آیت‌‌الله خامنه‌ای: چهار سال پیش یکی از مسوولان گفت که لایحه اصلاح نظام بانکی را به زودی به مجلس می‌دهیم اما ندادند!

  • ۱ فروردین ۱۳۹۸
  • 4204

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: رهبر معظم انقلاب تاکید کردند: به کوری چشم دشمنان، تقویت بنیه دفاعی را ادامه خواهیم داد و تحت فشار دیگران قرار نخواهیم گرفت.

به گزارش بانک مردم به نقل از فارس بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در اجتماع زائرین و مجاوران حرم مطهر رضوی در نخستین روز از سال ۱۳۹۸ دقایقی قبل آغاز شد.

رهبر معظم انقلاب در ابتدای این دیدار فرمودند: میلاد حضرت میلاد پیشوای عدالت و امیر همیشه مومنان در طول تاریخ حضرت امیرالمومنین علی‌بن‌ابیطالب(ع) که نوروز حقیقی است را تبریک می گویم.

ایشان ضمن تبریک نوروز به عنوان آغاز سال هجری شمسی ایرانی، با اشاره به ایام اعتکاف فرمودند: این ایام را به دل های نورانی معتکفین تهنیت و تحیّت عرض می‌کنم و امیدوارم رحمت و تفضل الهی و اجابت پروردگار عالم به عنوان صحیح معتکفین ما شامل حال همه ملت ایران و به خصوص جوانان شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در مورد مسائل سال جاری و برخی‌ اظهار نظرهای غیر واقعی، فرمودند: من معتقدم سال ۱۳۹۸ به توفیق الهی سال فرصت ها امکانات و گشایش است و نه تهدیدها. البته کسانی که اظهار نظر دیگری کرده و تهدید به رخ این و آن می کشند، دانسته یا ندانسته تحت تاثیر رجزخوانی دشمنان ملت هستند.

رهبر معظم انقلاب گفتند: دشمنان این ملت علاوه بر آنچه که در واقعیت انجام می‌دهند، جنگ روانی و اظهار نظر و رجزخوانی هم می‌کنند و این رجز خوانی ها باید همان طور که هست دانسته شود.

ایشان خاطرنشان کردند: دشمنان در مورد سال ۹۷ هم رجز خوانی داشته و سعی می‌کردند دل مردم ایران را خالی کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای ادامه دادند:  یکی از احمق های درجه یک آمریکایی در سال ۹۷ گفته بود که ما اگر از برجام خارج شویم، در خیابان های ایران شورش اتفاق می‌افتد و مردم نان هم نمی توانند بخرند البته یکی دیگر از همین احمق های درجه یک هم اعلام کرده بود که کریسمس سال ۲۰۱۹ در تهران گرفته می شود.

رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش دشمن برای فشار به ملت ایران اضافه کردند: هم تحریم می‌تواند برای ما تجربه باشد و هم مشاهده نقص ها و ضعف‌ها؛ البته این امر می‌تواند برای مدیریت سال‌های بعد کشور فرصت باشد.

ایشان فرمودند: تحریم می‌تواند فرصت باشد زیرا تجربه نشان داده که کشورهایی که از منابع طبیعی مانند نفت برخوردار هستند هر وقت درآمدهای آنها از ناحیه این منابع کاهش پیدا کرده است به فکر اجرای اصلاحات اقتصادی افتاده و انگیزه پیدا می‌کنند تا خود را از وابستگی نجات دهند.

رهبر انقلاب اظهار داشتند: هم اکنون در سطوح دولتی و تحقیقاتی و دانشگاهی مطالعات وسیعی شروع شده تا اداره کشور با درآمدهای غیرنفتی را بررسی کنیم چراکه تا وقتی درآمدهای نفتی به وفور در اختیار باشند مسئولین دولتی و دیگران به فکر اصلاح اقتصادی کشور نخواهند افتاد.

