پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: شاید آن زمانی که نعمت زاده وزیر صنعت اعلام کرد قیمت خودرو به کف رسیده و ارزان نخواهد شد فکرش را هم نمی کرد که صنعت خودرو ظرف ۲ سال با بزرگترین چالش مواجه شود؛ بازار کم مشتری. خیلی ها علت پرشدن انبار خودروسازان را به وجود آمدن کمپین هایی مانند"خودروی صفر نخرید" می دانند اما سوای اینکه این کمپین ها را موثر بدانید یا ندانیم باید مدیریت خودروسازان را مقصر شماره یک بدانیم. حدود ۲۰ سال است که حتی شکل خودروهای عمده در خیابانهای ایران تغییر نکرده تا جایی که تعجب وزیر فرانسوی را هم برانگیزد. پراید و انواع پژو سالهای سال است که گزینه مردم را برای خرید محدود کرده است و مدیران به جای تحقیق و توسعه صنعت خودرو به فکر بنگاه داری و سودجویی بودند. همواره عمر مدیریت مدیرانی که قرار بود برای خودرو طرحی نو دراندازند هم بسیار کم بود. با روی کار آمدن دولت جدید هم خیلی ها فکر می کردند حداقل حقوق خریداران که همان کیفیت بالا و قیمت واقعی بود رعایت خواهد شد اما عملا اتفاق دیگری افتاد و آن درخواست افزایش قیمت توسط خودروسازان و گرانی چندباره خودرو بود. با افزایش قیمت خودرو در تابستان ۱۳۹۳ رکود بازار خودرو تشدید شد و این رکود در تابستان ۱۳۹۴ به اوج خود رسید. حتی اگر کمپینی هم به وجود نمی آمد مردم تمایلی به خرید گران خودروهای بی کیفیت نداشتند. البته در این بین واردکنندگان خودرو به شدت از زمین خوردن خودروسازان داخلی سود بردند و می برند. دولت برای خروج از این رکود در بسته جدید اقتصادی خود وام ۲۵ میلیون تومانی را مطرح کرد و تسهیلات بی سابقه ای برای فروش خودروهای در انبارمانده کرد؛ خودروهایی که حتی در نامه معروف ۴ وزیر به روحانی به آن اشاره شده و تعداد آن را ۱۰۰ هزار دستگاه عنوان کرده اند. بعضی ها اعتقاد دارند وام ۲۵ میلیون تومانی می تواند رونق را به بازار خودرو بازگرداند اما وجود کمپین تازه وارد "نه به وام ۲۵ میلیونی" همه را غافلگیر کرد. حامیان دولت به شدت با این کمپین مخالفت کرده و آن را سیاسی می دانند که پشت پرده آن مافیای واردکنندگان و خودروسازان چینی و مخالفان سیاسی دولت است. سایت اقتصادنیوز و خبرگزاری خبرآنلاین که رسانه های حامی بلامنازع دولت هستند در مطلبی به این موضوع اشاره کردند و نوشتند: "گروهی با تشکیل کمپین نه به وام ۲۵ میلیونی خودرو، خواستار ادامه تحریم خودروهای ساخت داخل شدند.در خوشبینانهترین حالت میتوان گفت که افرادی ساده لوح و ناآگاه با راه اندازی چنین کمپینهایی قصد دارند اعتراض خود را به کیفیت پایین خودروهای داخلی و خدمات فروش نه چندان مناسب آنها بیان کنند که این کار حق هر مشتری است.اما سادهلوحی آنها از آنجا شروع میشود که سه دسته از افراد با حمایت (سوءاستفاده) از چنین کمپینهایی قصد دارند علاوه بر تخریب تولید ملی اهداف ضد رکودی دولت را با شکست روبرو کنند.دسته اول حامیان واردات خودرو به کشور هستند که قصد دارند بدون توجه به خدمات پس از فروش منابع ارزی کشور را صرف واردات خودرو کرده و با قیمتی بالاتر از آنچه که در بازارهای جهانی به فروش میرسد به مشتریان ایرانی عرضه کنند... دسته دوم خودروسازان چینی هستند که قصد دارند روز به روز سهم بیشتری از بازار خودروهای ایرانی را به دست آورند...