضر به ما روی آورده اند.پیش از این هم این مقام رسمی روس گفته بود که به وسیله استفاده از نظام پرداخت جایگزین، شرکت های خارجی قادر به انجام تجارت با شرکت های تحریم شده روسی خواهند بود. بر همین اساس بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که از ماه سپتامبر سال جاری میلادی ۴۱۶ شرکت روسی به نظام انتقال پیام های مالی موسوم به SPFS که یک شبکه جایگزین بومی برای سوئیفت است، متصل شده اند که  این شرکت ها شامل خزانه داری فدرال روسیه و شرکت های بزرگ دولتی از قبیل گازپروم نفت، روس نفت و دیگر شرکت ها هستند.احتمال قطع دسترسی روسیه به سوئیفت به دنبال دور نخست تحریم های غرب علیه مسکو منجر به نگرانی بانک های روسی در سال ۲۰۱۴ میلادی شد؛ این در حالی است که سوئیفت اعلام کرده که در مناقشات سیاسی بی طرف باقی می ماند.
با وجود چنین ادعایی، دولت آمریکا قدرت کافی برای مسدود کردن تراکنش برخی از کشورها از طریق سوئیفت را دارد. در سال ۲۰۱۲ میلادی روزنامه دانمارکی «برلینگسکه» نوشت: مقامات ایالات متحده مسدود کردن انتقال پول از یک تاجر دانمارکی را به یک بانک آلمانی به دلیل نقض قوانین تحریم آمریکا مدیریت کردند.بر پایه این گزارش، سوئیفت یک شبکه مالی است که انتقال پول در میان اعضای خود را در سرتاسر جهان انجام می دهد و در بلژیک قرار دارد؛ اما اعضای هیات مدیره آن شامل مدیران اجرایی از بانک های آمریکایی به همراه قوانین فدارل آمریکا است که می تواند به دولت آمریکا اجازه دهد علیه بانک ها و رگولاتورها در سرتاسر جهان اقدام کنند. البته اتحادیه اروپا هم در حال کار کردن بر روی یک نظام بانکی مستقل از سوئیفت است که توسط آلمان مطرح شده تا به بروکسل کمک کند تا تحریم های ضد ایرانی را دور بزند.

ثبت دیدگاه

ثبت