ایشان خاطرنشان کردند: در سال‌های دفاع مقدس، قدرتهای شرقی و غربی بهترین امکانات جنگی را در اختیار صدام قرار دادند اما دست جمهوری اسلامی بسته بود و حتی سیم خاردار هم به ایران نمی فروختند. تحمل سختی ها در زمان جنگ منجر به آن شد که صاحبان فکر و ایده به فکر افتاده و وابستگی نظامی به بیگانه را تغییر دادند و هم اکنون وضع جمهوری اسلامی ایران از نظر امکانات نظامی و دفاعی از همه کشورهای منطقه بهتر و بالاتر است.

رهبر انقلاب تاکید کردند: به کوری چشم دشمنان، تقویت بنیه دفاعی را ادامه خواهیم داد و تحت فشار دیگران قرار نخواهیم گرفت.

ایشان افزودند: جمهوری اسلامی ایران مشتی محکم و دستی قوی دارد که باید در مسائل اقتصادی به این نقطه و امکان برسیم که این فرصت در سایه تهدید دشمنان در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

رهبر انقلاب فرمودند: برای اینکه ما خودمان این قدرت بازدارندگی اقتصادی را به وجود آوریم باید به کلی از کمک غربی ها چشم بپوشیم.

ایشان اضافه کردند: از غربی‌ها می‌توانیم انتظار توطئه و خیانت و خنجر از پشت زدن داشته باشیم ولی انتظار کمک و صداقت نمی توان داشت.

آیت الله خامنه‌ای گفتند: غربی ها به رژیم طاغوت کمک می‌کردند اما این کمک به او نبود بلکه کمک به خودشان و تسلط بیشتر و فروش تجهیزات نظامی و کمک به ۶۰ هزار نیروی مستشار آمریکایی بوده است.

رهبر انقلاب فرمودند: پدیده استعمار سه قرن است که صدها میلیون جمعیت را تحت فشار قرار داده است اروپایی‌ها در آسیا و آمریکا و در آمریکای لاتین کشورهای مستعمره را مکیده اند و منابع آنها را خالی کرده‌اند و مانع از پیشرفت علمی و فناوری آنها شده‌اند.

ایشان فرمودند: اروپایی ها از اواسط قاجار به ما ضربه زدند. آنها در جنگهای ایران و روس از پشت خنجر زدند و در قضیه فشار سفارتخانه‌های اروپایی در تهران در موضوع امتیاز تنباکو و قتل امیرکبیر ما اقدامات آنها منجر به دستور پادشاه احمق برای ریختن خون امیرکبیر شد.

رهبر انقلاب فرمودند: در قضیه برجام، اروپایی ها وظایف خود را به انجام ندادند و علی‌رغم خروج آمریکا، آنها باید با ایستادگی وظایف خود را در خصوص برجام انجام می‌دادند اما اروپایی‌ها به بهانه های مختلف کارهای خود را انجام ندادند و مرتب به ایران تأکید می‌کردند که نباید از برجام خارج شوید ولی عمل خودشان، همان خروج از برجام بود.

آیت‌الله خامنه‌ای اضافه کردند: کانال مالی اروپا که اخیرا مطرح کردند، بیشتر به یک شوخی تلخ شبیه است.

رهبر انقلاب فرمودند: با آن که سیاستمداران غربی کت و شلوار پوشیده و ادکلن و کراوات می‌زنند و کیف سامسونت در دست دارند اما باطن آنها به معنای واقعی، وحشی است.

ایشان ادامه دادند: برخی‌ در حال بزک کردن غرب هستند که در بین مطبوعاتی‌ها و رسانه‌ای‌ها هم چیزی شبیه تقی‌زاده‌ها وجود دارند ضمن اینکه امروز مضمون کارهای تقی‌زاده‌های جدید اینگونه است که نقاط کار، روش‌ها و نظرات غربی‌ها را به صورت پیوسته در داخل کشور تزریق و مونتاژ می‌کنند که این رویه آنها در مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز علمی وجود دارد.

آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند:  آنهایی که پشت سند ۲۰۳۰ می‌ایستند تقی‌زاده‌های امروزی هستند.

رهبر انقلاب گفتند: این حرف‌های من به معنای قطع رابطه با کشورهای غربی نیست چرا که من همواره در دوران‌های مختلف و دولت‌های متفاوت آنها را به توسعه روابط تشویق کرده‌ام ولی این به معنای آن نیست که دنباله‌روی داشته باشند ضمن اینکه نباید به غربی‌ها اعتماد کرد.

