"گام" مهم بانک صادرات برای تامین منابع مالی بنگاههای اقتصادی/ رویکرد طرح "طراوت" مورد توجه نظام بانکی قرار گرفت

  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۸
  • 6558

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: گواهی اعتبار مولد «گام» که می تواند تاثیر به سزایی در طرح در رونق گرفتن فروش اعتباری در کشور داشته باشد، در واقع به نوعی تکامل یافته طرح اولیه خود در بانک صادرات ایران است، با یک تفاوت که این ضمانت‌نامه های صادره در طرح گام، با قابلیت معامله در بازار پول و سرمایه است
به گزارش بانک مردم به نقل از تیتر ۲۰؛ بانک صادرات از ابتدای سال جاری با طرح طراوت موضوع تامین اعتبار برای بنگاه های اقتصادی را با هدف رونق تولید و اشتغال مورد توجه ویژه ای قرار داده و در این رویکرد ویژه علاوه بر اینکه می توان تاثیر مهمی در گشایش فضای اقتصادی کشور متصور بود، شرایط و امکانات موثری برای بنگاههای اقتصادی نیز ایجاد شده که این رویکرد تعاملی بانک صادرات و اثرات مثبت طرح طراوت، سبب هدایت شبکه بانکی به بهره گیری از ظرفیت اوراق تضمینی برای مدیریت نقدینگی در شبکه تولید شده است.
موضوع تامین مالی بنگاههای اقتصادی و نقدینگی واحد‌های تولیدی یکی از کلیدی ترین اقداماتی است که می تواند تحولات موثری در گشایش اقتصادی کشور ایجاد کند و در شرایط حاضر این امر به یکی از جدی ترین دغدغه ها و مطالبات اقتصادی کشور از نظام بانکی مبدل شده است.
در همین راستا، بانک مرکزی به تازگی طرحی تحت عنوان «گام» در شبکه بانکی عملیاتی کرده است که بر اساس این طرح برای تامین نقدینگی واحد‌های تولیدی از طرف بانک‌ها، گواهی با ضمانت عرضه می‌شود و تولیدکنندگان می‌توانند این گواهینامه‌ها را در اختیار کسانی قرار دهند که مواد اولیه آن‌ها را تامین می‌کنند.
بر اساس طرح تازه شبکه بانکی، در چارچوب مدیریت نقدینگی امکان تأمین غیر تورمی سرمایه در گردش مورد نیاز زنجیره تولید برای تولیدکنندگان فراهم خواهد شد و از سوی دیگر سبب هدایت صحیح و کنترل کنندگی تسهیلات برای شبکه بانکی نیز خواهد بود.در این طرح که با محوریت بانک مرکزی و عاملیت ۴ بانک بزرگ کشور از جمله بانک صادرات در فضای اقتصادی کشور کلید خورده است، بنگاه اقتصادی که منابع مالی محدود برای تأمین کالا و مواد اولیه مورد نیاز تولید خود روبه‌رو است، می‌تواند با دریافت این گواهی، به صورت نسیه مواد اولیه یا کالای خود را تأمین کند.
بر این اساس، متقاضی در ابتدا باید به فروشنده مواد اولیه و کالای مورد نظر خود مراجعه و فاکتور خرید کالای خود را به بانک صادرات ایران ارائه دهد. بانک نیز با اعتبارسنجی و اخذ وثایق معتبر، نسبت به صدور اوراق گام با سررسید حداکثر ٩ ماهه به نفع فروشنده مواد اولیه اقدام می‌کند. متقاضی نیز این گواهی را در اختیار فروشنده طرف معامله قرار داده و مواد اولیه و کالای خود را تحویل می‌گیرد. امتیاز ویژه این اوراق تضمینی، بازپرداخت آن در سررسید توسط بانک صادرات ایران است.
گواهی اعتبار مولد «گام» که می تواند تاثیر به سزایی در طرح در رونق گرفتن فروش اعتباری در کشور داشته باشد، در واقع یک الگو برداری از سلف اولیه خود در بانک صادرات ایران است، با یک تفاوت که این ضمانت‌نامه های صادره در طرح گام، با قابلیت معامله در بازار پول و سرمایه است و دارنده اوراق مذکور می‌تواند تا یک ماه پس از صدور، نسبت به معامله آن در بازار پول اقدام کند. پس از گذشت یک ماه از صدور تا حداکثر ٩ ماه از سررسید، نیز می‌تواند گواهی‌های خود را در بازار سرمایه (بورس) به فروش برساند.
"گام" مهم بانک صادرات برای تامین منابع مالی بنگاههای اقتصادی/ رویکرد طرح "طراوت" مورد توجه نظام بانکی قرار گرفت
طرح طراوت، الگویی در شبکه بانکی برای تامین مالی بنگاههای اقتصادی
 بانک صادرات که از ابتدای سال جاری با طرح طراوت، استراتژی ویژه ای برای حمایت از تولید کنندگان در شبکه بانکی کشور اتخاذ کرده و اقدامی جدی در این عرصه کلید زده است، توانسته ضمن حمایت از تولید و گره گشایی از فرآیند تامین مالی بنگاههای اقتصادی، الگویی موثر نیز در این زمینه برای شبکه بانکی بوده و اجرای طرح گام با عاملیت بانک صادرات،ضمن وجود شباهت هایی که با طرح طراوت بانک صادرات دارد، می تواند کمک شایان توجهی به تامین نقدینگی در بنگاههای اقتصادی نماید.
گفتنی است این طرح که یکی از طرح‌های بزرگ بانک صادرات در سال جاری و طرح اعتباری ویژه تولید بوده است، کمک به کاهش هزینه تولید و هزینه‌های مالی بنگاه‌ها، تسهیل دریافت وام و کمک به اشتغال و استمرار تولید را به عنوان مهمترین اهداف، مورد نظر داشته است و بر اساس مکانیسم این طرح نقدینگی تخصیص یافته در جای ویژه خود در بنگاه‌ها هزینه خواهد شد و به بازارهای موازی ورود نخواهد کرد.
هدف طرح طراوت، حمایت از تمامی زنجیره تولید و مصرف است. در واقع واحدهای تولیدی که محصولات خود را به صورت نسیه به خریداران در ازای اعتبارات اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار صادره توسط شعب بانک صادرات ایران بفروشند، می‌توانند از تسهیلات ریالی در قالب عقد خرید دین استفاده کنند.
این طرح که تاکنون در بیش از ۵٢٠ شعبه بانک صادرات ایران، عملیاتی شده است تاکنون با پرداخت بیش ۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به واحدهای تولیدی عملکرد موثری داشته است.
به گفته امیر یوسفیان، عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران، این بانک که همواره نقش مهمی در تأمین مالی واحدهای تولیدی و اشتغال‌آفرینی در کشور داشته، درصدد است با اجرای طرح اوراق مولد «گام»، همانند طرح طراوت، ضمن رفع مشکل سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی، در رونق بیش از پیش تولید و اشتغال کشور سهیم باشد.
گفتنی است تاکنون گواهی «گام» در بانک صادرات ایران برای تعدادی از شرکت های تولیدی توسط شعب این بانک صادر شده است.

ثبت دیدگاه

ثبت