کارشناس مسائل بانکی: راه اندازی سامانه واگذاری اموال بانک‌ها بیشتر برای رفع تکلیف است

  • ۱۱ آذر ۱۳۹۸
  • 1710

کاووسی با بیان اینکه در سال ۹۷ با تغییر نرخ ارز و اتفاقاتی که در بازار افتاد شرایط برای اجرای واگذاری‌ها مهیا بود اما این اتفاق نیفتاد، گفت: به نظر می‌رسد اکنون هم راه اندازی سامانه واگذاری اموال بانک‌ها بیشتر برای رفع تکلیف باشد.

به گزارش بانک مردم به نقل از شبستان، برنامه شب گذشته (یکشنبه ۱۰ آذر) تیتر امشب شبکه خبر سیما به موضوع واگذاری اموال مازاد بانک ها و موانع این مسیر و بررسی راهکارهای آن اختصاص داشت که با حضور کارشناسانی این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و در ابتدای برنامه عباس مرادپور، مدیرکل امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد درباره عدم اجرای فروش اموال مازاد بانک ها گفت: قرار بود این موضوع از سال ۹۴ و  ظرف مدت ۳ سال انجام شود اما دلایل متعددی هم از درون بانک ها هم عوامل بیرونی در اجرا نشدن این قانون موثر بوده است.

وی درباره میزان فروش اموال مازاد بانک ها از سال ۹۴ تاکنون گفت: از سال ۹۴ تا زمان تشکیل کمیته پیگیری فروش اموال مازاد بانک ها در سال ۹۶ حدود ۱۰ هزار تومان و  از دی ماه ۹۶ تاکنون ۱۸ هزار میلیارد تومان اموال مازاد بانک ها به فروش رسیده که در کل  ۲۸ هزار میلیارد تومان واگذاری سهام و اموال بانک ها انجام گرفته است. پیش بینی و برآورد این است که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اموال مازاد بانک ها وجود دارد، گفت: این اموال یا تملیکی از ناحیه تضامین تسهیلات گیرندگانی است که بدهی شان را پرداخت نکرده اند یا املاکی است که بانک‌ها زمانی نیاز داشته اند و خریده اند مثل شعب، اما الان نیاز ندارند و یا اینکه املاکی است که بابت بدهی دولت دریافت کرده اند.

در ادامه این برنامه «یوسف کاووسی»، کارشناس مسائل بانکی با اشاره به شروع طرح فروش اموال مازاد بانک‌ها از سال ۸۷ گفت: در کشور متاسفانه سیاست واحد و کلان و تدوین شده برای اجرای برنامه ها نداریم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۷ با تغییر نرخ ارز و اتفاقاتی که در بازار افتاد شرایط برای اجرای واگذاری‌ها مهیا بود اما این اتفاق نیفتاد، گفت: به نظر می‌رسد اکنون هم راه اندازی سامانه واگذاری اموال بانک‌ها بیشتر برای رفع تکلیف باشد.

این کارشناس مسائل بانکی توضیح داد: برای اجرا، شیوه نامه مناسبی ارائه نشده و ساز و کار تعیین قیمت‌ها و رفع تصرف‌ها مشخص نیست، از طرف دیگر اقتصاد هم ثبات ندارد که جرات ریسک را از مدیران می‌گیرد.

ثبت دیدگاه

ثبت