رشوه‌بگیران بزرگ بانکی را بشناسید / روایتی از رشوه پاشی‌های عجیب؛ از بانک مرکزی تا وزارت صمت

  • ۲۲ تیر ۱۳۹۹
  • 7503

رشوه بگیران بزرگ بانکی را بشناسید | روایتی از رشوه پاشی های عجیب ...پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: محسن صالحی و رسول سجاد، دو مدیر سابق بانک مرکزی، در این جلسه دادگاه همراه سایر متهمان کیفرخواستشان خوانده شد. به گفته نماینده دادستان، این دو رشوه‌هایی در قالب صدها سکه و خودروی BMW گرفتند تا به‌اصطلاح کار اسدبیگی‌ها را راه بیندازند.به گزارش بانک مردم به نقل از بازتاب رسول سجاد البته نامش در پرونده سالار آقاخانی نیز بود. در این پرونده یکی از اتهامات آقاخانی، پرداخت رشوه به متهم رسول سجاد، مدیر بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی، بابت خرید یک دستگاه خودرو و یک جفت ساعت امگا و پرداخت هزینه سفر هوایی به کیش و اقامت در هتل برای سجاد و اعضای خانواده‌اش بود. اکنون سجاد در پرونده هفت‌تپه نیز متهم به دریافت ۷۰۰ سکه و آپارتمان و شمش طلاست. سیاهه رشوه‌های پرداختی اسدبیگی و همکارانش نشان می‌دهد دست‌هایی در سیستم بانکی و دستگاه‌های دولتی چگونه توانسته پازل یک پرونده قاچاق ارزی بزرگ را تکمیل کند.امید اسدبیگی البته هنوز از کارگران هفت‌تپه صحبت می‌کند و می‌گوید «در پنج سال گذشته هیچ تسهیلاتی نگرفتم و سؤال من این است کارمندی از هفت‌تپه که هشت میلیون حقوق می‌گیرد، چرا اصلا سر کار نمی‌رود». نماینده دادستان هم با اشاره به تلاش‌های اسدبیگی برای حضور در رسانه‌ها در قالب مصاحبه گفت: شما در رسانه‌ها نیز فعال بوده و به‌دنبال حاشیه‌سازی برای پرونده خود هستید. پرونده شما شفاف است. شما گفتید باید مدال افتخار به من بدهند، درحالی‌که دادسرای تهران به کسی که ارز دولتی را در بازار آزاد می‌فروشد و رشوه داده و جعل می‌کند، مدال افتخار نمی‌دهد بلکه برای او کیفرخواست صادر می‌کند.

‌مدیران سابق بانک مرکزی در فهرست رشوه‌بگیران بزرگ

به گزارش میزان، شاه‌محمدی، نماینده دادستان گفت: متهم امید اسدبیگی ارتباط بسیار نزدیکی با دو نفر از مدیران سابق اداره اموال بین‌الملل بانک مرکزی به اسامی محسن صالحی و سیدرسول سجاد داشته است. گزارش سازمان اطلاعات سپاه استان تهران نشان‌دهنده ارتباطات غیرمتعارف متهم امید اسدبیگی با سیدرسول سجاد است و جهت کارگزاری بانک مرکزی و تخصیص نوع ارزهای دولتی برای واردات خط تولید شرکت، رشوه‌هایی را به متهم رسول سجاد پرداخت کرده است.

