ترامپ به دنبال بی‌اعتباری فدرال رزرو است؟

  • ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • 149

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: ترامپ قصد دارد بر اساس برنامه مخفی ریاست‌جمهوری خود، نرخ بهره را خودش تعیین کند.

به گزارش بانک مردم و به نقل از ایسنا، داده‌ها نشان می‌دهند که دستیاران دونالد ترامپ برنامه‌های محرمانه‌ای برای برکناری رئیس فدرال رزرو و اجازه دادن به رئیس‌جمهور برای تعیین نرخ بهره طراحی کرده‌اند.

همچنین گفته می‌شود که متحدان طیف وسیعی از پیشنهادها برای شیوه اجرای سیاست پولی در دولت دوم ترامپ ارائه کرده‌اند که برخی از آنها شامل تنزل استقلال بانک مرکزی ایالات‌متحده است که در دهه‌های اخیر برای عملکرد اقتصاد و سیستم مالی بسیار مهم بوده است.

به گزارش وال استریت ژورنال، حامیان این نامزد جمهوری‌خواه، سندی ۱۰ صفحه‌ای با چشم‌اندازی جدید برای اداره بانک مرکزی و سیاست‌های پولی تهیه کرده‌اند. این سند شامل اختیار اخراج جروم پاول از سمت خود به‌عنوان رئیس کمیته بازار آزاد فدرال است.

ترامپ در دور اول ریاست‌جمهوری خود پاول را به این سمت منصوب کرد و از انتصاب جانت یلن به این منصب خودداری کرد. یلن اکنون وزیر خزانه‌داری جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی ایالات‌متحده است.

این سند همچنین نشان می‌دهد که ترامپ می‌تواند با رئیس فدرال رزرو در تصمیم‌گیری درباره نرخ بهره مشورت کند، سپس رئیس فدرال رزرو در تصمیم نهایی درباره هزینه‌های استقراض با دیگر سیاست‌گذاران به نمایندگی از او مذاکره خواهد کرد.

این منبع گزارش کرد که تغییرات کمتر گسترده در بانک مرکزی می‌تواند شامل قرار دادن مقررات آن در معرض بازبینی‌های منظم‌تر توسط کاخ سفید باشد.

ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور، به‌طور مرتب خواستار کاهش نرخ بهره در تقویت اقتصاد شد و از تصمیمات پاول ابراز نارضایتی کرد. در سال ۲۰۱۹، او گفت که «مقامات فدرال رزرو هیچ جرات، خرد و بصیرت ندارند».

اقدامات برای محدود کردن استقلال فدرال رزرو احتمالا بحث‌برانگیز خواهد بود و استقلال بانک‌های مرکزی به ستون مرکزی سیستم مالی مدرن تبدیل شده است.

مایکل پیرس از آکسفورد اکونومیکس اظهار کرد هر تلاش جدی در تضعیف فدرال‌رزرو ریسک بالا و اثری معکوس دارد؛ نمونه‌های زیادی در تاریخ مشاهده شده است که فشار سیاسی برای نرخ‌های پایین‌تر اثر معکوس داشته و فدرال رزرو را به سمت سیاست‌های سخت‌تر سوق داده است.

حتی اگر نرخ‌های بهره پایین بیاید، بازارهای مالی ریسک تورم بالاتر را تشخیص می‌دهند و هزینه استقراض بالاتری را برای جبران از دولت آمریکا دریافت می‌کنند. این مورد هرگونه رشد پیش‌بینی شده برای اقتصاد را خنثی می‌کند. وسوسه رئیس‌جمهور برای کاهش نرخ بهره تحت سیستم پیشنهادی نیز می‌تواند بحران تورم در ایالات‌متحده را طولانی کند.

جیمز نایتلی، اقتصاددان در ای ان جی گفت: «اگر ترامپ اجازه دهد تورم بالا برود، احتمالا حامیان خود او بیشترین آسیب را خواهند دید. ترامپ ممکن است خواهان کاهش نرخ بهره باشد، اما اگر تورم ریشه‌دار شود، می‌تواند تهدید بزرگ‌تری برای موفقیت ریاست‌جمهوری او باشد».

هزینه‌های بالای مصرف‌کننده و تورم سرسخت این انتظار را افزایش داده است که فدرال رزرو باید برای مدت طولانی‌تری نرخ‌های بهره را در نبرد خود برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها بالا نگه دارد.

ارقام جدید منتشرشده در روز جمعه نشان داد که تورم اصلی در ماه مارس ۲.۸ درصد ثابت ماند، به جای اینکه بر اساس انتظار تحلیلگران کاهش یابد.

چارلز هپورث در جی ای ام گفت که این نرخ افزایش قیمت، پاول را مجبور می‌کند که نرخ‌ها را متوقف کند، این سطحی است که به سختی باعث کاهش زودهنگام نرخ‌ها می‌شود.

نرخ بهره در ایالات‌متحده ۵.۵ درصد ثبت شده و قرار است نقشی کلیدی در انتخابات امسال بازی کند. معامله‌گران در بازارهای مالی فقط در کاهش قیمت برای امسال تمرکز کرده‌اند که به احتمال زیاد در ماه نوامبر رخ خواهد داد.

اگر این پیش‌بینی درست باشد، زمان برگزاری انتخابات به این معنی است که آمریکایی‌ها تا زمانی که پای صندوق‌های رأی می‌روند، از هزینه‌های استقراض کمتر بهره نخواهند برد.

ثبت دیدگاه

ثبت