مقام معظم رهبری تأکید کردند: بخشی از مشکلات کشور ما ناشی از اعتماد به غربی‌ها در مذاکرات گوناگون است. ضمن اینکه نباید با لبخند و ترفند و سخنان دروغ  آنها، راه را عوضی رفت.

ایشان اظهار داشتند: امروز مسئولین دولتی به این نتیجه رسیدن که نمی‌توان با غربی‌ها در مسیر صحیح حرکت کرد.

مقام معظم رهبری فرمودند: تحجر و تعصب بی‌جا و ندیدن امورات مثبت غرب و دانش آنها و همت‌شان در فناوری صحیح نیست ضمن اینکه تحجر در مقابل غرب و تعصب بی‌جا در خصوص آنها هم مورد قبول نیست. همچنین غرب‌زدگی هم خطر بزرگی محسوب می‌شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کردند: در همین قضیه اخیر نیوزلند -کشتار مسلمانان-، این از نظر آنها اسمش تروریست نیست؟ اروپایی - نه سیاستمدارانشان نه رسانه‌هایشان- حاضر نشدند اسم حرکت تروریستی روی آن بگذارند؛ گفتند حرکت مسلحانه! هرجایی که یک حرکتی بر علیه یک فرد که مورد علاقه غربی‌هاست، آنجا تروریسم و حقوق بشر ردیف میشود برای مقابله، اما اینجا به این وضوح نمیگوید این حرکت تروریستی است. اینها اینجوری‌اند.

ایشان گفتند: کشوری در این منطقه و شاید در همه جای دنیا به بدی دولت سعودی من سراغ ندارم. هم مستبد است، هم دیکتاتور است، هم فاسد است، هم ظالم است، هم وابسته است. این دولت اینجوری را برایش امکانات هسته‌ای فراهم می‌کنند. اعلام کردند که نیروگاه هسته‌ای برایش می‌سازند. اعلام کردند که مراکز تولید موشک درست می‌کنند. اینجا اشکالی ندارد، چون وابسته به آنها و  چون متعلق به آنهاست! حالا البته اگر بسازند هم بنده شخصاً ناراحت نمی‌شوم، چون می‌دانم که اینها ان‌شاءالله در دوران نه چندان دوری به دست مجاهدان اسلامی خواهد افتاد.

ولی امر مسلمین کار جهادی را کار خستگی‌ناپذیر توأم با اخلاص تعریف کردند که هدف آن کار کردن برای خدا و مردم است نه پر کردن کیسه خود و در ادامه گفتند: در کار جهادی افراد با سواد و کارآمد با موازین علمی راههای صحیح را پیدا می‌کنند و بدین صورت اقتصاد کشور شکوفایی پیدا خواهد کرد.

ایشان با اشاره به اینکه بنابر گفته کارشناسان با مدیریت خوب می‌توان همین نقدینگی موجود در کشور را به سرمایه‌گذاری تبدیل و کشور را شکوفا کرد، خاطرنشان کردند: البته بعضی از دستگاه‌های دولتی خوب عمل کردند و اینجور نیست که برخی خیال می‌کنند هیچ حرکتی انجام نگرفته است.

مقام معظم رهبری گفتند: در بخش‌های مختلف کشاورزی و رسیدگی به برخی مناطق کارهای زیربنایی خوبی انجام شده است البته در برخی بخش‌ها هم کوتاهی وجود دارد همانند بعضی موارد که کارها با تعلل صورت می‌گیرد.

ایشان عنوان داشتند: یکی از مسئولان عالی‌رتبه در سال‌های ۹۳ و ۹۴ نامه‌ای برای من نوشته بود مبنی براینکه برای اصلاح مسئله بانک کشور لایحه‌ای در دست تنظیم است و تا چند ماه دیگر به مجلس خواهد رفت؛ اما به من گزارش دادند که الان چهار سال از آن زمان می‌گذرد و هنوز این لایحه به مجلس ارائه نشده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به لزوم تشکیل بخش‌هایی که خوب کار کرده‌اند و تذکر داده‌اند به بخش‌هایی که کوتاهی داشته‌اند، گفتند: این حرف‌ها را بنده زمانی در مجامع عمومی به مردم می‌گویم که پیش از آن بارها به طور خصوصی به خود مسئولان تذکر داده‌ام.

