مدیرعامل بانک توسعه تعاون: سهم تعاونی‌ها از اقتصاد ملی کمتر از ۶ درصد است/ ملک برای بانک‌ها پول نمی‌شود و جز دردسر چیزی ندارد

  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
  • 2203

سهم تعاونی‌ها از اقتصاد ملی کمتر از ۶ درصد است/ ملک برای بانک‌ها پول نمی‌شود و جز دردسر چیزی ندارد

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: مدیرعامل بانک توسعه تعاون اظهار داشت: البته با توجه به اعداد و ارقامی که از اموال مازاد بانک‌های قدیمی ثبت شده، این عدد در بانک توسعه تعاون قابل توجه نیست و از این رو تحت فشار نهادهای نظارتی مانند بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نیستیم.

به گزارش بانک مردم به نقل از ایلنا، حجت‌الله مهدیان در نشست خبری امروز با بیان اینکه از بین ۳۵ بانک فعال در کشور، ۱۲ بانک دولتی و نیمه‌دولتی هستند، اظهار داشت: ۸ بانک ۱۰۰درصد متعلق به دولت و ۴ بانک نیمه‌دولتی هستند و بانک توسعه تعاون به عنوان یک بانک جوان دولتی از سال ۸۸ شروع به کار کرد.

وی با بیان اینکه بانک توسعه تعاون با هدف تامین مالی بخش تعاونی‌ اقتصاد کشور تاسیس شد، اظهار داشت: طبق اهداف و برنامه‌های اقتصادی کشور سهم تعاونی‌ها در اقتصاد باید به ۲۵ درصد برسد که متاسفانه این عدد امروز چیزی حدود ۶ درصد است. از این رو بانک توسعه تعاون برای ارتقاء سهم تعاونی‌ها در اقتصاد ملی راه‌اندازی شد.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با بیان اینکه ۷۰ درصد تسهیلات این بانک به بنگاه‌های تعاونی اختصاص دارد، ادامه داد: هرچند در طبقه‌بندی بانک‌ها جزو بانک‌های کوچک قرار داریم اما سهم‌مان در بازار در حال افزایش است؛ به طوری که در سال جاری در بخش اعطای تسهیلات ۳۶ درصد رشد داشتیم. همچنین در بخش منابع هم با افزایش درصدها مواجه بودیم.

مهدیان افزود: در ۱۰ سال گذشته پرداخت دوسوم تسهیلات در ۴ سال اخیر انجام شده همچنین دوسوم منابع‌مان که حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان است هم در ۴ سال اخیر تامین شده است.

وی گفت: در حالی که در سال ۹۴ میزان پرداخت اقساط ماهانه ۳۰۰ میلیارد تومان بود، امسال این عدد به ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است و تا پایان سال جاری بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه خواهیم داد.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با انتقاد از حمایت دولت از بانک‌های توسعه‌ای اظهار داشت: ۵ بانک توسعه‌ای در ایران وجود دارند که برخلاف نام‌شان عمدتاً وابسته به سپرده‌های مردمی هستند و دولت نتوانسته است از بانک‌های توسعه‌ای حمایت کند و امروز بانک‌ها به منابع مردمی متکی شدند و این موضوع قاعده بازی را برهم زده است.

مهدیان تاکید کرد: در حالی که تجهیز منابع ما شبیه به بانک‌های تجاری شده است در تخصیص مانند بانک‌های توسعه‌ای عمل می‌کنیم و این یکی از دلایل زیان بانک‌های توسعه‌ای است.

وی همچنین افزود: اما خوشبختانه بانک توسعه تعاون امسال از زیان خارج خواهد شد.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارائه کردیم، گفت: عمده پرداخت تسهیلات ما با رویکرد رونق تولید ملی بوده است؛ به طوری که ۱۸ درصد این تسهیلات ارزان‌قیمت به بخش کشاورزی، ۴۰ درصد به بخش صنعت، ۱۰ درصد به بخش ساختمان، ۵ درصد به بخش بازرگانی و ۲۸ درصد به بخش خدمات ارائه شده است.

مهدیان تاکید کرد: در راستای تحقق شعار حمایت از اقتصاد ملی در دو طرح اشتغال پایدار روستایی و اجرای تبصره‌ ۱۸ قانون بودجه جزو بانک‌های عامل بوده‌ایم و مجموعا باید حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در این بخش ارائه کنیم که بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان آن فقط در بخش اشتغال پایدار روستایی پرداخت شده است.

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر میزان معوقات بانک توسعه تعاون اظهار داشت: خوشبختانه تعاونی‌ها خوش‌حساب هستند و این موضوع را مطالبات جاری بانک اثبات می‌کند.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون افزود: در حال حاضر میزان مانده مصارف و تسهیلات بانک توسعه تعاون ۱۷ هزار میلیارد تومان است که همچنین میزان معوقه‌ها و سررسیدهای گذشته کمتر از ۹۰۰ میلیارد تومان محاسبه شده است. به معنای دیگر نسبت معوقات به تسهیلات در بانک توسعه تعاون ۶٫۵ درصد است که این عدد در متوسط نظام بانکی ۱۱٫۵ درصد محاسبه شده است.

مهدیان همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به اینکه بانک توسعه تعاون بانک جوانی محسوب می‌شود، ارزش اموال مازاد این بانک چقدر است و آیا لیست اموال مازاد را به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد ارائه کرده‌اید، گفت: بانک توسعه تعاون قبل از اینکه وارد نظام بانکی شود، به عنوان صندوق تعاونی کشور سابقه فعالیت ۲۰ ساله داشته بنابراین در واگذاری اموال، بانک توسعه هم تکالیفی برعهده دارد.

وی گفت: البته با توجه به اعداد و ارقامی که از اموال مازاد بانک‌های قدیمی ثبت شده، این عدد در بانک توسعه تعاون قابل توجه نیست و از این رو تحت فشار نهادهای نظارتی مانند بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نیستیم.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون افزود: ۳۸۶ فقره املاک مازاد به ارزش ۷۸ میلیارد تومان در لیست واگذاری‌ها قرار دارد که البته همواره نسبت به واگذاری اموال تملیکی از طریق مزایده اقدام کرده‌ایم.

مهدیان با بیان اینکه ملک برای بانک‌ها پول نمی‌شود، گفت: تملیک اموال از جمله ملک و نگهداری آن برای بانک‌ها جز دردسر چیزی ندارد. از این رو حتی از روش اقساطی هم نسبت به فروش املاک اقدام کرده‌ایم.

ثبت دیدگاه

ثبت