مجمع عمومی یا خصوصی بانک مرکزی

  • ۲۸ دی ۱۳۹۸
  • 3061

نتیجه تصویری برای بانک مرکزیپایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: همانطور که می‌دانیم رشد حجم نقدینگی چه از ناحیه چاپ پول توسط بانک مرکزی و چه از ناحیه خلق پول در نظام بانکی کشور یکی از مشکلات بنیادین و اساسی اقتصاد ایران است؛ و آنقدر به رشد ١۵ الی ٣۵درصدی سالانه حجم نقدینگی عادت شده که عده‌ای سرمایه‌دار در ایران صرفاً از محل رشد حجم نقدینگی بدون پشتوانه و تورم ثروتمند‌تر شده و عده کثیری از مردم به دلیل تورم ناشی از خلق پول m۱ و m۲ فقیر و فقیر‌تر شده‌اند و می‌شوند.
به گزارش بانک مردم؛ در این میان در صورتی که انتظار می‌رفت روز پنج‌شنبه هفته گذشته در پنجاه و نهمین مجمع عادی سالانه بانک مرکزی که با حضور رئیس‌جمهور و رئیس کل بانک مرکزی و سایر مقامات پولی و دولتی برگزار شد، در رابطه با ریال و متغیر‌هایی که به کاهش ارزش پول ملی منتج می‌شود، سخن گفته و برنامه اصلاحی برای نظام مالی و پولی ارائه شود، در این مجمع سخن چندانی از ترازنامه بانک مرکزی نیز به میان نیامد و به شکل سربسته و عموماً پیرامون ارز سخن گفته شد.
به‌رغم آنکه یکی از وظایف اصلی بانک مرکزی و دولت حفظ و تقویت ارزش ریال در برابر تمامی کالا‌ها است و نه صرفاً ارز‌های خارجی، کما اینکه اشتباه در تعیین صحیح نرخ ارز نیز می‌تواند پیامد‌های منفی برای اقتصاد ایران داشته باشد؛ یکی از آن‌ها آن است که باید دید طی سال ٩٢ تا کنون چه میزان ارز و طلا از کشور خارج شده‌است.
اگر فرض کنیم در این سال‌ها ١٠٠ الی ٢٠٠میلیارد دلار از کشور خارج شده‌باشد، تعیین نرخ ارز به شکل ارزان به سود خارج‌کننده سرمایه از کشور و همچنین واردکننده کالا‌های بنجل، لوکس، غیر ضروری و قاچاقچیان کالا و ارز تمام شده‌است. در عین حال افزایش بهای ارز واردات را گران‌تر می‌کند و تولید‌کننده داخلی ترغیب می‌شود در رقابت با کالای گران وارداتی، کالا با قیمت مناسب تولید کند. در ادامه دولت ارز‌های نفتی و غیر نفتی‌اش را با قیمت بالاتری می‌فروشد و کسری بودجه‌اش تأمین می‌شود. اگر تورمی هم از ناحیه رشد بهای ارز گریبانگیر اقتصاد شود، مردم به واسطه تحمل‌ناپذیری تورم از سیاستگذار می‌خواهند که زمینه‌های تورم را شناسایی و اقدام به اصلاحات اساسی کند. در نهایت انتظار می‌رود صورت‌های مالی بخش پول و همچنین خود بانک مرکزی به روز نشر یابد تا به شکل دقیق بررسی شود که چرا حجم نقدینگی به محدوده ٢٢٠٠هزار میلیارد تومان رسیده که گویی سهم پول از آن به مرز٣۵٠هزار میلیارد تومان رسیده‌است و الباقی نیز شبه‌پول است.

ثبت دیدگاه

ثبت