معرفی پرونده ویژه هفته‌نامه اکونومیست با عنوان «هجوم فناوری به بانک‌ها»

  • ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • 1135

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم:  هفته‌نامه اکونومیست در شماره ۱۴ام اردیبهشت خود پرونده‌ای درباره تحولات و ساختارشکنی‌هایی که فناوری در حوزه بانکداری ایجاد می‌کند، منتشر کرد. این پرونده با عنوان «هجوم فناوری به بانک‌ها» با ۹ گزارش جالب به این موضوع پرداخته که چطور ساختارشکنی‌های دیجیتال به عرصه بانکداری رسیده است و اگر نتوان پابه‌پای سرعت فناوری پیش رفت پایانی جز نابودی پیش رو نخواهد بود و تصویر جلد هفته‌نامه هم به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد.در ادامه ۹ گزارش این پرونده را همراه با خلاصه‌ای از هر گزارش به شما معرفی می‌کنیم. با کلیک روی هر تیتر می‌توانید گزارش مربوط به آن را بخوانید. 

جوان‌ها و موبایل‌هایشان لرزه به اندام بانک‌ها انداخته‌اند

گزارش حاضر در مورد این موضوع صحبت می‌کند که دست‌اندرکاران عرصه بانکداری، اگر می‌خواهند در نبرد با فناوری جان سالم به در ببرند، باید خودشان و نحوه فعالیت‌شان را از نو طراحی کنند. این گزارش همچنین تعریفی را برای درک بهتر مفهوم نبرد پیش رو پیشنهاد می‌کند و آن عبارت است از تکامل مشترک دست‌اندرکاران صنعت بانکی، فین‌تک‌ها، نئوبانک‌ها و مصرف‌کنندگان. تمرکز این گزارش روی آسیا، که جمعیت جوانی دارد، بازار محصولات مالی کم‌قیمت آن به سرعت در حال رشد است و دست‌اندرکاران بانکی حاضر در آن ضعیف هستند، معطوف است. یکی دیگر از مناطقی که در این گزارش به آن پرداخته شده، بریتانیا است که در آن، تنظیم‌کنندگان مقررات مالی به دنبال تقویت رقابت از طریق تشویق و حمایت بانک‌های جدید هستند. 

کره جنوبی تلاش می‌کند بانکداری را به یک عمل «فان» تبدیل کند!

بزرگسالان در کره جنوبی به طور میانگین ۵/۲ عدد حساب بانکی و ۳/۶ عدد کارت اعتباری دارند. عواملی مانند مناسب بودن خدمات مالی و عملکرد خوب موسسه ارائه‌دهنده این خدمات، در انتخاب ساکنین کره جنوبی نقشی ندارند؛ بلکه اکثر این موسسات تنها از روی روابط شخصی انتخاب می‌شوند.در این گزارش به این موضوع اشاره شده که نقش اپلیکیشن‌های بانکداری همراه بسیار کم رنگ است. پرداخت آنلاین معمولاً مستلزم ۴۰ بار کلیک کردن و وارد کردن ۴ رمز عبور مختلف است. اما در چند سال اخیر، نسیم ملایمی از تازه‌واردان دیجیتال به بانکداری این کشور وزیده است. برخی از تازه‌واردان به دنبال این هستند که به کره جنوبی کمک کنند تا از عهده هرج و مرج و سردرگمی موجود در عرصه بانکداری برآید و برخی دیگر می‌خواهند آن را با گزینه بهتری جایگزین کنند. 

تغییر و اصلاح بانکداران / تلاش بانک‌های سنگاپور برای باقی ماندن در عرصه رقابت

در این گزارش به این موضوع اشاره شده که بانک‌های سنگاپور برنامه‌های بسیاری برای آینده دارند و در این میان نمی‌توان از نقش رگولاتور این کشور که قصد دارد دست‌اندرکاران حوزه بانکی را در برابر خطرات فضای رقابتی آینده حفاظت کند، غافل شد. اداره مالی سنگاپور (MAS) به شدت در حال تشویق و تعقیب بانک‌ها برای ارتقاء نرم‌افزار، حرکت به سمت فضای ابری و در پیش گرفتن سبکی مشابه با خدمات فین‌تک‌ها است. هدف از این کار تقویت بنیان بانکی کشور و جلوگیری از فراهم شدن فضا برای رشد بانک‌های چالشگر است. 

اپلیکیشن‌های گرب و گوجک / تلاش اپلیکیشن‌های درخواست خودرو آسیای جنوب شرقی برای ارائه سرویس‌های بانکی

گرب و گوجک امکان درخواست آنلاین خودرو در کشورهای مالزی و اندونزی ارائه می‌دهد و حالا این دو اپلیکیشن می‌خواهند سرویس‌های بانکی را هم به مردم ارائه دهند. اغلب گزارش‌ها، تنها به رقابت این دو استارت‌آپ فین‌تک می‌پردازند، ولی در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اشتراک خودرو چگونه می‌توانند پای بانک‌ها را به صورت گسترده به یک منطقه محروم از خدمات بانکی باز کنند. داستان دو استارت‌آپ فین‌تک گوجک و گرب نمونه خوبی برای بررسی این فرآیند است. 

