دیجی کالا با برگزاری جشن خرید اینترنتی ایران، برنامه‌ های خود را معرفی کرد

  • ۲۷ آذر ۱۳۹۷
  • 2344

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: روز گذشته، دیجی کالا با برگزاری جشن خرید اینترنتی ایران در هتل پارسیان آزادی، به معرفی برنامه‌های خود پرداخت.
برای چهارمین سال متوالی، دیجی‌کالا جام برترین‌های دیجی‌کالا مگ را از تاریخ ۱۲ تا ۱۹ آذر در ۹ گروه، شامل برترین برند ایرانی تولیدکننده‌ی لوازم خانگی، برترین برند ایرانی تولیدکننده‌ی کالاهای سوپرمارکتی و مواد غذایی، برترین برند ایرانی تولیدکننده‌ی پوشاک و اکسسوری، بهترین گوشی پرچم‌دار، مقرون‌به‌صرفه‌ترین گوشی سال، خلاقانه‌ترین نوآوری در کالاهای الکترونیک مصرفی، بهترین بازی ویدیویی سال، موفق‌ترین شرکت حوزه‌ی فناوری و خواندنی‌ترین کتاب الکترونیک فارسی سال در قالب نظرسنجی بین کاربران خود برگزار کرد. برگزیدگان چهارمین دوره از جام برترین‌های دیجی‌کالا با جمع‌آوری نزدیک به ۴۱۰ هزار رأی مشخص شده‌اند و شما می‌توانید در فهرست زیر نام آن‌ها را مشاهده کنید:دیجی کالا یلدای شگفت انگیز

برترین برند ایرانی تولیدکننده‌ی لوازم خانگی:

  • ایکس‌ویژن
  • پارس‌خزر
  • اسنوا

برترین برند ایرانی تولیدکننده‌ی کالاهای سوپرمارکتی و مواد غذایی:

  • کاله
  • سافت‌لن
  • میهن

برترین برند ایرانی تولیدکننده‌ی پوشاک و اکسسوری:

  • هاکوپیان
  • چرم مشهد
  • نوین چرم

بهترین گوشی پرچم‌دار:

  • گلکسی نوت ۹
  • آیفون XS Max
  • میت ۲۰ پرو

مقرون‌به‌صرفه‌ترین گوشی سال:

  • آنر ۹ لایت
  • می A2
  • گلکسی A6 2018

خلاقانه‌ترین نوآوری در کالاهای الکترونیک مصرفی:

  • شارژ معکوس هواوی میت ۲۰ پرو
  • واقعیت افزوده‌‌ی ARKit
  • نوار قلبی ECG اپل واچ
دیجی کالا یلدای شگفت انگیز

بهترین بازی ویدیویی سال:

  • Assassin"s Creed Odyssey
  • God of War
  • Red Dead Redemption ۲

موفق‌ترین شرکت حوزه‌ی فناوری:

  • اپل
  • آمازون
  • هواوی

خواندنی‌ترین کتاب الکترونیک فارسی سال:

