پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: بانک و بیمه: رتبه بندی بانکها به اعتقاد کارشناسان مهمترین عامل کمک به بانک مرکزی برای شناسایی عملکرد بانکهای مختلف و دستهبندی آنها است که در نهایت این شناسایی مسبب تکاپوی بانکهای ضعیف برای تقویت توان و منابع موجود خود است.به گزارش بانک مردم به نقل از بانک و بیمه، به نظر میرسد علیرغم صحبتهایی که مبنی بر رتبه بندی بانکها میشود، اجرای آن با موانعی روبه رو باشد. از جمله این موانع عدم رغبت بانکها به انجام این کار و مقاومت پنهانی برخی از بانکها با آن است. یکی از دلایل این موضوع به گفته کارشناسان به تلاش بانکهای خصوصی برای قرار گرفتن در لیست بانکهای خوب بر میگردد و از دیگر دلایل آن ترس بانکهای بد از فرار سپردهگذاران است.با این حال از بانک مرکزی توقع عملیاتی کردن این موضوع با توجه به آثار مهم این کار در ارتقاء کیفیت بانکها و از ایجاد رقابت در میان آنها میرود. به گفته کارشناسان با توجه به نقش ۹۰ درصدی نظام بانکی در تامین مالی و اهمیت تامین مالی تولید، رتبهبندی بانکها فرآیند تسهیلاتدهی به تولید را تسهیل خواهد کرد. چرا که با شناسایی بانکهای خوب از بد و سطح درآمد و ترازنامه بانکها، توازنی منطقی میان پرداخت سود به سپردهها و پرداخت تسهیلات در نظام بانکی برقرار میشود و این توازن زمینهساز، افزایش رقم تسهیلات به تولید است.بر اساس گزارشهای موجود، بانک مرکزی طبقهبندی بانکها را در حالی آغاز کرده که قرار نیست فهرست بانکهای «خوب» و «بد» فعلا اطلاعرسانی شود اما سپردهگذاران معتقدند که این اطلاعرسانی، راهنمای بزرگی برای آنها خواهد بود.آخرین باری که بانک مرکزی برای طبقهبندی و رتبه بندی بانکها گامهای جدی برداشت، زمان ریاست ولیالله سیف بود که در آن دوران، معاونت نظارت بانک مرکزی مامور شد تا سیستمی را برای رتبهبندی بانکها طراحی کند. در واقع، اداره کل نظارت بر بانکها و موسسات اعتباری بانک مرکزی باید شرایطی را فراهم میکرد تا بانکها بر اساس استانداردهای تعریف شده از سوی بانک مرکزی حرکت کرده و در چارچوبهای استاندارد در بازار بین بانکی، تعیین نرخ سود سپردهها برای سپردهگذاران، ورود به مسائل بنگاهداری یا نظایر آن حرکت نمایند.اما این رتبهبندی به سرانجام مشخصی نرسیده و یا اگر هم رسیده ، بانک مرکزی ترجیح داده تا در مورد آن صحبتی به میان نیاورد. پس هنوز هم سهامداران و سپردهگذاران بانکها نمیدانند که کدام بانکها در فهرست بانکهای خوب یا بد قرار میگیرند.وی افزود: بنا بر نقشه راهی که برای رتبهبندی بانکها در نظر گرفته شده است، تدبیر عام برای بانکها و حل مشکلات مرتبط با آنها از سوی بانک مرکزی وجود ندارد و برای هر بانک، با توجه به مسائل، مشکلات و تنگناهای موجود و پیش روی آن، روش خاصی در نظر گرفته شده است.نخستین بار در سال ۹۴ بود که نتایج رتبهبندی ۳۰ بانک کشور برای اولین بار منتشر شد که در آن ۱۲ شاخص کفایت سرمایه، نسبت سود (زیان) انباشته به سرمایه، نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات، هزینه سرانه کارکنان، سود سرانه کارکنان، هزینه به ازای هر شعبه، سود به ازای هر شعبه، نسبت تسهیلات به سپرده، نسبت سود به هزینه، نسبت سپرده به شعب، نسبت ماندگاری سپرده و نسبت پوشش نوسانات طبق روش CAMEL مورد استفاده قرار گرفته بود.
اخبار فوری
آخرین اخبار
کارمزد خدمات بانکی | |
---|---|
خدمات بانکی | کارمزد |
کارت به کارت (تا یک میلیون تومان) | 600 تومان |
کارت به کارت (تا 2 میلیون تومان) | 840 تومان |
کارت به کارت (تا 3 میلیون تومان) | 1080 تومان |
کارت به کارت (تا 5 میلیون تومان) | 1560 تومان |
کارت به کارت (تا 10 میلیون تومان) | 2760 تومان |
صدور کارتهای بانکی | 6000 تومان |
صدور رمز جدید کارت بانکی | 1000 تومان |
اعلام مانده کارت | 120 تومان |
اعلام ۱۰ گردش آخر | 1000 تومان |
انتقال وجه پایا (شخصی) | یکصدم درصد مبلغ تراکنش (سقف کارمزد 2500 تومان) |
انتقال وجه پایا (گروهی) | 100 تومان به ازای هر تراکنش |
انتقال وجه ساتنا | 2صدم درصد مبلغ تراکنش (سقف کارمزد 25 هزار تومان) |
پرداخت قبضها (غیرحضوری) | 120 تومان |
پرداخت قبضها (حضوری) | 2400 تومان |
ارسال پیامک بانکی | 30 تومان یا هزینه آبونمان سالانه (به شرط رضایت مشتری) |
صدور دستهچک | 200 تومان +هزینه تمبر |
پرینت ریزحساب (سال جاری) | 600 تومان |
پرینت ریزحساب (سالهای قبل) | 720 تومان |
افتتاح حساب | رایگان |
سقف سود مجاز حسابهای بانکی | |
---|---|
نوع حساب | % سود |
سپرده روزشمار | 8 |
سپرده کوتاه مدت (6 ماه) | 11 |
سپرده سالیانه | 15 |
سپرده بیش از یکسال | ممنوع |
تسهیلات | 18 |
تبلیغات
کدهای دستوری (USSD) | |
---|---|
بانک | کد |
اقتصاد نوین | #780* |
پاسارگاد(امپاد) | #720* |
صادرات | #719* |
کشاورزی | #730* |
گردشگری | #764* |
سامان | #724* |
ملت (به پرداخت) | #712* |
ملی (سداد) | #737* |
آپ (پرشین سوییچ) | #733* |
همراه اول | #1* |
ایرانسل | #100* |