وزیر اقتصاد: زمان حذف صفر از پول ملی مشخص نیست/ فقط کارهای شرکتی برای آغاز به کار بازار متشکل ارزی باقی مانده است

  • ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • 5352

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به پیشنهاداتی برای وضع مالیات موثر برای جلوگیری از فعالیت‌های اختلال‌زای اقتصادی، گفت: نمی‌توان زمان مشخصی برای حذف سه صفر از پول ملی اعلام کرد.به گزارش بانک مردم، فرهاد دژپسند امروز در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران درخصوص بازار متشکل ارزی، گفت: تمام اقداماتی که باید از نظر حقوقی و مقرراتی برای تشکیل این بازار ایجاد می‌شد توسط حاکمیت انجام شده و بقیه کارها، کارهای شرکتی است که در حال انجام است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهار داشت: آنچه که من در مورد بازار متشکل ارزی اعلام کرده‌ام تحقق یافته است.

دژپسند همچنین در رابطه با حذف سه صفر از پول ملی بیان داشت: پیشنهاد بانک مرکزی در این مورد اعلام شده و در فرایند کارشناسی قرار دارد اما این فرایند سیری دارد تا در دولت بررسی و تصمیم‌گیری شود.

وی در ارتباط با زمان حذف سه صفر از پول ملی بیان داشت: این کار الزاماتی دارد و برای آن باید رفتارهای پیشین و پسین مالی پیش‌بینی شود. بنابراین به بررسی کارشناسی نیازمند است و طی بررسی‌ها باید تمامی احتمالات در نظر گرفته شود.

دژپسند اظهار داشت: بنابراین حذف سه صفر دقت می‌خواهد و از آنجا که این کار، کار بسیار دقیقی است نمی‌توان برای آن تاریخ و زمانی اعلام کرد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی در پاسخ به این سوال که با توجه به سفته‌بازی‌ها چرا طرح مالیات بر عایدی سرمایه اجرایی نمی‌شود، گفت: برای این منظور در حال اصلاح قانون مالیات مستقیم هستیم و این کار حتما باید به گونه‌ای سازمان‌دهی شود تا انگیزه منفی ایجاد نکند بنابراین این اقدام با ظرافت در حال انجام است.

* وضع مالیات موثر برای جلوگیری از فعالیت‌های اقتصادی اختلال‌زا

وی گفت: یکسری فعالیت‌های اختلال‌زا وجود دارد که به واسطه آن اختلال‌زایی جاذبه‌هایی ایجاد می‌کند که منابع به آن سمت و سو حرکت می‌کند؛ بنابراین قطعا باید با وضع مالیات موثر مانع از ایجاد اختلال در فعالیت اقتصادی شد و در آینده‌ای نزدیک در مورد آن پیشنهاداتی خواهیم داد.

* دلیل اختلاف آماری بازگشت ارز صادراتی

دژپسند همچنین در رابطه با اختلاف آماری بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در مورد میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: این اختلاف به زمان اعلام بستگی دارد چنانچه میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات اکنون با فردا متفاوت باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه صادرکنندگان  در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات تصمیم درستی گرفته‌اند، بیان داشت: ما هم از این موضوع استقبال می‌کنیم بنابراین با توجه به روند بازگشت ارز  صادراتی هر روز میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات عدد متفاوتی است.

وی افزود: بخشی از ثبات بازار ارز ناشی از همین موضوع است ضمن اینکه بازگشت ارز به چرخه اقتصاد به رونق تولید کمک می‌کند

ثبت دیدگاه

ثبت