‌رشوه ۷۰۰سکه‌ای اسدبیگی به سجاد

به گفته نماینده دادستان، متهم مجتبی کحال‌زاده به‌صراحت اظهار کرده شرکت معتمد پارسه و امید اسدبیگی در موارد متعددی مبالغی را به‌صورت سکه و ارز به مدیران سابق بانک مرکزی از جمله رسول سجاد و محسن صالحی پرداخت کرده‌اند؛ به‌طوری‌که یک مرتبه ۵۰ عدد سکه تمام‌بهار آزادی به دستور امید اسدبیگی از سوی یکی از مدیران سابق خود به نام سیدوحید حسینی تهیه و در بانک مرکزی تحویل رسول سجاد شده است. متهم کحال‌زاده در اقاریر خود از پرداخت ۵۰ سکه تمام‌بهار آزادی برای دو ماه قبل از دستگیری و ۲۰۰ سکه تمام‌بهار آزادی از سال ۹۱ تا ۹۶ و اینکه امید اسدبیگی بابت قرارداد کارگزاری ۲۰۰ سکه تمام‌بهار آزادی به متهم محسن صالحی داده، سخن گفته است. متهم رسول سجاد اظهار کرده که تعداد ۷۰۰ سکه تمام‌بهار آزادی از امید اسدبیگی دریافت شده و ۵۰۰ سکه را فروخته است.

‌خودروی BMW سهم یک فقره رشوه‌گیری صالحی

نماینده دادستان همچنین از پوشش‌های این متهم‌ها برای ارتکاب جرم صحبت کرد. متهم محسن صالحی با به‌خدمت‌گرفتن افراد و ایجاد دفتر پوششی تحت عنوان کارگزاری بورس، با کارگزاران بانک مرکزی در این خصوص جلساتی داشته است؛ همچنین مشخص شد محسن صالحی یک ماه قبل از بازداشت، از یکی از کارگزاران بانک مرکزی یک دستگاه خودروی BMW به ارزش یک‌میلیاردو ۶۰۰ میلیون تومان دریافت کرده که سند خودرو به نام شوهرخواهرش یعنی محمدرضا حسینی است که این خودرو شناسایی و توقیف شد.طبق تحقیقات صورت‌گرفته، مشخص شده محسن صالحی، به‌عنوان یکی از مدیران سابق بانک مرکزی، از زمانی که سرپرستی یکی از اتاق‌های بانک مرکزی را بر عهده گرفت، با افرادی که به نام‌برده مراجعه داشتند، ارتباطات ناسالمی را برقرار می‌کرده و مبالغ نامشروعی را به‌صورت وجوه نقد و وجوه ارزی و دلاری و سکه‌های تمام‌بهار آزادی، املاک متعدد و ماشین‌های مدل‌بالا برای خود تحصیل و از ضعف نظارت سیستم بانکی استفاده می‌کرد.

‌رشوه‌پاشی اسدبیگی از بانک مرکزی تا وزارت صمت

نماینده دادستان در بخش دوم کیفرخواست که مربوط به مشخصات متهمان و نوع اتهام آنها بود، گفت: امید اسدبیگی فرزند احسان‌الله، متهم ردیف اول پرونده است. وی متهم به پرداخت رشوه‌های متعدد به مدیران بانک مرکزی، بانک کشاورزی و وزارت صمت شامل یک‌میلیاردو ۵۰۰ میلیون تومان وجه نقد، صد سکه تمام‌بهار آزادی و ۱۲ هزار دلار آمریکا به متهم محسن صالحی و ۸۰۰ سکه تمام‌بهار آزادی به متهم سیدرسول سجاد است. همچنین وی متهم به پرداخت رشوه به متهم فرشاد طالبی به میزان یک‌میلیاردو ۵۰۰ میلیون تومان وجه نقد و ۵۰ هزار دلار آمریکاست.

