زیان ۶ درصدی بانک ها در پی هزینه تجهیز منابع

  • ۱۹ مهر ۱۳۹۸
  • 4086

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: کارشناس بانکی و عضو اسبق شورای پول و اعتبار گفت: هزینه تمام شده بانک ها برای تجهیز منابع، بالای ۲۴ درصد است و از این محل بانک های خصوصی حدود ۶ درصد و بانک های دولتی ۴ درصدی متحمل ضرر می شوند.

به گزارش بانک مردم، هادی حق شناس، با اعلام این موضوع اظهارداشت: زیان انباشته امروز بانک‌ها ناشی از سیاست‌های غلط پولی و مالی در اقتصاد ایران است چرا که بر اساس قانون، نرخ سود تسهیلات در نظام بانکی ۱۸ درصد است  در حالی که نرخ سود سپرده‌گذاری که  بانک‌ها ناچار به پرداخت آن هستند به صورت میانگین ۲۰ درصد است.  این نرخ ۲۰ درصد موجب می‌شود هزینه تمام شده بانک ها برای تجهیز منابع، بالای ۲۴ درصد شود و از این محل بانک های  خصوصی حدود ۶ درصد و بانک های دولتی ۴ درصدی متحمل ضرر می شوند.
 به گفته او “براساس تعاریف جهانی بانک  یک بنگاه اقتصادی واسطه است. پول را از کسانی که نیازی ندارند به عنوان سپرده می گیرد و به آنها سود می‌پردازد. از سوی دیگر کسانی که پول نیاز دارند مثلا تولیدکنندگان به بانک می‌روند و تقاضای وام می‌کنند. بانک همان سپرده‌ها را به متقاضیان وام می‌دهد و در قبالش سود می‌گیرد. سود بانک از اختلاف سود سپرده و سود تسهیلات است.
این کارشناس بانکی افزود:  فرض کنید که یک بانک یک میلیون تومان سپرده را با سود ۲۰ درصد بگیرد، یک وام یک میلیون تومانی با بهره ۳۰ درصدی به یک متقاضی بدهد. درآمد بانک از همین ۱۰ درصد اختلاف است که باید از آن هزینه‌هایش را از جمله حقوق کارکنان و هزینه‌های اداری و غیره را پرداخت کند و در نهایت به سود برسد. اما این اتفاق در اقتصاد ایران رخ نمی دهد و عملا نه تنها بانک ها سودی نمی کنند بلکه ناچارند بابت تسهیلات که پرداخت می کنند زیان هم بدهند.”

ثبت دیدگاه

ثبت