چرا و چگونه در سامانه سجام ثبت‌نام کنیم؟

  • ۸ بهمن ۱۳۹۷
  • 6370

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: اگر اهل فعالیت در بازار سرمایه، بورس یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری باشید، حتماً نام «سجام» به گوش شما خورده و احتمالاً مثل خیلی افراد فعال این حوزه با ابهاماتی هم مواجه شده‌اید. ازجمله اینکه چرا باید در این سامانه ثبت‌نام کنم یا اینکه شرایط، مراحل و هزینه ثبت‌نام در سامانه سجام چطور است. با خواندن این مطلب ضمن اینکه بسیاری از ابهامات شما رفع می‌شود، مسیر روشن‌تری برای ثبت‌نام در این سامانه پیش روی شما قرار می‌گیرد.

سامانه سجام چیست؟

احراز هویت یک‌باره و واحد برای فعالیت در بازار سرمایه، ساده‌ترین تعریفی است که می‌توان از «سجام» داشت. سجام یا همان سامانه جامع اطلاعات مشتریان، از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و با هدف ارائه خدمات زیرساختی یک‌پارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه به ویژه سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی و ایجاد درگاه واحد خدمات‌دهی به تمامی ارکان بازار، نهادهای مالی، ناشران و مخصوصاً سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی و در راستای اجرای قانون مبارزه با پول‌شویی (مصوب ۱۳۸۶) و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (مصوب ۱۳۹۴) راه‌اندازی شده است.

الزام عضویت در سامانه سجام

طبق اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، کلیه فعالان بازار سرمایه کشور (بازار اوراق بهادار و بورس‌های کالا) اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، ایرانی و خارجی مکلف به ثبت‌نام در این سامانه هستند. ثبت‌نام در این سامانه جایگزین ارائه تمامی مدارک و اطلاعات ضروری خواهد بود که اشخاص موظف‌اند هنگام دریافت خدمات نسبت به ارائه آن‌ها اقدام کنند. در پایان مهلت تعیین‌شده هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند بدون ثبت‌نام در این سامانه، در بازار سرمایه خدماتی از قبیل خریدوفروش اوراق بهادار و صدور و ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ... را دریافت کند.

مزایای ثبت‌نام در سجام چیست؟

طبق قوانین و مقررات هرگونه خدمات‌دهی به مشتریان حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه منوط به شناسایی و ثبت اطلاعات اشخاص است و ثبت‌نام در سجام یک‌بار برای همیشه و یک‌بار برای کلیه ارکان بازار ازجمله تشکل‌های خود انتظام، نهادهای مالی، خریداران واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ناشرانی خواهد بود که در بازار سرمایه اقدام به ارائه خدمات می‌کنند. ثبت‌نام کنندگان پس از احراز هویت، از ارائه اطلاعات مجدد و مکرر در بازار سرمایه بی‌نیاز می‌شوند و با یک‌بار ثبت‌نام به کلیه خدمات بازار سرمایه ایران دسترسی خواهند داشت.
  • در مراجعات خود به نهادهای مالی اعم از کارگزاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های تأمین سرمایه و ... دیگر نیاز به احراز هویت مجدد نخواهید داشت.
  • ارسال تمامی اسناد، مدارک، اعلان، اخطارها، مکاتبات و مرسولات بر اساس اطلاعات ارتباطی ارائه‌شده از سوی شما در سامانه سجام انجام می‌گیرد.
  • تغییر اطلاعات ارتباطی خود ازجمله نشانی محل سکونت و اقامتگاه خود را مستقیماً در سامانه سجام انجام می‌دهید.
  •  پرداخت کلیه مطالبات و عایدی نقدی شما در بازار سرمایه به شماره‌حساب اعلامی متعلق به شما در سامانه سجام واریز خواهد شد و شما قادر خواهید بود شماره حسابتان را در صورت صلاحدید تغییر دهید.

 مراحل ثبت‌نام در سامانه سجام

کلیه فعالان حقیقی و حقوقی بازار سرمایه (بازار اوراق بهادار و بورس‌های کالا) که ملیت ایرانی یا خارجی هستند برای ثبت‌نام در  سامانه سجام طی مراحل مختلف که در ذیل آمده اطلاعات شخصی خود را ثبت کنند.۱٫ انتخاب گزینه ثبت‌نام در سایت  http://dara.csdiran.com/Sejam۲٫ واردکردن شماره تلفن همراه و کد ملی۳٫ ارسال کد تأیید ۴ رقمی به تلفن همراه متقاضی۴٫ واردکردن کد تأیید ۴ رقمی در سایت۵٫ تعیین ملیت و حقیقی یا حقوقی بودن متقاضی۶٫ اعلام هزینه ثبت‌نام در سامانه۷٫ پرداخت هزینه ثبت‌نام از طریق درگاه بانک۸٫ تکمیل فرم‌های ثبت‌نام۹٫ استعلام اطلاعات واردشده از سوی سامانه۱۰٫ ارسال نتیجه استعلام از طریق پیامک به متقاضی (ارسال کد ره‌گیری در صورت استعلام موفق و اعلام اشکال و بازگشت به بخش ویرایش اطلاعات در صورت ناموفق بودن استعلام)۱۱٫ مراجعه به لیست دفاتر پیشخوان دولت و انتخاب دفتر پیشخوان موردنظر( https://profilesejam.csdiran.com/authenticationOffices)۱۲٫ مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت و ارائه کارت ملی هوشمند۱۳٫ چهره‌نگاری از متقاضی و نهایی کردن اطلاعات

