تورم «آماری» ۲۶ درصد، تورم «آواری» بیش از ۵۰ درصد!

  • ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
  • 6233

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: مرکز آمار ایران در حالی نرخ نقطه ای تورم تیرماه را ۲۶ درصد اعلام می کند که هم عامه مردم و هم کارشناسان اقتصادی معتقدند؛ این آمار محاسباتی است که روی کاغذ نوشته شده و تورمی که روی زندگی مردم آوار شده است، بالاتر از این مقدارهاست.

به گزارش بانک مردم به نقل از بازار: افزایش ۱۰ تا ۳۰۰ درصدی قیمت بیشتر کالاهای مایحتاج عمومی در چند ماه اخیر نشان می دهد که نرخ ۲۶ درصدی تورم نقطه ای تیرماه با آنچه مردم در بازار می بینند و لمس می کنند واقعی نیست، از افزایش بهای مرغ و تخم مرغ، ماکارانی، مواد لبنی، انواع نوشیدنی، میوه و حبوبات گرفته تا کرایه خانه و هزینه های حمل و نقل و ...که قیمت آنها در این چند ماه سر به فلک کشیده بیانگر آن بوده که نرخ  تورمی که مردم در سبد هزینه های خود می بینند  بسیار بالاتر از رقمی است که از سوی مرکز آمار اعلام می شود.نرخ تورم کشور با توجه به گرانی های مستمر کالا و خدمات در حالی با رقمی غیر ملموس گزارش می شود که به گفته معاون اقتصادی و محاسبات مرکز آمار، قیمت ۴۷۵ کالا با توجه به نرخ تورم، با سرعت متوسط ۲۶درصد در حال صعود است که حتی  این عدد، ایران را در لیست ۴ کشور پرتورم جهان قرار می‌دهد.

بی ثباتی قیمت ها و نبود نظارت در آشفته بازار قیمت ها به عقیده کارشناسان نرخ تورم زمانی می تواند روندی کاهشی به خود گیرد که بخش تولید پر تحرک، رشد اقتصادی حاصل و اقتصاد کشور از ثبات خاصی برخوردار باشد. از طرفی نیز شاخص های کلان اقتصادی کشور در مسیر مطلوب باشند که مهمترین این عوامل عبارتند از کنترل نوسانات نرخ ارز، ثبات بازار سرمایه، کنترل مازاد تقاضا در اقتصاد کلان، بهبود تراز تجاری غیرنفتی، کنترل پایه پولی و مدیریت کسری بودجه است. این در حالی است که کالاها این روز ها در بازار قیمت ثابتی ندارند و نظارت دقیقی بر عملکرد اصناف دیده نمی شود.عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» معتقد است؛ تا زمانی که نظارت بر بازار حاکم نشود، همچنان شاهد رشد قیمت ها و بدنبال آن رشد نرخ تورم خواهیم بود چرا که کنترلی بر روی قیمت ها وجود ندارد.سید ناصر موسوی لارگانی به رشد قیمت ارز و بدنبال آن افزایش سطح عمومی قیمت ها در بازار اشاره کرد و افزود: علی رغم اینکه خیلی از کالاها هیچ ارتباطی با ارزهای خارجی ندارند اما خیلی از کالاها از افزایش نرخ ارز تبعیت و در بازار گران شده اند.

رشد ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی قیمت ها در بازاروی تصریح کرد: هر چند افزایش نرخ ارز تاثیر خود را بر روی کالاهای تولیدی که مواد اولیه آنها از خارج تامین می شود نمایان است اما چرا باید سری کالاها و محصولاتی که ارزبر نیستند در بازار گران شوند؟عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: عدم مدیریت درست و نبود نظارت بر بازار طوری است که با افزایش قیمت ارز قیمت همه کالاها در بازار بالا می رود اما با کاهش قیمت آن قیمت ها به روال گذشته بر نمی گردد که این روند باعث نرخ رشد تورم کاهش قدرت خرید مردم می شود.وی به رشد قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی برخی کالاها در بازار اشاره کرد و افزود: ناکارآمدی های مدیریتی در کنترل قیمت ها در بازار جای تاسف و تعجب دارد چرا که با وجودی که قیمت ها در بازار روز به روز افزایشی است اما درآمد مردم در حد تامین هزینه های روزمره نیست و روز به روز قدرت خرید مردم کاهش و پول ملی بی ارزش تر می شود.