اما دسته بعدی افرادی هستند که با سوءاستفاده از چنین کمپینهایی قصد دارند بسته خروج از رکود دولت را از همان ابتدای کار زمین گیر کرده و با ابزار اقتصاد به نقد دولت بپردازند."در مطلب بالا که بسیاری از کاربران را عصبانی کرده اشاره شده که کسانی که وارد این کمپینها می شوند ساده لوح هستند و به راحتی سودجویان از آنها سواستفاده می کنند. حقیقت این است که هر کس حق انتخاب دارد و کسی نمی تواند دیگری را مجبور به خرید کالایی کند اما موضوع کیفیت خودروها را سالیان سال است که کارشناسان هشدار داده بودند. هیچ کس موضوع انحصاری بودن خودرو و زیانهای بسیاری که خودروسازان و مردم از این انحصار متحمل خواهند شد را جدی نگرفتند و حالا چوب سالها بی تدبیری را می خورند. جالب اینکه این دولت که همه حساب دیگه ای روی آن باز کرده بودند هم همان راه گذشتگان را رفت و نتوانست به خودروسازان خوش اشتها نهیب بزند. به هر حال مردم و هیچ انسان وطن پرستی دوست ندارد تولید ملی کشور به خطر بیفتد اما فقط طرحهای کوتاه مدت مانند وام ۲۵ میلیونی و کمکهای بلاعوض از بودجه مملکتی چاره کار نیست؛ باید بازار رقابتی برای خودرو ایجاد شود و طرحهایی نو در انداخته شود تا چهره خودرویی کشور ۲۰ سال یک شکل تکراری نباشد. باید دید خودروسازان می توانند از تسهیلات ویژه دولت به خوبی استفاده کنند و انبارهای خود را خالی کنند یا کمپینها موفق خواهند شد و واردکنندگان نفس راحتی می کشند. تا روز اجرای اعطای وام خودرو ۱۰ روز باقی است و نتیجه خیلی زود مشخص خواهد شد.
اخبار فوری
آخرین اخبار
کارمزد خدمات بانکی | |
---|---|
خدمات بانکی | کارمزد |
کارت به کارت (تا یک میلیون تومان) | 600 تومان |
کارت به کارت (تا 2 میلیون تومان) | 840 تومان |
کارت به کارت (تا 3 میلیون تومان) | 1080 تومان |
کارت به کارت (تا 5 میلیون تومان) | 1560 تومان |
کارت به کارت (تا 10 میلیون تومان) | 2760 تومان |
صدور کارتهای بانکی | 6000 تومان |
صدور رمز جدید کارت بانکی | 1000 تومان |
اعلام مانده کارت | 120 تومان |
اعلام ۱۰ گردش آخر | 1000 تومان |
انتقال وجه پایا (شخصی) | یکصدم درصد مبلغ تراکنش (سقف کارمزد 2500 تومان) |
انتقال وجه پایا (گروهی) | 100 تومان به ازای هر تراکنش |
انتقال وجه ساتنا | 2صدم درصد مبلغ تراکنش (سقف کارمزد 25 هزار تومان) |
پرداخت قبضها (غیرحضوری) | 120 تومان |
پرداخت قبضها (حضوری) | 2400 تومان |
ارسال پیامک بانکی | 30 تومان یا هزینه آبونمان سالانه (به شرط رضایت مشتری) |
صدور دستهچک | 200 تومان +هزینه تمبر |
پرینت ریزحساب (سال جاری) | 600 تومان |
پرینت ریزحساب (سالهای قبل) | 720 تومان |
افتتاح حساب | رایگان |
سقف سود مجاز حسابهای بانکی | |
---|---|
نوع حساب | % سود |
سپرده روزشمار | 8 |
سپرده کوتاه مدت (6 ماه) | 11 |
سپرده سالیانه | 15 |
سپرده بیش از یکسال | ممنوع |
تسهیلات | 18 |
تبلیغات
کدهای دستوری (USSD) | |
---|---|
بانک | کد |
اقتصاد نوین | #780* |
پاسارگاد(امپاد) | #720* |
صادرات | #719* |
کشاورزی | #730* |
گردشگری | #764* |
سامان | #724* |
ملت (به پرداخت) | #712* |
ملی (سداد) | #737* |
آپ (پرشین سوییچ) | #733* |
همراه اول | #1* |
ایرانسل | #100* |