تغییرات ملموس در سهم مبلغی تراکنش‌های پرداخت قبض و خرید شارژ

  • ۲۷ آذر ۱۳۹۷
  • 7488

شاپرک

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: شرکت به‌ پرداخت ملت با افزایش ۱۵.۹۸ و پرداخت الکترونیک سامان با کاهش ۷.۸۵ درصدی بیشترین اختلاف بین سهم مبلغی تراکنش‌های پرداخت قبض و خرید شارژ در آبان به نسبت‌ مهرماه را به‌ ثبت رساندند.

به گزارش بانک مردم به نقل از ایبِنا، بررسی سهم شرکت‌های PSP از بازار تراکنش هر سرویس در آبان سال ۹۷ بر اساس گزارش شرکت شاپرک بیانگر این است که «شرکت به پرداخت ملت» با وجود کاهش ۰.۲۲ درصدی از سهم تعداد تراکنش‌های پرداخت قبض و خرید شارژ با صعود ۱۵.۹۸ درصدی در مبلغ تراکنش‌های این سرویس بیشترین میزان افزایش در مبلغ را به نسبت مهرماه به خود اختصاص داده است.

همچنین «شرکت پرداخت الکترونیک سامان» با وجود افزایش ۰.۴۵ درصدی از تعداد تراکنش‌های پرداخت قبض و خرید شارژ با کاهش ۷.۸۵ از مبلغ تراکنش‌های این سرویس به نسبت مهرماه، بیشترین کاهش در این سرویس را در آبان ماه به ثبت رسانده است.

افزون بر این، «شرکت تجارت الکترونیک پارسیان» با کاهش ۰.۵۰ درصدی و بیشترین کاهش در تعداد تراکنش‌های این سرویس در مبلغ تراکنش های های پرداخت قبض و خرید شارژ با افت ۴.۵۳ درصدی به نسبت مهرماه بعد از سپ بیشترین میزان کاهش در این شاخص را تجربه کرده است. شرکت پرداخت الکترونیک سداد نیز با کاهش ۰.۱۰ درصدی از تعداد تراکنش‌های این سرویس در مبلغ تراکنش‌های پرداخت قبض و خرید شارژ با افت ۳.۷۹ درصدی به نسبت مهرماه بعد از سپ و رتاپ در رتبه سوم روند نزولی در مبلغ تراکنش های این سرویس قرار دارد.

کاهش ۱۲ هزار میلیارد ریالی در سرویس پرداخت قبض و خرید شارژ

بر اساس این گزارش، در سرویس پرداخت قبض و خرید شارژ در مهرماه با سهم ۴.۴۸ درصدی از تعداد کل تراکنش‌های هر سرویس ۲۳۳ میلیون و ۷۵۵ هزار و ۵۶۹ تراکنش به مبلغ ۱۱۷ میلیون و ۲۵۲ هزار و ۸۳۶ میلیون ریال به ثبت رسیده که این مبلغ ۱۲.۶۵ درصد از مبلغ کل تراکنش‌ها است.

 افزون بر این، در این سرویس با سهم ۴.۷۵ درصدی از تعداد کل تراکنش‌های هر سرویس ۲۲۸ میلیون و ۴۴۶ هزار و ۷۷۱ تراکنش به مبلغ ۱۰۵ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۵۳۲ میلیون ریال در آبان ماه امسال پردازش‌شده که این رقم ۱۲.۷۳ درصد از مبلغ کل تراکنش‌ها در این ماه است.

بر اساس آمار فوق، با وجود افزایش ۰.۲۷ درصدی در تعداد و ۰.۰۸ درصدی در مبلغ تراکنش‌های سرویس پرداخت قبض و خرید شارژ، این سرویس با افت ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۷۹۸ تراکنش به مبلغ ۱۲ میلیون و ۱۰۳ هزار و ۳۰۴ میلیون ریالی در آبان ماه به نسبت ماه گذشته مواجه شده است.

کاهش بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریالی در مبلغ تراکنش‌های سرویس پرداخت قبض و خرید شارژ که به‌ طور عمده مبالغ خُرد و کوچک است در آبان ماه ۹۷ که تنها رخداد موثر بر بازار، ابلاغ بخشنامه اصلاح مبلغ تراکنش‌های بانکی در ۱۰ آبان ماه به شبکه بانکی است با توجه به اینکه مهم‌ترین بند آن، بر تعیین سقف عمومی تراکنش خرید کارت برای هر فقره کارت در هر شبانه‌روز به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تاکید دارد که تراکنش خرید با کارت بانکی در کارت‌خوان‌ها و درگاه‌های اینترنتی در هر شبانه‌روز به سقف ۵۰ میلیون تومان محدود کرده است. این احتمال را پُررنگ می‌کند که برخی شرکت‌های پرداخت الکترونیک به‌ منظور تسهیل فعالیت برای برخی پذیرندگان اینترنتی خود در فروش برخی کالاها مثل خودرو و بلیط هواپیما تراکنش‌های خرید این دسته از پذیرندگان را به‌ صورت تراکنش قبض رد می‌کرده‌اند، از اینرو با محدود شدن سقف خرید برای هر کارت‌ بانکی در هر شبانه‌روز از سمت بانک ها، تعداد و مبلغ تراکنش‌های این سرویس تحت تاثیر اجرای این بخشنامه در آبان ماه ۹۷ روند کاهشی به خود گرفته است.

بر این اساس، می‌توان احتمال داد که سه شرکتی که با بیشترین کاهش سهم مبلغی در سرویس پرداخت قبض و خرید شارژ در آبان به نسبت مهرماه مواجه شده‌اند از جمله شرکت‌هایی بودند که به این فعالیت مبادرت می‌کردند که تحت تاثیر اجرای این بخشنامه، افت در تعداد و سهم مبلغی تراکنش‌های این سرویس را تجربه کرده‌اند. همچنین دلیل عمده افزایش سهم مبلغی ۱۵.۹۸ درصدی شرکت به پرداخت ملت در بازار سرویس پرداخت قبض و خرید شارژ کاهش سهم دیگر رقبا در این بازار است.

ثبت دیدگاه

ثبت