توضیحات رئیس سازمان خصوصی سازی درباره عرضه نشدن صندوق ETFپالایشی

  • ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
  • 6824

توضیحات رئیس سازمان خصوصی سازی درباره عرضه نشدن صندوق ETFپالایشی

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: سازمان برای تشکیل و معرفی مدیر صندوق ETFپالایشی مکاتبات متعددی را با وزارت نفت به انجام رساند، اما هنوز پس از چند ماه اقدامی از سوی آن وزارتخانه انجام نشده است.

به گزارش بانک مردم به نقل از مهر صالح درباره اینکه چرا ETF پالایشی یعنی دارا دوم عرضه نشد؟ گفت: بر اساس تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ مدیریت صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله صرفاً توسط دستگاه‌های اجرایی تخصصی که در مورد ETF پالایشی وزارت نفت است امکان پذیر می‌باشد. از آنجا که مدیریت صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله توسط دارندگان واحدهای ممتاز همان صندوق که موسسین آن می‌باشند امکان پذیر است، تأسیس و به تبع آن مدیریت صندوق صرفاً بر عهده وزارت نفت می‌باشد.
وی افزود: پس از تصویب هیئت وزیران در فروردین ماه سال جاری مکاتبات متعددی با وزارت نفت انجام شد و طی آن درخواست معرفی مدیر صندوق از آن وزارتخانه گردید با توجه به اینکه پس از گذشت چندین ماه از این موضوع و عدم تأسیس صندوق توسط آن وزارتخانه " موضوع توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی در آخرین جلسه هیئت واگذاری که در اواسط مرداد ماه سال جاری برگزار گردید، مطرح شد و او اعلام کرد که پیگیری‌های اینجانب در خصوص معرفی مدیر و رئیس صندوق ETF پالایشی توسط وزارت نفت، منجر به نتیجه نشده است و گذر زمان عرضه سهام دولت در پالایشگاه‌ها را با مشکل مواجه می‌نماید و وزارت نفت اعلام می‌کند که صندوق توسط وزارت دارایی تأسیس شود حال آنکه قانونگذار این موضوع را به عهده وزارتخانه تخصصی گذاشته است.
صالح تصریح کرد: در این خصوص ابتدا این موضوع که آیا می‌تواند مؤسس صندوق و مدیر صندوق وزارتخانه‌ای متفاوت از وزارتخانه تخصصی ذیربط باشد، در هیئت واگذاری به رأی گذاشته شد که به اتفاق آرا اعضای هیئت واگذاری اعلام نمودند که می‌بایست مؤسس و مدیر صندوق یک دستگاه اجرایی واحد باشد. از آن جایی که با توجه به نظر وزارت نفت عملاً ایجاد صندوق پالایشی توسط وزارت نفت منتفی شده بود، هیئت واگذاری تصمیم گرفت که باقیمانده سهام دولت در پالایشگاه‌ها را به صورت بلوکی عرضه نماید و در صورتی که متقاضی خرید وجود نداشت کلیه سهام متعلق به دولت در پالایشگاه‌های تهران، بندرعباس، اصفهان و تبریز به صورت خرد و تدریجی و به صورت شناور عرضه گردد.
وی افزود: عرضه این پالایشگاه‌ها هم اکنون آگهی شده است و در شرف عرضه توسط بازار سرمایه است.
رئیس سازمان خصوصی درباره اینکه چگونه شد که وزارت امور اقتصادی و دارایی صندوق دارایی یکم را تأسیس و واحدهای آن را پذیر نویسی و در نهایت واحدهای آن را قابل معامله در بازار سرمایه نمود؟ گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی دستگاه تخصصی بانک‌ها و بیمه هاست ازاین رو بلافاصله پس از ابلاغ مصوبه هیئت وزیران، وزیر امور اقتصادی و دارایی مسئول تأسیس صندوق دارایی یکم را به سازمان خصوصی‌سازی معرفی و این سازمان اجازه تأسیس صندوق دارا یکم را به معاونت بانک " بیمه و شرکت‌های دولتی آن وزارتخانه صادر کرد.
به نظر بنده این حرکت وزیر امور اقتصادی و دارایی که حاضر شده است شرکت‌های خود را در بورس به صورت صندوق ETF عرضه نماید، می‌بایست بعنوان یک الگو برای سایر وزارتخانه‌ها باشد در اینجا جا دارد از اقدام شایسته وزیر امور اقتصادی و دارایی تشکر کنم.

ثبت دیدگاه

ثبت