بازار ارز پیش بینی پذیر می‌شود

  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
  • 1261

پایگاه خبری تحلیلی بانک کردم : نرخ دلار که در هفته‌های گذشته نوسان زیادی را تجربه کرده و در بین کانال‌های قیمتی ۱۱ و ۱۲ هزار تومان در نوسان بود، از میانه هفته گذشته در رقم ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان قفل شده و حتی شروع هفته را با همین نرخ آغاز کرده است.

به گزارش بانک مردم ، بازار ارز این روزها در حالی این آرامش را که به نظر می‌رسد به دلیل تثبیت سیاست خارجی و اقتصادی، کاهش تقاضا در بازار و همچنین مدیریت مناسب بانک مرکزی رقم خورده است، تجربه می‌کند که مرداد سال گذشته یکی از پرنوسان‌ترین ماه‌ها را تجربه می‌کرد. قیمت‌ها هر لحظه تغییر می‌کرد و این شرایط قدرت پیش‌بینی و برنامه‌ریزی را از فعالان اقتصاد گرفته بود. اما در شرایط کنونی، بازار ارز در یک ثباتی نسبی به سر می‌برد. رئیس کل بانک مرکزی گفته است از پس دوره‌ای سخت بازار ارز ایران پیش‌بینی‌پذیر و باثبات شده است.
به گفته عبدالناصر همتی، بازار ارز پس از یک دوره سخت که بیشتر از ناحیه فشارهای خارجی و تحریم همه‌جانبه و انتظارات منفی ناشی از آن بود، به‌تدریج به سمت پایداری و پیش‌بینی‌پذیری حرکت می‌کند. به گفته وی، تلاش بانک مرکزی در یک سال گذشته به طور عمده متمرکز بر مدیریت بازار و ساماندهی آن بوده است و طرح مباحثی مانند تامین مالی دولت یا کمک به بانک‌ها از راه تحولات نرخ ارز نه‌تنها بر مبنای آمار بی‌اساس، بلکه جفای بزرگی در حق بانک مرکزی است. او با بیان اینکه کارشناسان می‌دانند کنترل نوسان‌های نرخ ارز فرآیند پیچیده‌ای است که با ابزارهای در اختیار بانک مرکزی انجام می‌شود، تاکید کرد: همچنان بر عهد و برنامه یک سال پیش خود مبنی‌‌بر صیانت از ذخایر بانک مرکزی پابرجا هستم و به صورت فزاینده به تقویت آن اهتمام جدی دارم.
این آرامش در حالی بر بازار ارز حاکم شده است و به گفته بانک مرکزی بازار به سمت پایداری و پیش‌بینی‌پذیری در حرکت است که به اعتقاد کارشناسان، از آنجا که کاهش و ثبات در بازار ارز برای فعالیت‌های اقتصادی موضوع بسیار دارای اهمیتی است، برای تحقق این هدف، باید پیش‌شرط‌های آن ابتدا فراهم و در این مسیر اقدام‌های مناسب‌تر و دقیق‌تری در نظر گرفته شود.
محسن بیگلری، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به روند نرخ ارز در روزهای اخیر، با بیان اینکه تصمیم‌ها مناسبی در حوزه ساماندهی بازار ارز از سوی بانک مرکزی اتخاذ شده است، افزود: تشکیل بازار متشکل ارزی از اقدام‌های مفیدی است که می‌تواند روند کاهش نرخ ارز را تسریع کند.
وی با تاکید بر اینکه بازار مسکن، طلا و حتی کالاهای اساسی مردم از نرخ ارز متاثر بوده است، تصریح کرد: با ادامه روند کاهش نرخ ارز و تلاش بانک مرکزی برای ایجاد ثبات در نرخ‌ها به طور حتم در بازارهای موازی نیز شاهد بهبود نسبی قیمت‌ها خواهیم بود.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه باید شفافیت در حوزه توزیع ارز افزایش یابد، گفت: در پی کاهش بی‌سابقه نرخ ارز مردم باید بدانند که سرمایه‌گذاری در این حوزه به صلاح نبوده و به طور حتم به متضرر شدن آنها می‌انجامد.
بیگلری با تاکید بر اینکه با اعتماد مردم به مسئولان روند عرضه ارزهای خانگی به بازار تشدید شده و کاهش نرخ ارز ادامه پیدا می‌کند، افزود: خوشبختانه برنامه‌های بانک مرکزی در راستای افزایش اعتماد عمومی توانسته تا حدودی در این مسیر موفق باشد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه ارائه ارز دولتی در برهه‌ای به ایجاد فساد اقتصادی دامن زد، تصریح کرد: مهم‌تر از ارائه ارز دولتی، حمایت از تولید‌کننده واقعی و مصرف‌کننده است در این صورت فسادی نیز در حوزه ارزی ایجاد نخواهد شد.
عضو هیات‌رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: مجلس آماده همکاری با دولت به‌ویژه بانک مرکزی در حوزه تنظیم قیمت‌ها در بازار ارز است.
جواد صلاحی، کارشناس اقتصاد در گفت‌وگو با صمت با اشاره به روند کاهشی نرخ ارز در مدت اخیر و به ثبات رسیدن این بازار در چند روز گذشته گفت: این شرایط به دلیل کاهش تقاضایی است که در بازار ارز ایجاد شده است. از آنجا‌ که افزایش تقاضا به رشد قیمت‌ها دامن می‌زند، با کم شدن حساسیت‌های اقتصاد ایران به تحریم‌ها و از بین رفتن شوک‌های اولیه، این شرایط سبب شد تا به‌تدریج از تقاضای خرید ارز کاسته شود و این شرایط بر پایین آمدن قیمت‌ها اثر بگذارد.
