آرام شدن فضای سیاسی، قیمت ارز را به تعادل قیمتی بازگرداند

  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • 360

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: یک عضو هیات نمایندگان اتاق ایران  گفت: از زمان حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق، بازار ارز دچار التهاب شد که این مساله باعث ایجاد موانع و مشکلات تازه‌ای در روند کنترل و مدیریت بازار ارز شد.

به گزارش بانک مردم، رضا پدیدار، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران به نود اقتصادی گفت: از زمان حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق، بازار ارز دچار التهاب شد که این مساله باعث ایجاد موانع و مشکلات تازه‌ای در روند کنترل و مدیریت بازار ارز شد.

پدیدار با اشاره به اینکه ارز یک توان بین‌المللی برای کشورها و به خصوص ایران محسوب می‌شود، افزود: قیمت ارز باید در یک نظام تعریف شده با پشتوانه‌ای که دولت برای آن پیش‌بینی می‌کند تعیین شود، یعنی قیمت ارز در تناسب عرضه و تقاضا مشخص شود.

رئیس کمیسیون استاندارد، محیط زیست، توسعه پایدار و آب اتاق ایران اظهار داشت: آنچه ما در روند فعلی بازار ارز مشاهده می‌کنیم، قیمت غیر متعارف است، یعنی تلاقی عرضه و تقاضا نرخ قیمت ارز را مشخص نمی‌کند.

بی تردید در شرایط نامتعارف اقتصادی، محدودیت‌هایی برای عرضه و تقاضای ارز پیش بینی می‌شود تا عرضه و تقاضا در نقطه طلاقی خودش که قیمت تعادلی است قرار بگیرد، اما فعلا نرخ ارز در کسب نقطه تلاقی تا حدی ناموفق بوده است.

وی اضافه کرد: در واقع با وقوع چنین حوادثی، بازار ارز برای مدتی در اختیار دلالان و سوداگران بازار است و کاملا از دست فعالان اقتصادی خارج می شود. ضمن اینکه مردم در این شرایط هیجانی شدند و افزایش این هیجانات موجب شد بلافاصله بدون آگاهی و بررسی وضعیت به بازار ارز ورود کرده و اقدام به خرید هیجانی ارز کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران عنوان کرد: وقتی شرایط نامتعادل در بازار ارز حاکم می‌شود، مردم عکس العمل هیجانی نشان می‌دهند که این رفتار یک بحث‌ مهم روانی است. در واقع هر جایی که بازار از مدار صحیح خود خارج شود، هیجانات بر آن چیره می‌شود که مصداق این موضوع در بازار ارز بسیار شدیدتر از سایر بازارها خود را نشان می دهد.

این فعال اقتصادی اظهار داشت: مسئولان باید برای پیشگیری از رفتارهای هیجانی با هدایت‌ سیستمی، بازارهای مالی را مدیریت کنند و در این شرایط است که می‌توان هیجانات را کنترل کرد. معتقدم با آرام شدن فضای سیاسی، قیمت ارز نیز فروکش کرده و به قیمت تعادلی باز خواهد گشت.

ثبت دیدگاه

ثبت