یک کارشناس اقتصادی: ادغام بانک‌ها موثر در کنترل نقدینگی/ کاهش حجم نقدینگی با کاهش سود‌های بانکی

  • ۵ فروردین ۱۳۹۸
  • 4112

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: میزان نقدینگی در اقتصاد هر کشور در مقابل مقدار معینی از کالا‌ها و خدمات محاسبه می‌شود نقدینگی یکی از معضلاتی است که تمامی کشور‌ها در امر کنترل اقتصاد و تورم، با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
به گزارش بانک مردم به نقل از میزان، قیمت کالا‌ها با میزان نقدینگی و سرعت گردش آن بستگی دارد، رشد بی رویه نقدینگی، باعث رشد سریع تقاضا برای کالا‌ها و خدمات شده و، چون در کوتاه مدت عرضه کالا و خدمات محدود است این امر منجر به ایجاد تورم در اقتصاد می‌شود.
کنترل حجم نقدینگی هدف نهایی کشور‌ها برای رسیدن به اهداف کلان اقتصادی مثل ایجاد رشد در تولیدات، کنترل تورم، ایجاد موازنه در پرداخت‌های خارجی و ایجاد اشتغال است، در واقع کنترل نقدینگی به عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف نهایی اقتصاد است.
لطفعلی بخشی در خصوص شرایط نقدینگی در سال آینده بیان کرد: با توجه به تجربه‌ای که از سال‌های گذشته در خصوص نقدینگی داریم اگر دولت برای حل این موضوع تدابیر جدید و موثری را اتخاذ نکند این مسئله در سال آینده تبدیل به بزرگ‌ترین سد در مسیر پیشرفت اقتصاد کشور خواهد شد.
وی با بیان اینکه محدود بودن روابط بین المللی، تاثیر منفی بر حل مشکلات نقدینگی در کشور دارد، اظهار کرد: بر این اساس یکی از تدابیری که دولت باید برای حل مسایل نقدینگی در کشور اتخاذ کند این است که روابط ایران را در سطح بین اللمل در مسائل مختلف افزایش دهد.
این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: یکی دیگر از اقدامات اتخاذی از سوی دولت کاهش سود بانکی و همچنین تغییر در روند سود دهی و پرداخت وام است و دولت می‌تواند نقدینگی در اقتصاد کشور را تا حد قابل توجهی کاهش و با پایبند بودن به قوانین جدید و همچنین نظارت دقیق بر اجرای قوانین، تاثیر مثبت تمام اقدامات را بر نقدینگی همچنین اقتصاد مشاهده کند.
بخشی در رابطه با تاثیر سود بانکی بر حجم نقدینگی گفت: یکی از دلایلی که، باعث افزایش نقدینگی در اقتصاد کشور می‌شود پرداخت سود‌های زیاد در برخی بانک‌ها به سپرده گذاری‌ها است که در ادامه، بانک‌ها توانایی خود را برای پرداخت سود سپرده‌ها از دست می‌دهند و بدین ترتیب نقدینگی در کشور افزایش می‌یابد.
وی خاطر نشان کرد: ادغام بانک‌ها که به تازگی جزء اقدامات در دست بانک مرکزی است، می‌تواند تاثیر مثبت بر کنترل نقدینگی داشته باشد به این صورت که مطالبات بانک‌های ادغام شده تا حد مقبولی جبران و باعث می‌شود تا نظارت بانک مرکزی بر این بانک‌ها آسان‌تر و دقیق‌تر می‌شود.

ثبت دیدگاه

ثبت