او در عین حال به اقدام‌های مثبت و موثر بانک مرکزی در حوزه ارزی اشاره کرد و گفت: ملزم کردن صادرکنندگان به وارد کردن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد، از جمله اقدام‌هایی است که از سوی بانک مرکزی اتخاذ و باعث شد تا حد زیادی بازار ارز مدیریت و کنترل شود.
به گفته وی، بازار ارز این روزها در حالی روند باثباتی را می‌پیماید که انتظار می‌رود این رویه همچنان تداوم یابد که البته تحقق آن نیازمند برخی پیش‌شرط‌هاست. از آنجا‌ که کشور با کسری بودجه روبه‌رو است، این شرایط ممکن است پیامدهای منفی‌اش در ماه‌های آینده در اقتصاد بروز پیدا کند. اینکه بانک مرکزی برای جبران این کسری بودجه چه تدبیری بیندیشد و چه راهکاری را عملی کند، موضوعی بسیار بااهمیت است. این کارشناس ادامه داد: اگر این کسری بودجه سرانجام زمینه افزایش نقدینگی را به وجود آورد و پایه پولی را تشدید کند، می‌تواند زمینه رشد دوباره نرخ ارز را نیز فراهم کند. از این رو، یکی از اقدام‌های مهم بانک مرکزی در ماه‌های آینده باید بکار‌گیری یک روش مناسب برای جبران این کسری بودجه در کشور باشد. صلاحی تاکید کرد: بانک مرکزی در مدت اخیر تصمیم‌ها و اقدام‌های خوبی را برای مدیریت بازار اتخاذ کرده که اگر با این رویه حرکت کند، می‌توان انتظار داشت شرایط حوزه ارزی کشور نیز به سمت بهتری پیش رود. به هر حال، در شرایط فعلی مهم‌ترین نکته بحث کاهش پایه پولی و کنترل نقدینگی در کشور است که اگر این مهم محقق شود می‌توان انتظار یک شرایط بهتر را در بازار ارز و سایر بازارها داشت. این کارشناس تاکید کرد: برای این منظور به نظر می‌رسد بانک مرکزی باید اقدام‌هایی را نیز در حوزه نرخ بهره انجام دهد و با ایجاد عملیات بازار باز، به سمت ساماندهی این بخش حرکت کند.
مهدی رفیعی، کارشناس اقتصاد نیز در این زمینه در گفت‌وگو با صمت با بیان اینکه در بیش از یک سال گذشته عوامل و فاکتورهای زیادی به نوسان نرخ ارز دامن زده است، افزود: یکی از این عوامل به وضعیت عرضه‌و‌تقاضای ارز برمی‌گردد. از آنجا که دولت بزرگ‌ترین عرضه‌کننده ارز در کشور به شمار می‌آید، زمانی که تحریم‌ها دوباره اعمال شد، این موضوع یک موج روانی را به وجود آورد که دولت شاید توانایی عرضه ارز به اندازه کافی را نداشته باشد و این مهم یک موج شدیدی از تقاضا را در بازار به وجود آورد و زمینه رشد قیمت‌ها را فراهم کرد. او با بیان اینکه البته سیاست‌های دولت و بانک مرکزی به این شرایط و تنش‌ها دامن زد و باعث شد نرخ ارز به مرزهای روانی بالاتر حرکت کند، یادآور شد: این وضعیت انگیزه سفته‌بازی و سوداگری را به شدت افزایش داد و باعث شد که بسیاری از افراد و بخش‌ها برای کسب سود وارد این بازار شوند و به این شرایط نامطلوب دامن بزنند. به گفته وی، از آنجا‌ که مدتی است این هیجان‌ها تا حدی فروکش کرده و بخشی از فضای سفته‌بازی و دلالی سرکوب شده و از بین رفته است، این امر منجر شد تا تقاضا در بازار ارز کم شود و زمینه افت و ثبات نسبی قیمت‌ها را در این بازار فراهم کند، ضمن اینکه کاهش تقاضاهای تجاری برای ارز هم در این زمینه تاثیر‌گذار گذاشته است.
این کارشناس با بیان اینکه برای تداوم روند حرکتی بازار ارز و ثبات این نرخ، یکی از پیش‌نیازها کنترل نقدینگی و کاهش حجم پول در گردش در جامعه است، افزود: باید قبول کرد که نرخ ارز فقط بر اساس مولفه‌های اقتصادی و عرضه‌و‌تقاضا تعیین می‌شود و اگر ما بتوانیم حجم بالای نقدینگی در کشور را کنترل و میزان پول در گردش جامعه را مدیریت کنیم، می‌توان انتظار داشت در آینده بازار ارز به یک ثبات نسبی برسد و قدرت پیش‌بینی‌پذیری پیدا کند.
به گفته رفیعی، اینکه بانک مرکزی و در کل شبکه بانکی، به هردلیلی دست به خلق پول بزنند و بر حجم نقدینگی کشور اضافه کنند، کاری منطقی نیست و این می‌تواند ارزش ریال را در برابر دلار کم کند و در نهایت زمینه تقاضا در بازار ارز را افزایش دهد. این یک موضوع دارای اهمیت است که نقدینگی در کشور باید همگام با رشد اقتصادی کشور حرکت کند. اینکه ما رشد اقتصادی منفی در کشور داشته باشیم اما به هر دلیل زمینه رشد حجم نقدینگی را در کشور فراهم کنیم، جز اینکه پیامدهای منفی برای کشور داشته باشد نتیجه‌ای نخواهد داشت.

ثبت دیدگاه

ثبت