نئوبانک‌ها و نسل دیجیتال / حرکت بانکداری بریتانیا به سمت حذف شعبه

در این گزارش به نمونه‌هایی از نئوبانک‌ها اشاره شده و اینکه چطور توانستند در بریتانیا به شکل چشمگیری روند رو به رشدی داشته باشند. به گفته این گزارش یکی از دلایل این رونق، آن بوده که بانک‌های سنتی برتر این کشور بیش از هر منطقه دیگر در جهان تا مرز ورشکستگی پییش رفته‌اند.در این گزارش با مورد بررسی قرار دادن نمونه‌هایی ازجمله استارلینگ، مونزو، N26 و روولوت، به دیگر دلایل موفقیت‌آمیز بودن نئوبانک‌ها هم پرداخته شده است. 

اپلیکیشن‌های جدید به بچه‌ها یاد می‌دهند که چگونه پولشان را مدیریت کنند

در سال ۲۰۰۸ گروهی از والدین که اهل شهر ساحلی لیمینگتون بریتانیا بودند، شروع به ابراز نگرانی خود در رابطه با مهارت‌های مدیریت پول فرزندانشان کردند. پول‌های توجیبی به جای قلک در مجتمع‌های مالی اعتباری پس‌انداز می‌شوند، خریدهای روزمره خانگی به شکل آنلاین انجام می‌گیرند، کودکان به ندرت پول نقدی در دست والدین‌شان می‌بینند و پرداخت‌ها نیز به شکل آنلاین انجام می‌شود. امروزه پول نامرئی شده است، حال چگونه به فرزندانمان بیاموزیم که پول‌های نامرئی دارای ارزش هستند؟این اصلی‌ترین سوالی است که این گزارش به آن پاسخ می‌دهد و برخی اپلیکیشن‌هایی مانند گوهنری، اوسپر، نیمبل و پنی‌باکس که در حوزه مدیریت پول بین والدین و فرزندان فعالیت می‌کنند را معرفی کرده است. 

دنیای بچه‌های امروز / بانکدارها درباره نسل موبایل چه چیزی را باید بدانند؟

این گزارش همانطور که از اسمش هم پیدا است یک محور کلیدی دارد و آن این است که مشتریان جوان‌تر انتظار بالایی برای خدمات سریع‌تر و راحت‌تر دارند. به گفته این گزارش اصلی‌ترین فاکتورهای دخیل در انتخاب یک بانک توسط مردم، راحتی در استفاده و دسترسی به خدمات آن بانک است. این فاکتور برای افراد مسن خودش را در نزدیک بودن به مکان فیزیکی شعبه بانکی و برای جوان‌ترها در یک اپلیکیشن موبایلی عالی تعریف می‌شود. در این گزارش ارائه شده در خصوص آن دسته از مشتریان بانک‌های خرد که گوشی تلفن همراه را به کیف پول ترجیح می‌دهند. 

آینده بانکداری به کدام سو می‌رود؟ / انقلاب بانکداری، به نفع مشتریان است

ظهور فین‌تک‌ها و نئوبانک‌هایی که به عنوان بازاری برای محصولات سایر موسسات عمل می‌کنند، موجب شده تا متصدیان بانکی حاضر در بازارهای توسعه یافته با یک سوال مهم روبرو شوند: آیا تصمیم دارند که جذب مشتری و سرویس‌دهی را به تازه‌واردان بسپارند یا این‌که به صورت رودررو به رقابت با آن‌ها بپردازند؟در این گزارش به این موضوع پرداخته شده که بازار خدمات وام‌دهی‌ به شدت داغ است. این امر از دیدگاه صنعت مالی که بازپرداخت وام‌ها را دریافت می‌کند، بسیار خوب تلقی می‌شود. ولی مشتریانی وجود دارند که از دریافت وام پشیمان هستند و دیدگاه مثبتی نسبت به این خدمات ندارند. فین‌تک‌ها و نئوبانک‌ها نباید صرفا به دنبال عرضه یک پلتفرم باشند که محصولات مالی شخص ثالث را در اختیار افراد قرار می‌دهد. متقاعد کردن مردم برای حرکت به سوی فین‌تک، به چیزی بیش از فروش محصولات با قیمت مناسب نیاز دارد. 

بانک‌های پیشرو تلاش می‌کنند دنیای قدیم و جدید را با هم ترکیب کنند

این گزارش از تقابل سنت و مدرنتیه در صنعت بانکی می‌گوید؛ از اینکه بانک‌های سنتی همیشه مشتریانشان را غافلگیر می‌کنند و این غافلگیری، که عبارت است از قوانین تنظیمی جدید، افزوده شدن میزان حق‌العمل‌ها و کاغذبازی‌هایی که باید از طریق فکس ارسال شوند، در اغلب اوقات به مذاق مشتریان خوش نمی‌آید.درواقع بانک‌های برتر برندهای دیجیتال جدید خود را توسعه می‌دهند که در همان دسته‌بندی عملکردی و همان منطقه تحت فعالیت بانک‌های برتر پا به میدان می‌گذارند و امید دارند که بتوانند گروه جدیدی از مشتریان را به سمت خود جذب کنند.

ثبت دیدگاه

ثبت