رئیس کانون صرافان: عرضه در سامانه نیما بیشتر از تقاضا است/رابطه خوبی با بانک مرکزی داریم/ما در خط مقدم مسائل ارزی هستیم

  • ۱۳ آذر ۱۳۹۸
  • 2043

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: کامران سلطانی زاده، رئیس کانون صرافان، در نشست خبری سالانه این کانون، به سوالات خبرنگاران پیرامون بررسی شرایط بازار ارز و نقش کانون صرافان در آن پاسخ داد.
به گزارش بانک مردم به نقل از بازارنیوز: کامران سلطانی زاده، رئیس کانون صرافان درباره عملکرد سامانه نیما اظهار داشت: در سامانه نیما تمامی نیاز‌های واقعی تولید کنندگان ثبت سفارش می‌شود و بعد از کار کارشناسی، تقاضا با عرضه در نیما پاسخ داده می‌شود.وی افزود: در سال‌های گذشته کالای لوکس وارد کشور می‌شد که الان وارد نمی‌شود؛ ولیکن برخی کالا‌های اساسی و کالا‌های مورد نیاز تولید کننده با ارز سامانه نیما وارد می‌شود. در حال حاضر در سامانه نیما، عرضه بیشتر از تقاضا است.
علت افزایش نرخ ارز در دو هفته اخیرکامران سلطانی زاده، در پاسخ به این سوال که علت افزایش نرخ ارز در دوهفته گذشته چیست، گفت: همیشه نرخ ارز متاثر از فضای روانی بوده است. هر استرسی که به بازار وارد می‌شود، بر روی نرخ ارز تاثیر می‌گذارد. در این دو هفته به عنوان مثال قیمت میوه دو سه برابر شده، ولی نرخ ارز تنها  ۴ یا ۵ درصد افزایش داشته که نوسان آن ناشی از جنبه روانی است.وی افزود: پیشنهاد ما به مردم این است که در زمان نوسان وارد بازار نشوند، زیرا بازار ارز نشان داده که بازار سوددهی نیست. همچنین این روند افزایش نرخ ارز ادامه دار نخواهد بود.سلطانی زاده ادامه داد: آقای همتی هر زمان صحبتی کردند و قولی دادند، به قولشان عمل کردند. ما در سال جاری استرس‌های شدیدی داشتیم که تاثیر‌ی در نرخ ارز نگذاشت. منابع ارزی ما بر اساس آنچه بانک مرکزی اعلام می‌کند، خوب است. ما تقریبا به همه نیاز‌ها در صرافی‌ها پاسخ داده ایم.وی تاکید کرد: با این حال ما معمولا در پیشبینی‌ها دخالت نمی‌کنیم. وظیفه اقتصاددانان است که قیمت را پیشبینی کنند و کنترل قیمت هم توسط بانک مرکزی است.میزان ارز خانگی چقدر است؟سلطانی زاده  درباره میزان ارز خانگی اظهار داشت: آمار دقیقی از میزان ارز خانگی وجود ندارد، چون افراد از طریق غیر رسمی خریداری کرده اند، ولی اکثر افرادی که خریداری کرده اند، بعد از یک مدت مقاومت، ارز را به بازار ارائه کرده اند. ولی آمار دقیقی وجود ندارد.
ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه می یابد؟رئیس کانون صرافان از احتمال ادامه دار بودن ارز ۴۲۰۰ تومانی صحبت کرد و اظهار داشت: تیم اقتصادی دولت کار کارشناسی کرده اند. این ارز برای مدیریت در قیمت کالا‌های اساسی است. امیدواریم که با مدیریت خوبی است، به نظر من اگر این مدیریت ادامه داشته باشد، ارز ۴۲۰۰ ادامه خواهد داشت.وی افزود: در این دو سال هرجا دولت و بانک مرکزی تصمیم گرفتند ارز ذخایر ارزی اطمینان داشتند که تصمیمی گرفتند.وی ادامه داد: در ماه‌های گذشته با توجه به ادامه عرضه ارز ۴۲۰۰، دولت نشان داده هرچه جلوتر می‌رود، مدیریت بهتری بر این ارز دارد. ارز ۴۲۰۰ خیلی خوب مدیریت می‌شود و آن رانتی که در ابتدای سال ۹۷ به صورت گسترده به یکسری افراد اختصاص یافته بود حذف شده و با بهبود شرایط پرداخت به هدف اصلی رسیده و مشکل خاصی وجود ندارد.
نقش کانون صرافان در مدیریت ارزی چیست؟سلطانی زاده در ارتباط با نقش کانون صرافان در مدیریت ارزی کشور گفت: کانون صرافان با توجه به شعبات صرافی ها، یک بازوی مهم در کمک به بانک مرکزی است. به این صورت نوع روند بازار را ارزشیبابی می‌کند و نظرات کارناسی می‌دهد.وی افزود:  ما با سطح جامعه ارتباط داریم و در خط مقدم مسائل ارزی هستیم و اطلاعات روزانه را می‌توانیم خیلی شفاف ارائه دهیم. در حال حاضر ارتباط خیلی خوبی بین بانک مرکزی و کانون صرافان وجود دارد.
تعداد افراد عضو در کانون صرافانسلطانی زاده درباره تعداد افراد عضو در کانون صرافان، گفت: ۶۰۰ نفر هستند که افراد هر روز در حال ثبت صرافی هستند و این آمار بالا می‌رود. در نقاط صفر مرزی هم صرافی مجاز داریم و تقویت شبکه صرافی مجاز می‌تواند خیلی کمک کننده باشد و در مورد پولشویی نیز که بحث آن داغ است، می‌تواند نگرانی‌ها را برطرف کند.بازداشتی های کانون صرافان در اخلالات ارزیرئیس کانون صرافان، درباره صرافان بازداشت شده در سال ۹۷ به دلیل اخلال ارزی اظهار داشت:در سال ۹۷، ۲۳ نفر از همکاران ما به مشکل خوردند که احکامشان توسط قوه قضاییه صادر شد. ما نامه‌ای را به تقدیم آیت الله رئیسی کردیم  درآن خواستار بررسی مجدد احکام شدیم که ایشان کمک کردند و پرونده‌ها مورد بررسی مجدد قرار گرفت. ما امیدواریم که بتوانیم به همکارانمان کمک کنیم.وی افزود: بر اساس گزارش بانک مرکزی در سال ۹۶ اخلال عمده ارزی صورت نگرفته است.

ثبت دیدگاه

ثبت