نرخ واقعی تورم در کشور بیش از ۵۰ درصد است عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تامین هزینه های زندگی این روزها کمر شکن شده است، افزود: نرخ واقعی تورم کشور بیش از ۵۰ درصد است و مردم این را به خوبی می بینند و می دانند، چرا که هر روز شاهد افزایش قیمت ها در بازار و کوچک تر شدن سفرهایشان هستند، بنابراین آمار ۲۶ درصدی نرخ تورم نقطه ای در کشور که از سوی مرکز آمار برای تیرماه اعلام شده است آماری کاغذی و محاسباتی است که از دل چند قلم کالا در آورده می شود. این آمار با آنچه که مردم در بازار می بینند و لمس می کنند، آسمان تا زمین فرق دارد.وی به افزایش ۳ برابری قیمت تخم مرغ در یک ماه اخیر اشاره کرد و گفت: مگر تخم مرغ کالایی وارداتی و ارز بر است که باید هر عدد به حدود ۱۵۰۰ تومان برسد، این نمونه ای از ناتوانی مدیران اجرایی در کنترل بازار است. افزایش ۲ برابری اجاره خانه و خرید مسکن نیز مگر به ارز متکی است؟ با این وجود نباید شک کرد که تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار، اسمی است و بیش از آن چیزی است که اعلام می شود.

بازی با اعداد برای اعلام نرخ شاخص تورم و رشد اقتصادیعضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز درباره چگونگی اعلام آمار واقعی نرخ شاخص تورم به «بازار» گفت: دستکاری آمار برای تعیین شاخص نرخ تورم، رشد اقتصادی و ... بسیار آسان است بنابراین واقعیت های اقتصادی باید برای مردم بازگو شود.دکتر مهدی تقوی خاطرنشان کرد: درست است درآمدهای ارزی کشور حاصل از فروش نفت و ... کاهش یافته اما بازار باید مدیریت شود تا قیمت ها اینگونه سر به فلک نکشد از طرفی اینکه دولت اعلام می‌کند تورم نزولی است معمولا برآوردهای هرچند ماه یک بار محاسباتی است که خود دولتی‌ها آن را به وجود آورده‌اند و اگر نرخ واقعی رشد اقتصادی و چگونگی نرخ تورم در یک محاسبه یک ساله با فرمول‌های اقتصادی سنجیده کارشناسی اعمال شود بی‌شک شاهد نرخی غیر از این آمار هستیم.وی افزود: زمانی که در کشور رشد اقتصادی حاصل نمی شود و قیمت ها در بازار بسیار بالاست تورم نیز صعودی می شود چرا که رشد اقتصادی منوط به بهتر شدن وضعیت بنگاه‌های تولیدی است. از طرفی وقتی هزینه‌های تولید کاهش یابد و بنگاه‌های تولیدی و مراکز صنعتی در مسیر رشد و توسعه متحول شوند آن وقت باید گفت رشد اقتصادی صورت گرفته و تورم نزولی است.

آمارها را واقعی اعلام کنیداین اقتصاددان تصریح کرد: اعلام نرخ شاخص‌های اقتصادی اگر درست و منطقی و علمی باشد نقشه راه را به فعالان اقتصادی می‌دهد اما چنانچه آمار و ارقام شاخص‌های اقتصادی با هدف خودنمایی و ارائه عملکرد باشد بدون اینکه بخش تولید و معیشت مردم در نظر گرفته شود، کارساز نیست.وی اضافه کرد: نرخ تورم را همه مردم به خوبی می دانند چرا که هر روز با بازار سر و کار دارند از طرفی با یک حساب سر انگشتی در پایان هرماه مشخص و معلوم می شود که افزایش سطح عمومی قیمت ها در بازار و هزینه ای که برای تامین کالاهای ضروری خانوار صرف می شود چه مقدار بوده است.گفتنی است؛ مرکز آمار اخیرا اعلام کرد: نرخ تورم سالانه منتهی به تیر ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ٢۶,۴ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، تنها  ١.۴ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

ثبت دیدگاه

ثبت