مشکل وام دکتری حل شد

  • ۱۳ آذر ۱۳۹۸
  • 3945

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: نرخ سود تسهیلات ویژه دانشجویان دکتری با هماهنگی مسؤولان صندوق رفاه دانشجویان و بانک توسعه تعاون، ۴ درصد تعیین شد و اضافه پرداختی‌ دانشجویان بازگردانده می‌شود.

فارس من|‌ مشکل وام دکتری حل شد

به گزارش بانک مردم به نقل از فارس، برخی از کاربران فارس با ثبت سوژه در سامانه فارس من از «سود ناعادلانه وام ویژه دکتری توسط صندوق رفاه دانشجویی» گلایه کرده‌اند.

دانشجویانی که این سوژه را ثبت کرده‌اند که با معرفی صندوق رفاه دانشجویان از بانک توسعه تعاون وام دکتری دریافت کرده اند و سود این وام ۱۲ درصد محاسبه شده است؛ در حالی که سود وامی که صندوق رفاه دانشجویان به دانشجویان دکتری می‌دهد ۴ درصد است.

به دلیل بالا رفتن تعداد امضاهای این سوژه، خبرنگار فارس جزئیات این دغدغه از برخی دانشجویان جویا شده و سپس موضوع را از مسؤول مربوط در صندوق رفاه دانشجویان پیگیری کرده است.

در دوره ای به دلیل کمبود منابع صندوق رفاه دانشجویان، این صندوق پرداخت وام به دانشجویان مقطع دکتری را به بانک توسعه تعاون واگذار کرد

*دردسرهای سود وام دکتری برای دانشجویان 

مهدوی یک دانشجوی ورودی سال ۹۶ مقطع دکتری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس در تشریح جزئیات نارضایتی از وام بانک توسعه تعاون ویژه دکتری، اظهار داشت: همواره وام ویژه دکتری توسط صندوق رفاه دانشجویان پرداخت می‌شد اما در بهمن ماه سال ۹۵ در کنار وام صندوق رفاه، وام بانک توسعه تعاون هم به دانشجویان معرفی شد.

وی ادامه داد: در آن زمان اعلام شد که وام بانک توسعه تعاون هیچ تفاوتی با وام صندوق رفاه دانشجویان ندارد و حتی مزیت هایی هم نسبت به وام صندوق رفاه دانشجویان خواهد داشت؛ از جمله اینکه مبلغ وام و دوره تنفس وام بانک توسعه تعاون از وام صندوق رفاه دانشجویان بیشتر است. وام بانک توسعه تعاون حدود ۱۰۰ هزار تومان بیشتر از وام صندوق رفاه دانشجویان بود و به عبارتی بانک توسعه تعاون ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برای ۳ ماه به دانشجویان دکتری پرداخت می‌کرد.

در آن زمان اعلام شد که وام بانک توسعه  تعاون هیچ تفاوتی با وام صندوق رفاه دانشجویان ندارد؛ اما بانک سود تسهیلات را به جای ۴ درصد ۱۲ درصد محاسبه می‌کرد

به گفته وی، برخلاف آنچه که اعلام شده بود بعد از دریافت وام مشخص شد که سود تسهیلات بانک توسعه تعاون ۴ درصد نبوده است بلکه سود به صورت سالیانه ۱۲ درصد محاسبه شده است. همچنین در حالی که دانشجویان ورودی ۹۶ همه برای دریافت وام دکتری به بانک توسعه تعاون وام معرفی شده بودند، از سال ۹۷ بار دیگر دانشجویان برای دریافت وام دکتری به صندوق رفاه دانشجویان معرفی شدند و این صندوق دوباره پرداخت وام به دانشجویان دکتری را آغاز کرد.

* استقبال دانشجویان از وام بانک توسعه تعاون زیاد نبود

مزینانی دانشجوی مقطع دکترای روزانه ورودی مهر ۹۵ در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره وام ویژه دکتری صندوق رفاه دانشجویان و بانک توسعه تعاون، گفت: صندوق رفاه دانشجویان نوعی وام به وام ویژه دکتری به صورت قرض الحسنه و با نرخ سود چهار درصد ویژه دانشجویان دکترای روزانه دارد. وام صندوق رفاه دانشجویان هر ماه ۶۰۰ هزار تومان است که قرار بود هر ۳ ماه یکبار به مبلغ یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پرداخت شود و در عمل هر ۶ ماه یکبار ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یکجا پرداخت می‌شود.

وی گفت: برخی دانشجویان از صندوق رفاه دانشجویان و برخی هم از بانک توسعه تعاون تسهیلات دریافت کردند که البته استقبال دانشجویان از وام بانک توسعه تعاون زیاد نبود، عدم استقبال چند دلیل داشت، نخست اینکه رو‌به‌رو شدن دانشجو با بانک پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که برای مثال اگر تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان به تعویق افتاد موضوع با اخذ جریمه حل و فصل می‌شود اما دیرکرد بازپرداخت اقساط در شبکه بانکی پیچیدگی‌های ورود ضامن را در پی دارد که برای دانشجو خوشایند نیست.

این دانشجوی مقطع دکترای روزانه ادامه داد: همچنین دانشجویانی که یک بار از بانک توسعه تعاون وام گرفته بودند فقط می‌توانستند دوباره از همین بانک وام بگیرند و نمی‌توانستند مانند سایرین از وام صندوق رفاه دانشجویان برای این مقطع استفاده کنند.

