روحانی: بازگشت ۲.۵ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات در ۱۰ روز گذشته

  • ۸ مرداد ۱۳۹۹
  • 7540

دولت

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: رییس جمهور اعلام کرد: براساس اعلام بانک مرکزی، شرکت‌های منظم و متعهد در دو صنعت پتروشیمی و فولاد در ۱۰ روز گذشته ۲.۵ میلیارد دلار از ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانده‌اند.

به گزارش بانک مردم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه امروز (چهارشنبه) هیات دولت گفت: در صنعت مهم پتروشیمی نیز تولیدات در این دولت تقریبا دو برابر شده و از ۵۶ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن رسیده است و براساس اعلام بانک مرکزی شرکت‌های منظم و متعهد که در این صنایع پتروشیمی و فولاد که با صادرات خود ارز ما را تامین می کنند در ۱۰ روز گذشته ۲.۵ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات خود را عرضه کرده‌اند.

رییس جمهور با اشاره به رشد صادرات وزنی کشور، گفت: صادرات ایران از جمله به کشورهای منطقه اوراسیا ۶۳ درصد افزایش داشته و این نشان می‌دهد که دشمن در زمینه اقتصادی موفق نبوده و نتوانسته اقتصاد ایران را متوقف کند.

روحانی با بیان این مطلب بهم ریختن اقتصاد و نابود کردن ارکان اقتصادی کشور را اولین طراحی دشمن طی سال های گذشته عنوان کرد و افزود: آنها به فکر فروپاشی اقتصاد ما بودند و در دو سال و ۳ ماه گذشته روزهای سختی را گذراندیم اما بحمداالله اساس نظام و اقتصاد کشور و زندگی مردم به خوبی اداره شد و کالاهای ضروری و مورد نیاز به وفور در دسترس مردم قرار داشت، هرچند که دوست داشتیم با افزایش قیمت کالاها هم مواجه نباشیم.

وی تصریح کرد: البته جنگ اقتصادی دشمن و تحریم‌های ظالمانه مشکلاتی ایجاد کرده است که دست بدست هم باید آنها را رفع کنیم و بخشی از مشکلات امروز قابل حل است. رییس جمهور به تلاش تولیدگران، صنعتگران و همه دست اندرکاران عرصه تولید در کشور برای افزایش تولید و صادرات اشاره کرد و گفت: برغم همه مشکلات ناشی از فشار بی‌سابقه اقتصادی و شیوع ویروس کرونا، افزایش ۱۰ درصدی تولید فولاد را داشته‌ایم که نشان می‌دهد دشمن نتوانسته کارخانه‌های تولیدی ما را از فعالیت بازدارد.

روحانی به خطر انداختن جان مسافران هواپیمای مسافربری ایران از سوی جنگنده های آمریکایی را در فضای کریدور بین المللی، «تروریزم هوایی» خواند و از سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی(ایکائو)، شورای امنیت سازمان ملل متحد و همه کشورها خواست با این اقدام تروریستی دولت آمریکا برخورد کنند.

رییس جمهور افزود: برای پیگیری یک قطعنامه علیه ایران، صبح تا شب مثل دلال از کاخ سفید راه افتاده اند و تا امروز موفقیتی به دست نیاورند البته اگر روزی هم موفق شوند پاسخ قاطعی به آنها می دهیم.

وی ادامه داد: باید با اعمال نظارت دقیق از تولید کالا تا مصرف نهایی، از ثبت سفارش تا تخصیص و تامین ارز، سفارش کالا تا حرکت کشتی و ورود کالا به بنادر و ترخیص کالا از انبارها، این روند را دقیق و مثل سایه دنبال کنیم که البته امروز با استفاده از سامانه الکترونیکی این روند به بهترین وجه قابل انجام است.

روحانی تاکید کرد: نظارت دقیق در همه موارد و در سطح خرد و کلان بر بازار از تولید تا مصرف وظیفه مهم و سنگین وزارت صمت و دادگستری است که باید آن را با دقت در دستور کار داشته باشند.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به نشست خود با جمعی از تولیدکنندگان صنایع فولاد و پتروشیمی کشور، گفت: با تلاش های صورت گرفته از سوی تولیدگران متعهد و پرتلاش، در ۷ سال گذشته تولید فولاد کشور در تمام مراحل و زنجیره ها نسبت به کل تاریخ این صنعت در کشور دو برابر شده و این یک کار بزرگ و ارزشمند است.

ثبت دیدگاه

ثبت