بازگشت نوسان قیمت به بازار ارز/ دلار دوباره به کانال ۲۹ هزار تومان افتاد

  • ۱۴ مهر ۱۳۹۹
  • 2687

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: با وجودی که قیمت دلار و انواع ارز در ابتدای هفته جاری بر مدار نزول قرار گرفت و دلار تا مرز ۲۶ هزار تومان رسید اما نرخ این کالا امروز تغییر کرد و دوباره به کانال ۲۹ هزار تومان بازگشت.

به پزارش بانک مردم به نقل از خبر گزاری بازار،  بی توجهی بانک مرکزی درعرضه ارز به بازار برای تعادل قیمت ها باعث شده است تا نرخ ها در این بازار متغییر شوند. تغییر قیمتی که ناشی از رشد میزان تقاضا به ارز است. اگرچه بازار ارز طی دو روز گذشته کاهشی و ارزهای خانگی به برای فروش به بازار آمده بود اما امروز قیمت سکه و ارز در بازار به دلیل رشد میزان تقاضا باز هم افزایش یاف. خیلی ها نوسان نرخ ها در این بازار را ناشی از وعده های بی عمل بانک مرکزی در ساماندهی بازار می دانند آنها می گویند اگر ۸ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور برگشته است چرا بخشی از این منابع به بازارعرضه نمی شود؟.

بی اعتمادی بازار به بانک مرکزیتعلل بانک مرکزی درعرضه ارز به بازار برای تعدیل قیمت ها اثرات منفی زیادی را در بازار و رشد قیمت ها به جای می گذارد چرا که فعالان این بخش دیگر به وعدها بانک مرکزی نسبت به کاهش نرخ ارز اعتماد آنچنانی نمی کنند.البته ازدید کارشناسان، بانک مرکزی منتظر ورود شوک برگزاری ریاست جمهوری امریکا بر بازار است و این روزها تمایل چندانی به ارز پاشی به بازار ندارد و برنامه های سیاست ارزی خود را برای اجرا در جهت ساماندهی نرخ ارز و کنترل قیمت ها در بازار برای آن روزهای پس از انتخابات گذاشته است.

خبر های خوش همتی بازار ارز و سکه را متحول نکرد!تاثیرافزایش صادرات نفت، خبرهای خوش همتی رئیس کل بانک مرکزی در بازگشت ارزهای صادراتی( ۸ میلیارد دلار)  باعث شد تا فعالان ارزی با شنیدن چنین اخباری فروشنده این کالا در بازار شوند اما این رویکرد تداوم نیافت چرا که امروز باز هم قیمت ها افزایش یافت تا بی اعتمادی مردم به سیاست گذاران ارزی کشور بیش از پیش شود.از طرفی برخی اقتصاددانان تاکید دارند؛ بازار کشش نرخ دلار بیش از ۳۰ هزار تومانی را ندارد و قیمت این کالا باید حدود ۲۰ هزار تومان باشد. رقمی که رئیس کل بانک مرکزی حدود ۲ ماه پیش در تریبون رسمی اعلام کرد نرخ ها در بازار ارز غیر واقعی است و سرمایه گذاران در این بازار پرریسک سرمایه گذاری نکنند.البته اظهار نظرهای متفاوتی درباره قیمت ارز مطراست چرا که برخی کارشناسان می گویند نرخ از و سکه حباب گونه افزایش یافته است و در صورت تخلیه حباب این کالاها قیمت ها بشدت کاهشی می شود. اما عده ای دیگر می گویند ازآنجایی که منابع ارزی کشور کاهش یافته است و دولت به دلیل محدودیت های ارزی در تامین نیاز ارز وارد کنندگان و ...ناتوان است افزایش قیمت ارز در آینده نیز دور از انتظار نیست.

دولت بانی افزایش نرخ ها در همه بازارهادکترلطفعلی بخشی اقتصاددان وعضو هئیت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با «بازار» درباره آینده نرخ ارز و دچارشدن این بازار به نوسان قیمتی گفت: اقتصاد کشور به حدی به ریخته که حل آن بسیار مشکل است. آشفتگی که خود دولتمردان بانی آن هستند چرا که این دولت توجهی به شاخص های کلان و مهم اقتصادی چون جلوگیری از رشد و هدایت نقدینگی بسیار زیاد به بخش تولید، کاهش نرخ تورم، توجه به رشد اقتصادی و ساماندهی بازارهایی نظیر ارز، بازارسرمایه، سکه، خودرو، مسکن، سبد مصرفی کالاهای اساسی و ... نداشته است و برنامه ها اجرایی آنگونه که باید به مرتفع شدن مشکلات اقتصادی در کشور در همه بخش ها شود متاسفانه با سیاسی کاری پیش می رود.

