عرضه ارز پتروشیمی‌ها از ۵٫۲ میلیارد دلار گذشت/ سهم ۵۳ درصدی در تامین بازار ثانویه

  • ۳۰ مهر ۱۳۹۷
  • 4838

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: در طول ۲۰۹ روز نخست امسال حدود پنج میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در بازار داخلی عرضه شده که صرفا سهم پتروشیمی‌ها در تامین ارز بازار ثانویه به رقم ۵۳ درصد رسیده است.

عرضه ارز پتروشیمی‌ها از 5.2 میلیارد دلار گذشت/ سهم 53 درصدی در تامین بازار ثانویه

به گزارش بانک مردم به نقل از فارس از اول فروردین تا ۲۳ مهر ماه امسال ارز کل صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری ایران حدود هفت میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلار بوده که با کسر صادرات ریالی ارزش صادرات پتروشیمی حدود هفت میلیارد و ۲۵ میلیون دلار برآورد می‌شود.

بر این اساس در طول ۲۰۹ روز نخست امسال یعنی از اول فروردین تا بیست و سوم مهرماه در مجموع حدود پنج میلیارد و ۲۱۳ میلیون دلار ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی از سوی شرکت‌های پتروشیمی متناسب با سیاست های ارزی دولت روانه بازار داخلی شده است.

مروری بر وضعیت عرضه ارز حاصل از صادرات پتروشیمی نشان می دهد، که شرکت‌های پتروشیمی درحد فاصل اول تا ۲۱ فروردین ماه و قبل از مصوبه ۲۲ فروردین هیأت دولت بیش از ۳۹۰ میلیون دلار با هماهنگی بانک مرکزی و به صرافی های مجاز عرضه کرده اند.

همچنین در حدفاصل ۲۲ فروردین تا ۱۵ اردیبهشت ماه بالغ بر ۳۹۰ میلیون دلار با نرخ دولتی و با راه اندازی کامل سامانه نیما از ۱۶ اردیبهشت تا ۱۵ مرداد ماه حدود دو میلیارد و ۱۹۳ میلیون دلار و از ۱۶ مرداد ماه تا ۲۳ مهر ماه حدود دو میلیارد و ۳۳۷ میلیون دلار ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی را مطابق با سیاست جدید دولتی مبنی بر فروش در بازار ثانویه در بازار داخلی عرضه کرده اند.

به عبارت دیگر شرکت های پتروشیمی در طول ۲۰۹ روز نخست امسال، ۷۴ درصد از کل ارز حاصل از صادرات را در بازار داخلی عرضه کرده و مابقی که معادل ۲۶ درصد است صرف خرید کاتالیست، مواد شیمیایی، بازپرداخت وام و فاینانس های خارجی، تامین تجهیزات و قطعات یدکی شده است.

از سوی دیگر به استناد آمارهای بانک مرکزی تاکنون حدود ۴٫۴ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیر نفتی در بازار ثانویه عرضه شده که با وجود سهم ۲۷٫۶ درصدی پتروشیمی از کل صادرات غیر نفتی اما سهم پتروشیمی ها در عرضه ارز در بازار ثانویه با ۲٫۳ میلیارد دلار به حدود ۵۳ درصد رسیده است.

ثبت دیدگاه

ثبت