‌اسدبیگی: می‌خواستم منابع ارزی بلوکه‌شده را به کشور بازگردانم

در ادامه، قاضی خطاب به متهم اسدبیگی گفت در جایگاه حاضر شود؛ سپس ضمن ارائه اتهامات وی مندرج در کیفرخواست، به او گفت: آیا این اتهامات را قبول دارد؟متهم اسدبیگی گفت: خیرمتهم اسدبیگی گفت: بنده کارگزار رسمی بانک مرکزی بودم و طبق قرارداد کارگزاری که بسته بودم، تلاش داشتم تا بتوانم منابع مسدودشده ارزی کشور را وارد کشور کنم و قرار بود بنده یک ضمانت تعهد پرداخت را به بانک مرکزی پرداخت کرده و در ازای آن ارز گرفته و کار کارگزاری انجام دهم.‌ وی ادامه داد: بنده ارتباط خاصی با صالحی و سجاد نداشتم و میزان کار کارگزاری بنده ۰.۳ و حتی ۰.۲ زیر قیمت کارگزاری دیگران بود.‌او افزود: بعد از آنکه با بحرانی روبه‌رو شدم، برای پرداخت حقوق پرسنل خود تنها راهم آن بود که از این ضمانت‌نامه استفاده کنم؛ بنابراین یوروهای بانک مرکزی را برای حقوق مصرف کردم، موضوعی که در آن زمان جرم نبود. ‌متهم اسدبیگی درباره ارتباط خود با صالحی گفت: روزی صالحی به من گفت می‌خواهی برایت سهام بخرم؛ چراکه من می‌توانم برایت کد بورسی بگیرم؛ بنابراین من یک‌ونیم میلیارد تومان با او معامله کردم و سهام بورسی خریدم. اما زمانی که در پرداخت حقوق پرسنل خود با مشکل روبه‌رو شدم، از او خواستم سهامم را بفروشد که ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان ضرر کردم و بینمان اختلاف حساب پیش آمد.

اسدبیگی: کارمند هفت‌تپه سر کار نمی‌رود و حقوق می‌خواهد

این متهم ادامه داد: در پنج سال گذشته هیچ تسهیلاتی نگرفتم. سؤال من این است کارمندی از هفت‌تپه که هشت میلیون حقوق می‌گیرد، چرا اصلا سر کار نمی‌رود؟ من روزانه ۸۰۰ میلیون حقوق می‌دهم، درحالی‌که سر کار نمی‌روم، اگر یکی، دو ماه دیگر نیز سر کار نروم، شرکت هفت‌تپه از بین می‌رود. اگر نماینده دادستان دلش برای کشور می‌سوزد، من هم دلم برای کشور می‌سوزد. ۲۰ نفر می‌خواهند شرکت را دولتی کنند.

نماینده دادستان به اسدبیگی: شما دنبال حاشیه‌سازی هستید

نماینده دادستان خطاب به متهم اسدبیگی گفت: من اسناد جعلی شما را در جلسات مختلف نشان دادم. جعل شما در دو مرحله بوده است؛ یکی در مرحله ثبت سفارش و جعل دیگر با همکاری رستمی صورت می‌گرفته است که در حوزه جعل پروانه سبز گمرکی و جعل برگه استعلام از گمرک خرم‌آباد است. ‌وی ادامه داد: شما گفتید باید مدال افتخار به من بدهند، درحالی‌که دادسرای تهران به کسی که ارز دولتی را در بازار آزاد می‌فروشد و در بازار ارز کشور اخلال ایجاد می‌کند و رشوه داده و جعل می‌کند، مدال افتخار نمی‌دهد بلکه برای او کیفرخواست صادر می‌کند. ‌شاه‌محمدی یادآور شد: شما از مسئولان نام می‌برید و در رسانه‌ها نیز فعال بوده و به‌دنبال حاشیه‌سازی برای پرونده خود هستید؛ پرونده شما شفاف است.‌ نماینده دادستان کیفی پر از سکه را در دادگاه نشان داد و گفت: کتمان کافی است، اینها قریب به ۴٠٠ سکه است که بسته‌بندی سکه‌ها مربوط به صرافی پسرعموی شماست؛ این سکه‌ها از منزل سجاد و صالحی کشف شده است.‌ وی افزود: کحال‌زاده گفته اسدبیگی به ما گفته بود به بانک مرکزی سکه دهید، ما هم در مراحل مختلف رشوه دادیم.

ثبت دیدگاه

ثبت