نامه مهم توکلی به رئیسی: سیف، بهمنی، تهرانفر و فرشاد حیدری را محاکمه کنید/ سپرده‌گذاران بابت تصمیمات این مسوولان زیان کردند

  • ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • 3885

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: رئیس هیئت مدیره سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه‌ای سرگشاده به ریاست قوه قضائیه از وی درخواست کرد که در رسیدگی به پرونده مقامات و مسئولان مجرم تسریع شود.به گزارش بانک مردم احمد توکلی  با ارسال نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه از وی خواست تا به بررسی پرونده‌های مقامات و مسئولان کشوری که در طول این سال‌ها توسط مؤسسه دیده‌بان اعلام جرم شده است، سرعت بخشیده و نتایج آن را به‌اطلاع عموم برساند. متن نامه به‌شرح زیر است:«بسم الله الرحمن الرحیم

برادر ارجمند آیت الله سید ابراهیم رئیسی؛ رئیس محترم قوه قضائیه

سلام علیکم؛

از آغاز مسئولیت جدید، جنابعالی از فرصت‌هایی که پیش می‌آید، به‌درستی، برای تبیین راهبردهای قضایی بهره می‌گیرید. این مشی که در مقام ریاست قوه، رسیدگی و تبیین مسائل قضا را بر امور دیگر ترجیح می‌دهید، یکی از توقعات به‌حق مردم است. طرح و تبیین این راهبردها فقط کار نظری نیست؛ بلکه به‌منزله تعهد شما بر اجرا تلقی می‌شود. یک رویکرد و راهبرد مهم که شما بر آن تأکید و بر اجرای آن متعهد شده‌اید، جرم بودن ترک فعل‌هایی از مسئولان است که به منافع عمومی یا منافع مردم آسیب وارد می‌سازد؛ به‌عبارت دیگر تنها شکستن قانون به‌دست مسئولان نیست که باید تعقیب شود، بلکه وظیفه‌ای که بر زمین بماند و انجام نشود نیز جرم است. این راهبرد باب تازه‌ای را برای تعقیب مسئولان بی‌صلاحیت و مجازات مجرمان از این دست گشوده است. در تکمیل این راهبرد، در سیستان حمایت از دلسوزی مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد را از دادستان‌ها و قضات طلب کردید.

براساس چنین راهبردی که متکی به قانون است، در سازمان مردم‌نهاد «دیده‌بان شفافیت و عدالت» در طول دو سه سال گذشته چندین اعلام جرم علیه برخی مقامات و مسئولان از جمله آقایان سیف، بهمنی، تهرانفر، حیدری، درویشی، خالدی و برخی دیگر از مسئولان بلندپایه دولت مانند آقایان نعمت‌زاده، آخوندی و پوری‌حسینی انجام داده است.

اتهام آنان دقیقاً همان‌هاست که شما آن اتهامات را قابل تعقیب شناخته‌اید، گرچه تعقیب برخی از متهمان مانند آقایان سیف، پوری‌حسینی و خالدی آغاز شده است، ظاهراً با بقیه برخورد نکرده‌اند و یا اگر هم انجام شده باشد، هیچ خبری از خسارت‌های ناشی از قانون‌شکنی یا ترک وظایف به مردم داده نشده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نطق عمومی از تعلل در رسیدگی به اتهامات مانند این مصادیق، فرمودند که تا بحث مبارزه با فساد پیش می‌آید، کسی را که در میان این مردم خیانتی کرده است مثلاً ارز دریافتی را از کشور خارج ساخته با تعقیب روبه‌رو می‌شود در حالی که به دهندگان ارز و سکه کاری ندارید، او مقصرتر از گیرنده ارز و سکه است. ولی با تأسف باید گفت تا اینجای کار برخلاف حکم صریح رهبری، آنان که در دریافت ارز تقصیر کرده‌اند بر سرِ دار رفته‌اند و آنان که تقصیر بزرگتر را مرتکب گشته‌اند، بر سرِ کار مانده‌اند!

در همین رسیدگی به پرونده مؤسسات غیرقانونی مورد تأیید بانک مرکزی به‌گفته خود بانک چند ده‌هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی خرج شده است، ولی همین رقم را به‌درستی و رسمی اعلام نمی‌کنند.

رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که جز مسائل امنیتی و دفاعی هیچ امری نباید از مردم پنهان بماند؛ اما بانک مرکزی در نهایت پنهان‌کاری تقریباً هیچ اطلاعاتی به‌مقدار و به‌موقع به سپرده‌گذارانی که چوب اعتماد به بانک مرکزی را خورده‌اند نمی‌داد و نمی‌دهد. جرائمی که مقامات و مسئولان بانک مرکزی در ریاست کلی دو رئیس سابق مرتکب گشته‌اند، بیّن و بسیار خسارت‌بار بوده است.

رئیس محترم قوه قضاییه

در زمان آیت‌الله آملی لاریجانی با حمایت ایشان این اعلام‌جرم‌های قانونی دیده‌بان که برای نخستین بار در اجرای قانون جدید آئین دادرسی کیفری انجام می‌شد، پذیرفته شد و برای رسیدگی به شعب بازپرسی ارجاع شد، ولی در رسیدگی به پرونده­‌ها سرعت به‌خرج داده شود و نتایج آن با شفافیت و سرعت به‌اطلاع مردم برسد تا گفته نشود که صاحبان قدرت و ثروت با نفوذی که دارند از تعقیب مصون‌اند. سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت در این راه آماده همکاری بیشتر است. عناوین اعلام جرم‌ها و تاریخ تقدیم هریک در ادامه ارائه شده است.

  1. عبدالله پوری‌حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی به‌شماره نامه ۷۴۶/۳/الف مورخ ۲۰/۰۶/۱۳۹۴
  2. وزارت نفت بابت توتال به‌شماره نامه ۷۹۹/۳/ الف مورخ ۲۲/۰۹/۱۳۹۵
  3. سازمان غذا و دارو بابت تخلفات این حوزه به‌شماره نامه ۸۵۶/۳/الف مورخ ۲۵/۰۴/۱۳۹۶
  4. محمود بهمنی رئیس کل اسبق بانک مرکزی و مدیران نظارتی وقت وی و مسئولان وقت وزارت تعاون بابت عدم انجام وظیفه در مورد مؤسسه ثامن الحجج به‌شماره نامه ۸۸۴/۳/الف مورخ ۳۰/۰۵/۱۳۹۶
  5. افراد فوق‌الذکر در ارتباط با مؤسسه کاسپین به‌شماره نامه ۱۰۷۳‌ــس مورخ ۲۸/۰۳/۱۳۹۷
  6. وزیر راه و شهرسازی آقای آخوندی بابت کوتاهی و استنکاف از اجرای قانون مالیات خانه‌های خالی به‌شماره نامه ۱۰۵۲‌ــ‌س مورخ ۱۸/۰۲/۱۳۹۷
  7. وزیر نفت در رشوه‌خواری مقام نفتی بابت توتال به‌شماره نامه ۱۱۸۷‌ــ‌د مورخ ۰۳/۹/۱۳۹۷
  8. دانشگاه تهران؛ بابت طرح توسعه به‌شماره نامه ۱۲۰۱‌ــ‌س مورخ ۰۳/۱۰/۱۳۹۷

 احمد توکلی رئیس هیئت مدیره سازمان مردم‌نهاددیده‌بان شفافیت و عدالت»               

ثبت دیدگاه

ثبت