دلار بخریم یا سکه یا سهام؟

  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
  • 3727

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم : بسیاری از افراد زمانی که پولی بیش از نیاز روزمره‌شان به دست می‌آورند یا جمع می‌کنند، به فکر ایجاد سرمایه‌گذاری، حفظ ارزش پول و ایجاد ارزش افزوده از آن می‌افتند که هر کس به فراخور درک و علاقه خود از اقتصاد، اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند.

به گزارش بانک مردم ، در میان موقعیت‌های مختلف سرمایه‌گذاری، در شرایطی که کشور در معرض جریانات سیاسی و اقتصادی خاصی قرار می‌گیرد، علاقه مردم به بازارهای مالی و اسکناس و سکوک افزایش پیدا می‌کند؛ همانطور که در سال گذشته بسیاری از افراد در پی افزایش قیمت دلار برای خرید این ارز به بازار هجوم بردند و حتی خرید ارز توسط مردم در سال جاری نیز ادامه یافت.

حال آن‌که بررسی روند سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، نشان می‌دهد کسانی که تحت تاثیر این هیجانات قرار نگرفتند و به جای دلار و سکه در بازار بورس سرمایه‌گذاری کردند، سود خوبی به جیب زدند، اما خریداران دلار و سکه ناکام ماندند.

دلار پایین کشید

در روزهای پایانی سال گذشته، صرافی‌های مجاز بانک مرکزی هر دلار آمریکا را به قیمت ۱۲ هزار و ۸۹۰ تومان و هر یورو را ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان می‌خریدند.

اما در همان ماه‌های ابتدایی امسال، قیمت ارز باز هم با افزایش همراه شد؛ به طوری که در ابتدای اردیبهشت ماه، قیمت هر دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی به ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان و یورو به ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

یک ماه بعد، قیمت ارز در همان حدود باقی ماند و این صرافی‌ها، دلار آمریکا را به قیمت ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان و یورو را ۱۵ هزار و ۸۵۰ تومان فروختند.

اما پس از آن قیمت ارز رفته رفته کاهش یافت تا جایی که در روزهای ابتدایی تیرماه قیمت هر دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ۱۲ هزار و ۵۵۰ تومان و یورو ۱۴ هزار و ۴۵۰ تومان است.

این در حالی است که برخی از دلالان بازار ارز معتقد بودند که نرخ دلار در سال جاری با رشد قابل توجهی همراه خواهد بود، اما با کنترل بازار توسط نهادهای مربوطه این امر اتفاق نیفتاد.

بررسی قیمت ارز از ابتدای سال جاری تا تیرماه نشان از آن دارد که افرادی که در این مدت اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کرده‌اند، نه تنها سودی شامل حالشان نشده، بلکه اندکی نیز ضرر کرده‌اند.

با توجه به قیمت ۱۲ هزار و ۸۹۰ تومانی دلار در ابتدای سال نسبت به قیمت ۱۲ هزار و ۵۵۰ تومان امروز، قیمت این ارز در این مدت کاهش سه درصدی داشته و عملاً بازدهی این بازار برای سرمایه‌گذاران آن منفی سه درصد بوده است.

وضع سکه‌ای‌ها تغییری نکرد

از سوی دیگر، در روزهای پایانی سال گذشته قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید به چهار میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید و هر سکه طرح قدیم با قیمت چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد؛ نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب، دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.

با ورود به ماه دوم سال جاری، قیمت سکه با افزایش همراه بود و هر سکه طرح جدید چهار میلیون و ۸۵۵ هزار تومان و طرح قدیم چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت خورد.

از سوی دیگر نیم سکه نیز به قیمت دو میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و ربع سکه هم یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.

قیمت سکه در روزهای نخستین ماه سوم سال، تغییر چندانی نسبت به اردیبهشت ماه نداشت؛ به طوریکه قیمت هر سکه طرح جدید چهار میلیون و ۸۱۰ هزار تومان و طرح قدیم چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود؛ نیم سکه و ربع سکه نیز با نرخ‌های دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و یک میلیون و ۷۴۰ هزار تومان خرید و فروش شدند.

اما از روزهای پایانی خردادماه قیمت دلار و سکه کاهش یافت و در نخستین روز تیر ماه، هر سکه طرح جدید به قیمت چهار میلیون و ۶۴۵ هزار تومان و طرح قدیم چهار میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید.

قیمت نیم سکه در این روز دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و ربع سکه یک میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بود.

قیمت سکه در ابتدای سال جاری و پس از گذشت سه ماه نیز، ثابت بود و عملا سرمایه‌گذاران در این بازار چیزی عایدشان نشد، از سوی دیگر قیمت سکه در ادامه نیز کاهشی بود و ضرر بیشتری را متوجه خریداران کرد.

سود ۳۲ درصدی صاحبان سهام

اما اوضاع بورس در این مدت متفاوت از سایر بازارهای مالی بود؛ به طوریکه در آخرین روز کاری سال گذشته شاخص کل بورس با رشد پر شتاب قیمت‌ها تا رقم ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحدی رسیده بود و در ادامه در سال جاری نیز این شاخص توانست با سرعت بالایی رشد کند و برای اولین بار در تاریخ کانال ۲۰۰ هزار واحدی را پشت سر بگذارد.

بر اساس گزارش ایسنا، در آخرین روز کاری فصل بهار امسال نماگر اصلی بورس توانست تا ۲۳۴ هزار و ۸۷۹ واحد پیش رود که این رقم رکورد جدیدی به حساب می‌آید اما این رکورد نه به دلیل رشد تولید شرکت‌ها بلکه به دلیل ارزش جایگزینی دارایی‌ها بود.

در نتیجه در مدت سه ماه بهار امسال شاخص بازده نقدی و قیمتی بورس تهران ۵۶ هزار و ۲۲۰ واحد رشد کرد و سبب شد که سرمایه‌گذاران بورسی به طور متوسط ۳۲ درصد رشد داشته باشند.

البته طبیعی است که بازده‌های عنوان شده متوسط بازده‌هاست و بسیاری از سرمایه‌گذاران غیر حرفه‌ای بورسی که به طور مستقیم وارد معاملات شدند، زیان کردند.

به این ترتیب، افرادی که در سه ماهه نخست سال با اطلاعات درست نسبت به خرید سهام بورسی اقدام کردند، توانستند در این بازار سود خوبی کنند، اما برای خریداران دلار و سکه درامدی حاصل نشد و حتی ضرر هم کردند.
این موضوعی است که بارها مسئولان تاکید کرده بودند که بازار ارز و سکه ریسک بالایی دارد و محل خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست، اما برخی افراد بی تفاوت نسبت به این قضیه وارد این بازار شده و طبیعتا ضرر کردند.
منبع : بنکر

ثبت دیدگاه

ثبت