توضیح بانک مرکزی درباره اظهارات رییس کل اسبق

  • ۷ خرداد ۱۳۹۹
  • 5002

اسکناس

 پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: بانک مرکزی درباره درباره اظهارات رییس کل اسبق بانک مرکزی درخصوص افزایش حجم نقدینگی در دو ماهه ابتدایی سال ۹۹ توضیحاتی را ارئه کرد.

به گزارش بانک مردم به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، اخیراً در خبری منتشر شده در برخی رسانه ها به نقل از رییس کل اسبق بانک مرکزی (دکتر محمود بهمنی)، اظهار شده است که نقدینگی در دو ماهه اول سال ۱۳۹۹ معادل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و از رقم ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان در عید نوروز به رقم ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومان در پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ رسیده است که این امر تلویحاً‌ به معنی رشد ۲۰ درصدی نقدینگی در دو ماهه نخست سال جاری است.

ضمن تکذیب موارد اعلام شده توسط ایشان و به منظور تنویر افکار عمومی به اطلاع می رساند که رقم ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی ذکر شده در خبر فوق‌الذکر مربوط به تیر ماه ۱۳۹۸ (رقم تقریبی) و رقم ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی مورد اشاره نیز مربوط به اسفند ۱۳۹۸ بوده است؛ با این توضیح که رقم دقیق حجم نقدینگی در پایان اسفند ۱۳۹۸ معادل ۲۴۷۲.۱ هزار میلیارد تومان بوده است.

لذا با توجه به اینکه هیچ‌گاه در تاریخ شصت‌ساله بانک مرکزی، حجم نقدینگی در طی دو ماه نخست سال چنین رشدی را تجربه نکرده است، ارقام اشاره شده صحیح نیست؛ به عنوان مثال، متوسط رشد نقدینگی در دو ماهه ابتدایی ده سال گذشته، رقمی معادل ۲.۴ درصد بوده که با ارقام ذکر شده توسط ایشان فاصله بسیار زیادی دارد.

در خاتمه انتظار می‌رود که صاحب‌نظران محترم قبل از هرگونه اظهار نظر در خصوص روند حرکتی متغیرهای پولی، نسبت به صحت ارقام مورد استفاده اطمینان حاصل کنند. بدیهی است، بانک مرکزی به عنوان مرجع تولید و انتشار آمار کلان پولی و اعتباری، هر گونه اطلاعات مربوط به متغیرهای پولی را از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این بانک منتشر خواهد کرد.

ثبت دیدگاه

ثبت