شیب رشد پایه پولی تندتر شد/ ۲۰.۴ درصد افزایش در یک سال منتهی به مهر + جدول

  • ۲۷ آذر ۱۳۹۷
  • 4278

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: پایه پولی در یک سال منتهی به مهر ماه امسال با ۲۰.۴ درصد افزایش به ۲۳۶ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان رسیده است

شیب رشد پایه پولی تندتر شد/ ۲۰.۴ درصد افزایش در یک سال منتهی به مهر

به گزارش بانک مردم به نقل از فارس، براساس ارقام منتشر شده از متغیرهای پولی حجم نقدینگی در مهر ماه امسال به ۱۶۹۳ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به مهر ماه سال قبل ۲۰٫۷ درصد رشد داشته است.

همچنین با توجه به ارقام سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی، حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص و نزد بانک‌ها، حجم پایه پولی پایان این ماه به ۲۳۶ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان رسیده است که نسبت به مهر ماه سال قبل ۲۰٫۴ درصد و در مقایسه با اسفند ماه ۹۶ به میزان ۱۰٫۵ درصد رشد داشته است.

ضریب فزاینده پولی با توجه به حجم نقدینگی و پایه پولی معادل ۷٫۱۶ است.

با توجه به رشد بالای بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در چند سال اخیر و ادامه این روند در سال جاری، دلیل اصلی رشد قابل توجه این متغیر در یک سال اخیر، اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی است.

رشد ۲۰٫۴ درصدی پایه پولی در یک سال منتهی به مهر ماه امسال، بالاترین رشد در ۷ سال اخیر (در بازه‌های ۱۲ ماه منتهی به مهر ماه هر سال) است چرا که بخشی از رشد ۲۳٫۰۲ درصدی پایه پولی در سال ۹۳ ناشی از افزایش سطح پوشش آماری موسسات جدید بوده و در صورت کسر آن رقم، رشد پایه پولی در سال کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

* ارقام به میلیارد تومان/ منبع: بانک مرکزی

دورهپایه پولیدرصد تغییر
مهر ۹۷۲۳۶،۵۵۰۲۰٫۴
مهر ۹۶۱۹۶،۳۵۰۱۸٫۲
مهر ۹۵۱۶۵،۹۸۰۱۸٫۳
مهر ۹۴۱۴۰،۲۸۰۱۹٫۷
*مهر ۹۳*۱۱۷،۱۹۰*۲۳٫۰۲
مهر ۹۲۹۵،۲۶۰۱۲
مهر ۹۱۸۵۰۴۷۱۱٫۲

ا

ثبت دیدگاه

ثبت