هزینه ثبت‌نام در سجام چقدر است؟

متقاضیان ثبت‌نام اینترنتی سجام، برای احراز هویت در این سامانه باید مبلغ ۱۰٬۰۰۰ تومان به‌صورت آنلاین پرداخت کنند که در هفتمین مرحله ثبت‌نام و از طریق درگاه الکترونیکی بانک انجام می‌شود. در ادامه مراحل احراز هویت و مراجعه به دفاتر پیشخوان نیز متقاضی ملزم به پرداخت هزینه ۵ هزارتومانی است. در طول ثبت‌نام هیچ هزینه دیگری شامل حال متقاضی نمی‌شود و در واقع کل هزینه پرداختی برای عضویت در سامانه سجام ۱۵ هزار تومان خواهد بود.

مهلت ثبت‌نام در سامانه سجام

درحالی‌که آخرین‌مهلت برای ثبت‌نام در سامانه سجام ۴ دی‌ماه ۹۷ تعیین‌شده بود، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد که ثبت‌نام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) را تمدیدشده و فعلاً هیچ‌گونه محدودیتی برای فعالیت در بازارها و دریافت خدمات برای افرادی که عضو سجام نشده‌اند، اعمال نمی‌شود. طبق اعلام این شرکت مهلت جدید برای ثبت‌نام در این سامانه جهت شناسایی فعالان بازار سرمایه پس از طرح موضوع در هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و تصمیم‌گیری در خصوص متعاقباً اعلام خواهد شد.

پاسخ به ابهامات سجام

شاید قبل یا هم‌زمان با انجام روند ثبت‌نام در سامانه سجام، سؤالات و ابهاماتی برای شما به وجود بیاید که سامانه جامع اطلاعات مشتریان این سؤالات مشابه را پاسخ داده است.
  • منظور از راستی آزمایی در سامانه سجام چیست؟
بعد از تکمیل مراحل ثبت‌نام در سامانه سجام و پذیرفتن تعهدات استعلام اطلاعات هویتی، اطلاعات کدهای سهامداری و اطلاعات حساب بانکی شخص گرفته‌شده و در صورت تأیید کد پیگیری برای شخص پیامک می‌شود. در این مرحله شخص راستی آزمایی شده و از قسمت ثبت‌نام اولیه فرایند ثبت‌نام را آغاز می‌کنید.
  • سجامی شدن شخص حقوقی چگونه است؟
سجامی شدن شخص حقوقی بعد از سجامی شدن اعضای هیئت‌مدیره، صاحبان امضا و اشخاص مجاز به سفارش آن شخصیت حقوقی به‌صورت خودکار انجام می‌شود.
  • برای سهامدارانی که فوت کرده‌اند چه اقدامی در سجام انجام دهیم؟
ثبت‌نام و تأیید مشتریان سجام تنها مختص افراد در قید حیات است و سهامدارانی که در قید حیات نیستند نیازی به ثبت‌نام در سجام ندارند.
  • منظور از نماینده در سامانه سجام چیست؟
یک شخص حقیقی که دارای وکیل، قیم، وصی و یا ولی باشد، می‌تواند یکی از این افراد را به‌عنوان نماینده در نظر گرفته و جهت احراز هویت در دفاتر پیشخوان دولت معرفی کند. این امکان با مراجعه به مرحله سمت و شرایط نماینده و بارگذاری مدارک موردنیاز نماینده و اطلاعات آن امکان‌پذیر می‌شود.
  • نماینده شخص حقیقی باید دارای چه شرایطی باشد؟
یک نماینده علاوه برداشتن مدرک حقوقی مورد تأیید شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، قبل از شروع ثبت‌نام برای شخص حقیقی موردنظر خود باید در سامانه سجام راستی آزمایی شده باشد.
  • آیا برای دریافت کد سهامداری نیاز به مراجعه به مراکز احراز هویت است؟
خیر، تنها با راستی آزمایی و دریافت کد پیگیری از طریق کارگزاری می‌توانید کد سهامداری دریافت کنید.
  • روش ثبت اطلاعات بانکی مانند شماره‌حساب چیست؟
در صفحه حساب بانکی بعد از انتخاب گزینه افزودن شماره‌حساب، انتخاب نام بانک، اطلاعات خود را ذخیره می‌کنید. دریان بخش انتخاب حداقل یک شماره‌حساب پیش‌فرض الزامی است و تنها حساب‌هایی مورد تأیید خواهند بود که به نام خود شخص ثبت‌نام شونده باشد.
  • چه زمانی به دفاتر پیشخوان مراجعه کنیم؟
بعد از دریافت کد پیگیری ۱۰ رقمی پیامکی و انتشار اطلاعیه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در خصوص زمان مراجعه به دفاتر پیشخوان می‌توانید جهت احراز هویت به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید.
  • فایل امضا اشخاص می‌تواند دارای چه فرمت‌هایی باشد؟
فایل امضا باید به یکی از فرمت‌های jpg ,pdf و فاقد نام فارسی باشد.

ثبت دیدگاه

ثبت