سوء مدیریت و ناتوانی مدیران در ساماندهی نرخ ارزاین اقتصاددان به سوء مدیریت مدیران اجرایی کشور در توسعه و ساماندهی اقتصاد کشور اشاره کرد و اظهارداشت: دولت اکنون با کسری بودجه بسیار بالایی روبه روست. در چنین شرایطی دولت برای تامین این کسری مجبور است، دست به اقدامات خطرناکی بزند که تبعات آن اقتصاد کشور را درگیر و مشکل آفرین کند.دکتر بخشی با بیان اینکه هر آنچه حجم نقدینگی در کشور رشد کند اقتصاد کشور در مسیر قهقرا قرار می گیرد، اظهارداشت: عدم کنترل رشد نقدینگی و بی برنامگی در هدایت این منابع به بخش مولد در کنار افزایش نرخ تورم که تورم انتظاری را در کشورشکل داده است باعث شده تا مردم برای سودآوری و حفظ سرمایه هایشان به این بازار و آن بازار بروند.

آیا قیمت هادر بازار ارز افزایشی می شود؟  وی در مورد آینده نرخ ارز در کشورگفت: بنده به کاهش قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان در آینده خوش بین نیستم چرا که واردکنندگان برای واردات کالاهای خود از بانک مرکزی ارز می خواهند. حال ازآنجایی که این بانک به دلیل کمبود منابع ارزی در تامین نیاز ارزی واردکنندگان ناتوان است، بنابراین فعالان تجارت و وارد کنندگان برای تهیه ارز مورد نیاز خود به سراغ خرید این کالا در بازار آزاد رفته و این امر موجب می شود تا قیمت ها همچنان صعود شود. تحلیل اقتصاددانان از آینده نرخ ارز دربازار و احتمال صعودی شدن قیمت این کالا در آینده در حالی است که امروز پس از کاهش حدود ۳ هزار تومانی قیمت دلار در ۲ روز گذشته نرخ ها بازهم تغییر و قیمت ها صعودی شدند.

بهای دلار صرافی بانک ها ۲۶ هزار و ۹۵۰ تومانبنا به این گزارش امروز در بازار ارز قیمت دلار با افزایش نسبت به روز قبل ۲۹ هزار تومان، یورو ۳۴ هزار و ۲۰۰ تومان شد. البته امروز فعالان ارزی دلالان و سوداگران بازار تلاش کردند تا مانع از کاهش بیشتر قیمت ارز شود اما قیمت ها همچنان در بازار سکه و ارز افزایشی بود. بهای دلار امروز در صرافی های بانکی  ۲۶ هزار و ۹۵۰ تومان تعیین شد که نسبت به پنج شنبه هفته گذشته که دلار با قیمت  ۲۸ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش رسید و با کاهش حدوداً ۲ هزار تومانی همراه بود. علاوه بر این با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز افزایش یافت و برهمین اساس قیمت فروش دلار در صرافی ها با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان درج شده است. همچنین قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل معادل ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان و قیمت خرید یورو ۳۱ هزار و ۸۵۰ تومان تعیین شده است.

سکه و  طلا هم گرانتر شدندبا افزایش نرخ ارز قیمت ها در بازار سکه و طلا نیز امروز افزایش یافت طوری که قیمت طلا، سکه، گران شدند. طوری که در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۳۳۲ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.  همچنین، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.  علاوه بر این قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۷۷۴ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۷۷۲ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.بنا به این گزارش، هرچند قیمت ها در بازار ارز و سکه  در بازار صعودی شده است، اما توصیه کارشناسان به سرمایه گذاران ارزی این است که چنین بازاری ریسک بالایی دارد و احتمالا با سیاست گذاری ارزی بانک مرکزی قیمت ها دچار تغییر و سرمایه گذاران متضرر شوند.

منبع: خبرگزاری بازار

ثبت دیدگاه

ثبت