• سه شنبه 29 اسفند 1402
بانک سپه ایران

عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس: برای الزام وجود کارتخوان در مطب ها بخشنامه تصویب شود

  • ۱۴ آذر ۱۳۹۷
  • 1897

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: به تابلوی راهنمای طبقات نگاه می کند. مطب در طبقه چهارم قرار دارد اما آسانسور خراب است. با پا دردی که دارد، به سختی پله ها را بالا می رود. نفس نفس زنان خود را به میز منشی می رساند. بر خلاف سایر پزشکان، هزینه ویزیت ۷۵ تومان است. چاره ای نیست. کارت بانکی را در اختیار منشی می گذارد اما کارتخوان ندارند و باید برای تهیه پول از عابر بانک از ساختمان خارج شود. اعتراض می کند اما منشی بی توجه به او به کارش ادامه می دهد. نگاهش به نوشته روی دیوار می افتد که درگیری با پرسنل ۳ تا ۶ ماه حبس، شلاق تا ۷۴ ضربه و جزای نقدی دارد. آرام آرام از پله ها پایین می آید...

به گزارش بانک مردم به نقل از برنا ، با توجه به گلایه های بیماران از نبود کارتخوان در مطب ها و ناهماهنگی در تعیین ویزیت پزشکان و همچنین نصب اعلامیه تهدیدهای قانونی بر روی دیوار مراکز درمانی که باید محیط آرامش بخشی برای بیمار و همراهان وی مهیا کنند، سراغ کمیسیون بهداشت و درمان  مجلس رفتیم.

محمدحسین قربانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، در پاسخ به علت وجود نداشتن دستگاه کارتخوان در مطب های پزشکان گفت: لازمه شفافیت در دریافت مالیات بدون اجحاف و تندروی ها، داشتن اطلاعات درست و صحیح از درآمدهای اقشار مختلف جامعه است. جامعه پزشکی امروز پیشتاز اجرای این قانون است؛ منتها باید یک تیم کارشناسی از سازمان نظام پزشکی و معاونت درمان وزارت بهداشت و سازمان امور مالیاتی راهکار این مسئله را مشخص کنند. راهکار دریافت صحیح مالیات، نصب پوز در مطب نیست؛ گاهی این دستگاه های کارتخوان هم وجود دارد اما به اسم شخص دیگری است. در عین حال، داشتن یک راهکار اصولی مورد درخواست جامعه پزشکی هم هست.

وی به نبود الزام قانونی برای نصب دستگاه کارتخوان اشاره کرد و گفت: نصب پوز برای رفاه حال بیماران یک ضرورت است و امروزه همه به سمت دولت الکترونیک و کاهش استفاده از اسکناس رفته ایم و من در این زمینه هیچ مقاومتی در جامعه پزشکی نمی بینم.

 

می توان با اطلاع رسانی از پزشکان درخواست کرد یا حوزه نظام پزشکی که یک تشکل غیردولتی و عمومی صنفی پزشکی است، با صدور بخشنامه و نظارت همه مطب ها را ملزم به ارائه این خدمات را برای بیماران کند اما در حال حاضر الزام قانونی و اجرایی برای این امر وجود ندارد.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تعداد پزشکانی را که خارج از تعرفه قانونی ویزیت دریافت می کنند، بسیار اندک خواند و افزود: راهکار تعیین ویزیت پزشکان کاملا مشخص است و هرساله بر اساس شاخص تورم افزایش پیدا می کند و نرخ تعرفه های پزشکی در بخش خصوصی و دولتی اعلام می شود و آن تعرفه مصداق دریافت هزینه ویزیت است  و همگان موظف به رعایت قانون هستند. در عین حال قطب سوم نظارت مردم هستند و می توانند از طریق سامانه وزارت بهداشت و نظام پزشکی تخلفات صورت گرفته را گزارش دهند.

قربانی در مورد این مسئله که نصب هشدارهای قانونی در زمینه مجازات شلاق برای درگیرشوندگان با کادر پزشکی، مصداق ترویج خشونت در محیط بیمارستانی و مطب هاست، گفت:  با نصب این اعلامیه ها موافق هستم. قانون باید برای همه یکسان باشد و در حوزه های درمانی با توجه به شرایط خاص و استرس بیمار و همراهان او، انتظار رسیدگی و درمان سریع دارند، اما باید بپذیریم ارائه دهندگان خدمات در حوزه پزشکی به آرامش نیاز دارند و نباید برای آنها مشکل ایجاد شود.

اعلام این قانون، کمک به حرکت همه پشت سر قانون است و امنیت را برای کادر پزشکی فراهم می کند که به نفع خود بیمار و همراهان اوست و باعث برقراری آرامش در محیط بیمارستانی شده و تسلط پزشک و ارائه خدمات درمانی هم بهتر خواهد بود.

ثبت دیدگاه

ثبت