ایشان در ادامه سخنان خود با اشاره به نام‌گذاری سال گذشته به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی اظهار داشتند: سال گذشته حرکت خوبی در این باره انجام گرفت و مردم شعار سال را اجابت کردند به طوری که در مراجعات به فروشگاه‌ها خودشان مطالبه جنس و کالای ایرانی می‌کردند و مشابه خارجی آن را نمی‌پذیرفتند.

مقام معظم رهبری با تأکید براینکه به طور کامل به شعار حمایت از کالای ایرانی در سال گذشته عمل نشد، گفتند: از این‌رو این شعار همچنان به قوت خود باقی است اما مسئله اصلی و اساسی رونق تولید است که اگر ایجاد شود در بخش‌های مختلف تأثیر می‌گذارد از جمله در اشتغال، کنترل تورم، توازن بودجه و بالا رفتن ارزش پول ملی و رفع مشکلات مهم اقتصادی.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود از لزوم حمایت از کسانی که برای کشور ثروت‌آفرینی می‌کنند سخن گفتند و با اشاره به ضرورت بهبود فضای کسب و کار خاطرنشان کردند: البته یک شرط دیگر هم وجود دارد و آن جلوگیری از سواستفاده‌ها است؛ این ذهن مبتکر ایرانی که در انجام کارهای خوب به درد می‌خورد روش‌های عجیب و غریبی هم برای سواستفاده پیدا می کند از این رو دستگاه‌های ناظر و قوای مجریه و قضاییه باید در این زمینه مراقبت کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: من این را به رئیس جمهور محترم هم گفتم که مراقب باشید کارخانه‌های دولتی را که می‌خواهید به بخش خصوصی واگذار کنید بعضی از دولت می‌خرند اما نه به قصد اینکه کار و تولید را ادامه بدهند بلکه کارخانه و ماشین‌آلات آن را می‌فروشند و در زمین آن برج می‌سازند باید مراقب چنین سواستفاده‌هایی بود.

ایشان با اشاره به اینکه یکی از کارهای غلطی که در کشور صورت گرفت توسعه بی‌رویه بانک‌ها بود، بیان داشتند: با ایجاد بانک‌ها شرکت‌های صوری درست می‌کنند و پول‌های مردم را تحت عناوین وام و تسهیلات بانکی به شرکت‌ها انتقال می‌دهند؛ باید مراقبت کرد و جلوی اینها گرفته شود و در مقابل به کارآفرینان سالم کمک کرد. در این صورت است که کارشناسان می‌گویند مشکل بیکاری در کشور حل می‌شود.

رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه منظور از تولید فقط تولید صنعتی نیست، گفتند: تولید کشاورزی، دامداری، صنایع بزرگ، صنایع متوسط، صنایع کوچک، صنایع دستی، صنایع خانگی همچون تربیت دام در خانه‌های روستایی به گسترش رفاه عمومی در کشور کمک می‌کند و مسئولان باید در این باره برنامه‌ریزی کنند.

ایشان از سهم بالای صنایع دانش‌بنیان در حل مشکلات اقتصادی کشور سخن گفتند و افزودند: باید از واردات بی‌رویه نیز جلوگیری شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری مطرح کردن موضوع اقتصاد مقاومتی گفتند: مسئولان از اقتصاد مقاومتی دم می‌زنند و شعار می‌دهند؛ یکی از بندهای مهم تحقق اقتصاد مقاومتی رونق تولید داخلی و کنترل واردات بی‌رویه است.

ایشان خاطرنشان کردند: دستگاه‌های دولتی امسال در رونق بخشیدن به امر تولید متمرکز شوند و اگر مقرراتی در این زمینه لازم است لوایح مربوطه را به مجلس ارائه کنند و اگر در بخش‌هایی که حضور قوه قضاییه و دستگاه‌های نظارتی نیاز است قوا باید در این مورد دور هم جمع شوند و با هم همکار و اقدام کنند.

