از لحاظ قانونی بانک‌ها از بنگاه‌داری منع نشده‌اند

  • ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • 193

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: مدیرعامل اسبق بانک صادرات گفت: از جنبه قانونی بانک‌ها از فعالیت‌های بنگاه‌داری منع نشده‌اند، اما با توجه به اینکه بخشی از مدیریت سرخابی‌ها به بخش بانکی کشور واگذار شده، لازم است برای سودآوری و سرمایه‌گذاری بر روی این باشگاه‌ها اقدام شود.

به گزارش بانک مردم و به نقل از ایسنا، روز گذشته دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به صورت رسمی واگذار شدند. ۸۵ درصد از سهام شرکت استقلال ایران به هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پارس، بوعلی، شهید تندگویان و بندر امام واگذار و همچینین به بانک‌های شهر، ملت، تجارت، صادرات، اقتصاد نوین و رفاه به صورت مشترک، ۸۵ درصد از سهام شرکت پرسپولیس واگذار شد.

در این راستا، بهاءالدین حسینی هاشمی - مدیرعامل اسبق بانک صادرات ایران - در گفت‌وگویی ضمن اشاره به مسئله واگذاری ۸۵ درصد از سهام دو تیم استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی به ویژه یک کنسروسیوم بانکی و همچنین مسائل مطرح شده پیرامون ورود بانک‌ها به حوزه بنگاه داری گفت:  اول از همه باید تاکید کرد که از لحاظ قانونی بنگاه‌داری برای بانک‌ها ممنوع نیست و تا حدودی بانک‌ها آزاد هستند که این کار را انجام دهند و مشارکت حقوقی داشته باشند و یکی از ابزارهای بانکی نیز مشارکت حقوقی در این زمینه است.

هاشمی ادامه داد: پیش بینی شده است که اگر بانک‌ها قصد داشته باشند که به میزانی معین و مشخصی مشارکت حقوقی داشته باشند، یعنی وارد تصدی گری شده و بنگاه‌داری انجام دهند، در صورت تایید و با اجازه بانک مرکزی، این موضوع بلا مانع است.

وی افزود:‌ در اصل و از نظر نفس ذاتی، بانک‌ها واسطه وجوه هستند. یعنی منابع مازاد جامعه که به آن پس انداز گفته می‌شود را جمع آوری کرده و با ساماندهی این منابع، به بخش‌هایی که در آن فعالیت اقتصادی صورت می‌گیرد و با کسری منابع روبرو هستند، کمک مالی صورت می‌گیرد تا کسب و کار ایجاد شود و رونق داشته باشد که یکی از وظایف بانک‌ها این موضوع است.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات ضمن اشاره به واگذاری صورت گرفته اضهار کرد: با این حال و با توجه به اتفاقی که رخ داده است و بانک‌ها به موضوع بنگاه‌داری وارد شده‌اند، باید اقداماتی صورت بگیرد که در نهایت این یک اتفاق سود آور باشد. دو تیم استقلال و پرسپولیس از این استعداد برخوردار هستند که به اقتصاد ورزشی سودآور تبدیل شوند.

هاشمی ادامه داد: در اکثر کشورهای دنیا، چند تیم برتر فوتبال در آن کشورها، از لحاظ اقتصادی هم سود آور بوده و هم دارای ارزش افزوده بالایی هستند. اگر چه رشته و حوزه تخصصی بانک‌ها ورزش و فوتبال نیست و سرمایه گذاری مالی است؛ اما با توجه به اتفاقی که رخ داده که چند بانک متولی این کار شده‌اند، لازم است که یک ساماندهی صورت بگیرد و با توجه به امکانات مالی که از سوی بانک‌ها وجود دارد، با ایجاد جاذبه‌هایی که می‌توانند برای هواداران این دو باشگاه ایجاد کنند و با افزایش سرمایه گذاری بر روی این دو باشگاه، بی شک به باشگاه‌های سود آوری تبدیل می‌شوند.

وی گفت: اگر چه این تیم‌ها در حال حاضر زیان بار هستند و با توجه به اینکه توسط بخش دولتی اداره می‌شوند و دغدغه و انگیزه سودآوری در آن وجود ندارد و همچنین فشاری برای سودآوری بر روی بخش متولی آن نیست، بانک‌ها می‌توانند با توجه به توان مالی که در اختیار خود دارند با ایجاد یک کنسروسیوم بانکی، این تیم‌ها را به صورت مطلوب مدیریت کنند.

این کارشناس اقتصادی، با اشاره به واگذاری صورت گرفته و لزوم بستر سازی برای سرمایه گذاری و ایجاد سودآوری توسط بخش خصوصی در حوزه ورزش گفت: زمانی که سرمایه گذاری و اختیارات به بخش خصوصی واگذار می‌شود، خود به خود بخش خصوصی به سمت سرمایه گذاری و سودآوری، حرکت می‌کند. بنابراین باید بانک‌ها به سمت زمینه‌های مختلف ایجاد درآمد در این بخش حرکت کنند، اگرچه که در برخی مقاطع تجربه تلخ خصوصی سازی وجود دارد، اما امیدواریم یک اتفاق سود آور باشد.

هاشمی پیشنهاد داد: ‌در این راستا بانک‌ها می‌توانند دو اقدام انجام دهند. یکی اینکه با مدیریت هزینه، هزینه‌های زائد را حذف کرده و در مورد دیگر با مدیریت درآمد و بازدهی، به ایجاد سود و درآمد اقدام شودو متعاقب آن، زمانی که یک مجموعه سودآور شود و از آنجایی که سهام آن نیز در بورس وجود دارد با حرکت به سمت چرخه سودآوری، بانک‌ها نیز در نهایت می‌توانند در این فرایند، کسب سود کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به عنوان کارشناس اگر بخواهم نظر خود را اعلام کنم، پیشنهاد می‌کردم که بانک‌ها به عرصه مدیریت باشگاه‌های ورزشی وارد نشوند؛ چراکه این سک امر مرسوم جهانی نست، اما از آنجایی که بانک‌ها به این بخش وارد شده و این اتفاق رخ داده است، بی شک می‌توان با مدیریت صحیح این بخش را به سود دهی رساند. البته به شرطی که سرمایه گذاری مناسب در این حوزه صورت بگید و این تیم‌ها از لحاظ سطح کیفی رشد چشمگیری داشته باشند.

ثبت دیدگاه

ثبت