از چاپ اسکناس توسط بانک ملی برای اولین بار تا اعلامیه اعلام خطر میکنم امام خمینی (ره)

  • ۱ فروردین ۱۳۹۸
  • 5511

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی اولین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
 به گزارش بانک مردم، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی اولین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
۱ فروردین ۱۳۱۱، بانک ملی ایران برای اولین بار اسکناس چاپ کرد و واحد پول ایران از قران به ریال تغییر کرد.
۱ فروردین ۱۳۱۸، بهره برداری از راه آهن سراسری ایران آغاز و بدعتی شد که مانند دوران ساسانیان کار‌های مهم از نوروز آغاز شود. مصدق قبلا در مجلس، به لایحه کشیدن این خط به صورت مستقیم و سراسری (نه شبکه) از یک بندر در جنوب به یک بندر در شمال کشور اعتراض کرد که قرار بود از محل عوارض قند و شکر ساخته شود و آن را طبق دیکته خارجی و با مقاصد نظامی اعلام داشت و گفت که اگر به صورت شبکه و میان مناطق اقتصادی کشور و شهر‌های بزرگ باشد فایده بخش است و سئوال کرد که چه ضرورتی ایجاب می‌کند که این خط به یک بندر غیر تجاری در شمال منتهی شود. پس از اشغال نظامی ایران در شهریور ۱۳۲۰ تازه ایرانیان متوجه شدند که مقاصد نظامی یعنی چی. متفقین از این خط برای حمل اسلحه و مهمات میان غرب و شوروی استفاده کردند.
۱ فروردین ۱۳۴۲، هنگامی که هزاران نفر در صحن و حرم حضرت معصومه و مساجد اطراف آن در قم اجتماع کرده و برای حلول سال نو لحظه شماری می‌کردند، اعلامیه آیت الله خمینی به اطلاع آنان رسید که ضمن آن تأکید شده بود که ایران فروخته شده، استقلال، عزت و عظمت آن از دست رفته، مستعمره شده و ما، دیگر عید نداریم و باید عزا بگیریم. این اعلامیه که به اعلامیه «اعلام خطر می‌کنم» معروف شده سرآغاز مبارزه‌ای شد که تا ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ ادامه داشت.منابع: موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و سایت روزنامک

ثبت دیدگاه

ثبت