فوری/ تحقیق و تفحص از بانک مرکزی دوران سیف به تصویب مجلس رسید + محورهای تحقیق و تفحص

  • ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • 5113

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: نمایندگان مجلس با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد بانک مرکزی در ۵  سال گذشته موافقت کردند.به گزارش بانک مردم نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۵ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی با  تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد بانک مرکزی در ۵ سال گذشته با ۱۱۷ رأی موافق، ۶۹ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

محورهای تحقیق و تفحص به شرح زیر است:

۱- عدم نظارت صحیح بر بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری اعم از مجاز یا غیرمجاز که موجب شده نرخ‌های سود غیرمتعارف به سپرده‌ها پرداخت نمایند.

۲- نقش و تأثیر نیروهای ضعیف جهت مدیریت عاملی و عضویت در هیأت مدیره بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری که باعث اتلاف میلیاردها تومان از منابع مردم شده است.

۳- عدم تصمیم‌گیری در خصوص عده کثیری از سپرده‌گذاران که سپرده‌های آنان در موسسات بانکی بلاتکلیف مانده و موجب بدبینی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شده است.

۴- عدم اعمال سیاست‌های پولی و عدم هماهنگی با نظام مالی و ارزی موجب خروج سپرده‌ها از بانک‌ها علی‌الخصوص بانک‌های دولتی شده است.

۵- عدم رتبه‌بندی بانک‌ها و موسسات اعتباری.

۶- تعداد مدیران بانک مرکزی که در زمان اشتغال به بانک‌های خصوصی یا از بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی منتقل شده‌اند؟

۷- عملکرد بانک مرکزی در اجرای قانون پولی و بانکی کشور و دیگر قوانین در خصوص عملیات بانکی بدون ربا، مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و همچنین نحوه محاسبه نرخ سود تسهیلات و نحوه تعلق جرایم تأخیر و بخشودگی‌ها.

۸- بررسی نحوه تخصیص ارز و نحوه مدیریت بازار ارز.

۹- نحوه صدور مجوز برای بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری، لیزینگ‌ها و صرافی‌ها و نظارت بر آنها.

۱۰- نحوه پرداخت حقوق و مزایا به مدیران ارشد بانک مرکزی و بانک‌های عامل از سال ۱۳۸۰ تاکنون.

۱۱- پنهان کاری در ارائه اطلاعات مربوط به خود مشتریان به آنان در خصوص تسهیلات دریافتی از جمله ارائه یک نسخه قرارداد به مشتریان، اعلام بدهی قطعی به مشتریان به صورت مکتوب شامل اصل، سود، جرائم تأخیر و ... .

۱۲- اقدامات بانک مرکزی در راستای نظام بخشی به فرآیند نظارت بر حساب‌ها، نظارت بر تسهیلات، نظارت بر اطلاعات هویتی اشخاص  و ... .

۱۳- دلایل پرداخت پاداش به عنوان تراز پایان سال بانک مرکزی به کلیه مدیران و کارکنان و بازنشستگان.

بر اساس این گزارش حسینعلی حاجی دلیگانی در خصوص لزوم تصویب طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی در ۵ سال گذشته گفت: این تحقیق و تفحص نزدیک به یک سال و نیم گذشته از زمانی که بحث موسسات مالی پیش آمد و برخی از مسائلی که در بانک مرکزی ملاحظه شد، کلید زده شده است و به دلیل اینکه مشکلات بسیاری از هموطنان در خصوص موسسات مالی حل نشده بود و این مسائل در زمان مدیریت ریاست قبلی بانک مرکزی صورت گرفته بود لذا اتفاقات تازه‌‌ای صورت نگرفت که با تصویب این تحقیق و تفحص می‌توان خلاء‌ها و زوایای پنهان در این موضوع را مورد بررسی قرار داد

ثبت دیدگاه

ثبت