* پیگیری مشکل سود تسهیلات دکتری در بانک توسعه تعاون

وی گفت: در دوره‌ای منابع صندوق رفاه دانشجویان کم بود و با بانک‌های دیگر هم‌افزایی کردیم که منابع بانکی بیشتری را تأمین کنیم و بتوانیم به جمعیت بیشتری از دانشجویان دکتری را تسهیلات دهیم تا تقریبا همه دانشجویان دکترای متقاضی دریافت وام، تحت پوشش قرار بگیرند.

برای مدت حدود سه سال دانشجویان دکتری برای دریافت وام به بانک توسعه تعاون ارجاع شده‌اند و از ۲ سال گذشته تاکنون پرداخت وام دکتری بار دیگر توسط صندوق رفاه دانشجویان انجام می‌شود

فریبرز سجادی معاون امور دانشجویان صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، بروز مشکل در سود وام ویژه دکتری بانک توسعه تعاون را تایید کرد و اظهار داشت: در دوره ای پرداخت وام دکترا که پیش از این توسط صندوق رفاه دانشجویان انجام می‌شد، به بانک تعاون واگذار شد.خبرنگار فارس این موضوع را از مسؤولان مربوطه در صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیگیری کرده است.

*دانشجویان دکتری دیگر برای دریافت وام به بانک توسعه تعاون معرفی نمی‌‌شوند

معاون امور دانشجویان صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از این رو ناگزیر شدیم که حدود دو تا سه سال دانشجویان را به بانک توسعه تعاون ارجاع دهیم؛ البته اکنون دیگر این کار را انجام نمی‌دهیم و امسال و سال گذشته به ورودی‌های جدید مقطع دکتری روزانه از صندوق رفاه دانشجویان تسهیلات دادیم.

وی گفت: اما این دانشجویانی که به بانک توسعه تعاون معرفی شدند، مشکلاتی در زمینه کارمزد تسهیلاتی که از این بانک دریافت می‌کردند داشتند که البته در حال حاضر این مشکل را هم حل کرده‌ایم.

* سود تسهیلات دکتری در بانک توسعه تعاون ۴ درصد تعیین شد

سجادی توضیح داد: دانشجویان اعلام می‌کردند که بانک توسعه تعاون کارمزد بیشتری نسبت به آنچه که اعلام شده دریافت می‌کند. از این رو به تازگی از بانک توسعه تعاون خواستیم تا فرمول محاسبه سود تسهیلات را مانند بانک قرض‌الحسنه مهر و ۴ درصد تعیین کند و پیرو این درخواست، بانک توسعه تعاون، نرخ سود تسهیلات را برای دانشجویان دکتری کاهش داد.

معاون امور دانشجویان صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: همچنین در حال حاضر صحبت کرده‌ایم که نرخ سود بیشتری که در دوره‌ای از دانشجویان گرفته شده، در اقساط بعدی آنها لحاظ و به دانشجویان برگردانده شود.

* اضافه دریافت‌های سود ۱۲ درصدی به دانشجویان بازگردانده می‌شود

وی تاکید کرد: بنابراین، در حالی که در گذشته نرخ تسهیلات بانک توسعه تعاون برای دانشجویان دکتری ۱۲ درصد بود اکنون به ۴ درصد کاهش پیدا کرده است و مدیران این بانک حاضر شده‌اند که تا حدی از شرایط داخلی بانک در ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه تخفیف قایل شوند و نرخ سود ۱۲ درصد را به ۴ درصد تغییر داده‌اند.

با رایزنی مسؤولان صندوق رفاه دانشجویان و بانک توسعه تعاون نرخ سود تسهیلات دکتری در این بانک از ۱۲ درصد به ۴ درصد کاهش یافت

سجادی اضافه کرد: با این حال اگر هنوز وام‌گیرنده‌ای ادعا دارد که نرخ سود بیشتر از او دریافت شده است، به صندوق رفاه دانشجویان یا به دانشگاه مربوط مراجعه کند که این موضوع را بررسی کنیم، یا در صورت لزوم برای دانشجو توضیح داده شود.

معاون امور دانشجویان صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: نرخ سود ۴ درصدی تسهیلات به بانک توسعه تعاون ابلاغ شده است و علاوه بر این، پرداخت‌های این بانک یک سال دیگر تمام می‌شود و دیگر ورودی جدید به این بانک معرفی نکرده‌ایم.

*مشکل سود تسهیلات دکتری در بانک توسعه تعاون حل شد

همچنین مقرر شده که سود بیشتری که از دانشجویان دریافت شده است، در اقساط بعدی برای آنان محاسبه شده و به وام‌گیرندگان بازگردانده شود

به گزارش فارس، تجربه صندوق رفاه دانشجویان در معرفی دانشجویان مقطع دکترای روزانه متقاضی دریافت تسهیلات به بانک توسعه تعاون، اگرچه با مشکلات ایران در محاسبه نرخ سود برای دانشجویان همراه بود اما با پیگیری دانشجویان حل و فصل شده است.

در حال حاضر با هماهنگی صندوق رفاه دانشجویان و بانک توسعه تعاون، این بانک ملزم به محاسبه نرخ سود ۴ درصد برای تسهیلات ارائه شده به دانشجویان مقطع دکتری روزانه است و اگر دانشجویی در این باره شکایت دارد می تواند شکایت خود را به صورت قانونی از طریق صندوق رفاه دانشجویان یا دانشگاه خود پیگیری کند.

ثبت دیدگاه

ثبت