رهبر انقلاب فرمودند: تولید باید در داخل کشور رونق پیدا کند.

مقام معظم رهبری خطاب به عموم مردم و به خصوص جوانان فرمودند: از توجه بیانیه گام دوم انقلاب که بسیار به جا و خرسندکننده بوده ممنونم. اما نیاز به تبیین بیشتر دارد. هرچند که این آمادگی وجود دارد که باید مسئولین به آن توجه بیشتری کنند.

ایشان با تأکید براینکه جوانان باید شانه‌های خود را زیر بار مسئولیت‌های کوچک و بزرگ قرار دهند، اظهار داشتند: باید در گام دوم انقلاب حرکت کشور را بردوش جوانان قرار دهیم همچنانکه در اوایل انقلاب هدایت از سوی حضرت امام خمینی (ره)‌ بود و حرکت توسط جوانان صورت گرفته و موتور پیشرفت برعهده آنها بود.

رهبر انقلاب تصریح کردند: امروز تلاش و سعی باید در تأمین استقلال و عزت کشور باشد. ضمن اینکه نسل‌های بعد از ما از دستاوردهای امروز استفاده خواهند کرد.

ایشان خاطرنشان کردند: روزگاری هزینه مبارزه با دستگاه طاغوت توسط عده‌ای جوان با زندان رفتن و کتک خوردن داده شد که البته نظام طاغوت پس از آن نابود شد. همچنین خانواده‌های زیادی هزینه دفاع از امنیت کشور را در جنگ تحمیلی دادند تا افراد فعلی از آرامش استفاده کنند.

مقام معظم رهبری تأکید کرد: آنچه در گام دوم انقلاب باید رخ دهد شناختن و جدی گرفتن داشته‌های خود است. لذا باید مزیت‌ها و ظرفیت‌های خود کشور را شناسایی کرده و آن را به کار بگیریم.

ایشان فرمودند: باید آفت‌ها، فسادها و راه‌های رخنه دشمن را بشناسیم و در مقابل آنها به صورت جدی ایستادگی کنیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کردند: گام دوم انقلاب شناختن مزیت‌ها، ظرفیت‌ها و استفاده از آنها و همچنین شناختن فسادها، رخنه‌ها، کمبودها، مشکلات و سینه‌ سپر کردن در برابر آنها است.

ایشان فرمودند: غرب و آمریکا به این نتیجه رسیده است که اگر ملت ایران چیزی را اراده کند حتماً آن را به دست خواهد آورد به همین دلیل آنها به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌تواند با اراده ملی ملت ایران مبارزه کنند و اگر ایرانی‌ها اراده‌ای کردند نمی‌توانند با سنگ‌اندازی با آن مقابله کنند.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: غربی‌ها به دنبال ضعیف کردن اراده ملت ایران هستند، به همین دلیل میلیاردها دلار هزینه می‌کنند با ضعف در اعتقاد مردم کشور، اراده ملت ایران را تضعیف کنند تا از ایجاد و شکل‌گیری جامعه اسلامی ممانعت به عمل آورند.

ایشان فرمودند: امروز باید دشمنان چشم‌های کور خود را باز کنند که پیشرفته‌ترین صنایع بزرگ ایران در برابر صنایع غربی‌ها در حال عرض اندام است که این صنایع در حال مدیریت و شکل‌گیری توسط جوانان متدین، دعا کمیل‌ خوان و دعا ندبه خوان است.

مقام معظم رهبری تأکید کردند: جوانان باید در میدان فکر، معرفت، کار و سیاست تلاش‌های خود را مضاعف کرده و به مسائل فرعی و اختلاف‌افکن نپردازند. ضمن اینکه باید وحدت متمرکز داشته و حرکت‌های مؤمنانه را دنبال کنند. همچنین جوانان باید مرزهای خود را با دشمن پررنگ کرده و با نیروهای داخلی و خودی مرزی نداشته باشند.

ایشان در پایان اظهار داشت: دولت و مجلس باید به جوانان برای پیشرفت کشور کمک کنند و یقین دارم که فردای کشور بسیار بهتر از امروز خواهد بود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

ثبت