  • تختت را مرتب کن
  • یکی مثل همه
  • دروغ‌های کوچک بزرگ
در بخش دوم جشن خرید اینترنتی ایران، سعید و حمید محمدی، بنیان‌گذاران دیجی‌کالا به گفت‌وگو درباره‌ی برنامه‌های آتی شرکت متبوع خود پرداختند و جزئیاتی درباره‌ی تمهیدات اندیشیده‌شده برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره‌ی خرید اینترنتی یلدای امسال به اشتراک گذاشتند. به‌گفته‌ی برادران محمدی، دیجی‌کالا به‌زودی و برای نخستین‌بار گزارشی را با نام «دیجی‌کالا رکورد» منتشر خواهد کرد که در آن اطلاعاتی نظیر نوع سلایق ایرانیان، رفتار خرید مصرف‌کنندگان، زمان اوج خرید، کالاهای پرفروش سال و برندهای برتر ایرانی را در برخواهد گرفت. دیجی‌کالا هدف از این گزارش را که به‌صورت سالانه منتشر خواهد شد، شفافیت بیش‌تر، حمایت و معرفی برندهای باکیفیت ایرانی به عموم مردم ایران عنوان می‌کند.دیجی کالا یلدای شگفت انگیزظاهرا گزارش «دیجی‌کالا رکورد» تنها ابزار دیجی‌کالا برای ایجاد شفافیت بیش‌تر نخواهد بود؛ چرا که این فروشگاه اینترنتی قصد دارد تا به‌زودی امکان بازدید کاربران را نیز از مرکز پردازش خود فراهم کند. حمید محمدی در این باره می‌گوید:
با توجه به ماهیت کسب‌وکار مجازی دیجی‌کالا، ممکن است کاربران سوالات و ابهام بسیاری درباره‌ی کارکرد آن داشته باشند؛ از این رو تصور می‌کنیم که کاربران دیجی‌کالا نیز بتوانند فرآیند کاری آن را از نزدیک مشاهده کنند. بدین ترتیب صفحه‌ای در سایت دیجی‌کالا قرار خواهد گرفت و درخواست کاربران جمع‌آوری شده و امکان بازدید آن‌ها به‌صورت هفتگی یا در صورت امکان روزانه و به‌شکل تور گروهی از مرکز پردازش دیجی‌کالا فراهم خواهد شد.
دیجی‌کالا ادعا می‌کند که در رویداد یلدای ۹۷، برندها و محصولات ایرانی نقش پررنگی خواهند داشت؛ به‌طوری که از بین ۱۵ هزار فروشنده‌ی فعال در مارکت‌پلیس دیجی‌کالا، بیش از ۳ هزار فروشنده و کسب‌وکار ایرانی برگزیده حاضر خواهند بود. در جشنواره‌ی یلدای دیجی‌کالا از مجموع یک میلیون تنوع کالایی، ۲۰۰ هزار کالا با نشان ویژه‌ی یلدا عرضه خواهد شد و محصولات ۱۵۰۰ برند باکیفیت ایرانی در آن به‌فروش خواهد رسید. برادران محمدی با اشاره به برنامه‌ی دیجی‌کالا برای حمایت از کالاهای ایرانی، می‌گویند:
در جشن یلدای ۹۷ کمیسیون فروش دیجی‌کالا برای محصولات برتر ایرانی صفر خواهد بود؛ ضمنا برای آن دسته از فروشندگان محصولات ایرانی که عملکرد مطلوبی دارند، کارمزد دیجی‌کالا صفر در نظر گرفته شده است و حتی هزینه‌ی ارسال کالا هم از فروشنده دریافت نخواهد شد. دیجی‌کالا با هدف هرچه بهتر دیده‌شدن کالاهای ایرانی، در طول جشنواره‌ی خرید اینترنتی خود، در تمام صفحات وب‌سایت، جایگاه‌های ویژه‌ای برای محصولات ایرانی فراهم خواهد کرد.
بی‌شک برگزاری گسترده‌تر جشنوار‌ه‌ی خرید اینترنتی یلدا، آمار بازدید از وب‌سایت دیجی‌کالا را بالا خواهد برد و همین موضوع در نهایت ممکن است منجر به از دسترس خارج‌شدن سایت شود؛ اما حمید محمدی باور دارد که امسال عملکرد شرکت متبوع او قابل اتکاتر خواهد بود. او می‌گوید:
از سال گذشته تاکنون، بخش عمده‌ای از انرژی یک تیم ۱۵۰ نفره از مهندسان ایرانی، صرف توسعه‌ی پلتفرم جدید دیجی‌کالا موسوم به سوپرنوا شد و در نهایت تیر ماه امسال به پلتفرم جدید با تغییرات بسیار مهاجرت کردیم. اکنون ضریب اطمینان بالایی را برای پلتفرم جدیدمان قائل هستیم؛ از این رو احتمال وقوع مشکل در بازه‌های پیک بازدید و بار ترافیکی کمتر خواهد بود.
دیجی کالا یلدای شگفت انگیزسعید محمدی در پاسخ به این سوال که چرا کاهش نرخ ارز در نهایت منجر به کاهش قیمت محصولات نشده است، می‌گوید:
دیجی‌کالا یک خرده‌فروش است؛ بدین مفهوم که کالا را از تأمین‌کننده تهیه کرده و با حاشیه‌ی سود مشخصی برای هر گروه محصولی که از میزان مجاز تعیین‌شده توسط دستگاه‌های نظارتی پایین‌تر است، آن را به‌صورت خرده به‌فروش می‌رساند. دیجی‌کالا نقش یک تولیدکننده را ندارد و به منبع نامحدود کالا وصل نیست؛ از این رو اتفاقاتی که در بازار می‌افتد در دیجی‌کالا نیز به‌عنوان حلقه‌ی آخر این زنجیر، رخ می‌دهد. با توجه به وضعیت حاکم بر بازار، ما در دیجی‌کالا تلاش بسیاری کردیم تا قیمت کالاها را حفظ کنیم؛ اما باید توجه داشت که بسیاری از کالاها مانند لوازم خانگی با ارزی پایین‌تر از ارز آزاد یا ارز نیما قیمت‌گذاری می‌شود و از آنجا که کاهش قیمت ارز آزاد تفاوتی در نرخ ارز نیما به‌وجود نمی‌آورد، بنابراین تغییری در قیمت چنین کالاهایی مشاهده نمی‌کنیم.
از سوی دیگر کالایی که با ارز آزاد تأمین می‌شود، برای قیمت‌گذاری علاوه‌بر نرخ ارز، به میزان عرضه و تقاضا نیز وابسته است؛ به‌عنوان مثال اگر کالایی ۶ ماه یا یک سال وارد کشور نشود، تعادل بین عرضه و تقاضا برای آن به‌هم می‌خورد و از این رو ممکن است که تأمین‌کننده به‌دلیل مواجهه با محدودیت، ناگزیر باشد تا کالا را با قیمت رقابتی عرضه نکند و در چنین وضعیتی دیجی‌کالا ناچار به خرید و عرضه‌ی کالا با قیمت بالاتر خواهد بود. سعید محمدی در خصوص این کالا‌ها می‌گوید:
ما [در خصوص کالاهای کم‌یابی که با نرخ آزاد تأمین می‌شوند] دو راهکار داریم: یا آن کالا را عرضه نکنیم؛ مانند زمانی که قیمت آیفون به ۲۰ میلیون تومان رسید و تصمیم گرفتیم فروش این گوشی را متوقف کنیم. قیمت برخی کالاها ممکن است اندکی منطقی به‌نظر برسد، اما بخش زیادی از کاربران توان خرید چنین محصولی را نداشته باشند، اگر دیجی‌کالا این کالا را عرضه نکند، تأثیری منفی بر بازار خواهد گذاشت؛ چرا که در چنین شرایطی میلیون‌ها کاربر به صفحه‌ی کالای ناموجود مراجعه می‌کنند و به این نتیجه می‌رسند که کالا محدود است و همین عامل قیمت کالا را دوچندان می‌کند. بدین ترتیب ما همواره بین دوراهی عرضه‌ی کالا با قیمت بالاتر و عدم‌عرضه‌ی آن می‌مانیم؛ اما همواره سعی کرده‌ایم که در هر شرایط بهترین تصمیم را بگیریم.
برادران محمدی در خصوص مشکلاتی همچون کنسل‌شدن ارسال کالا از سمت دیجی‌کالا یا اصل‌نبودن کالای ارسالی اعلام کردند که شرکت متبوع آن‌ها راهکارهایی را برای مقابله با این مشکلات تدارک دیده است؛ بدین ترتیب که در صورت کنسل‌شدن ارسال محصول، ضمن بازگرداندن مبلغ پرداخت‌شده، بسته به قیمت کالا، کارت هدیه‌ای بالغ بر ۵۰۰ هزار تومان در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت و چنانچه که کالای ارسالی برخلاف تضمین دیجی‌کالا، اصل نبود، ضمن مرجوع‌شدن کالا یا وجه پرداختی، کارت هدیه‌ای تا سقف ۲۰۰ هزار تومان به فرد ارائه خواهد شد. دیجی‌کالا در کنار کارت هدیه، تمهیداتی را نیز برای بازرسی و تشخیص کالای تقلبی در نظر گرفته است.بنیان‌گذاران دیجی‌کالا با اشاره به نارضایتی‌های کاربران در خصوص افزایش تنوع کالایی در این فروشگاه به‌واسطه‌ی پلتفرم مارکت‌پلیس، خاطرنشان کردند که سال گذشته حدود ۸۰ هزار قلم کالا در مارکت‌پلیس دیجی‌کالا وجود داشت که ناموجود بودن بسیاری از آن‌ها، انتقادات بسیاری به‌همراه داشت؛ اما امروز بیش از ۸۰۰ هزار قلم کالای موجود در پلتفرم مارکت‌پلیس به‌فروش می‌رسد و کاربران دیجی‌کالا بهبود قابل ملاحظه‌ای را نسبت به گذشته تجربه می‌کنند. برادران محمدی می‌گویند با وجود بهبودهای صورت گرفته، در دو ماه گذشته، کلیه‌ی فعالیت‌های توسعه‌ای در دیجی‌کالا متوقف شده و تمام تیم‌ها صرفا روی پروژه‌‌ای موسوم به «آتش» جهت رفع اشکالات نظارتی و کنترلی متمرکز شده‌اند.برای کسب اطلاعات بیش‌تر درباره‌ی برنامه‌ی دیجی‌کالا برای جشنواره‌ی خرید اینترنتی یلدای شگفت‌انگیز، روی لینک زیر کلیک کنید:

ثبت دیدگاه

ثبت