توسعه تولید گیاهان دارویی با ایجاد زنجیره ارزش و همکاری بانک ها

  • ۱۸ بهمن ۱۳۹۴
  • 2669

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم:  مدیر عامل شرکت داروسازی بهداشتی دکتر جهانگیر ،ایجاد زنجیره ارزش در تولید و همکاری بانکها را راهکار توسعه تولید گیاهان دارویی در کشور ،عنوان کرد.
دکتر جهانگیر با بیان اینکه ایجاد زنجیره ارزش (chane value) زمینه ساز ارایه محصولات با کیفیت به مشتریان می شود،اظهار کرد:در زمینه کشت گیاهان دارویی نیز باید کلیه مراحل این حلقه از قبیل آمادگی زمین،کاشت،داشت و برداشت به صورت تخصصی و مطلوب ،اجرایی شود.

 وی ادامه داد: در زمینه کاشت و تولید گیاهان دارویی باید مراحل مهم این کار اعم از زمان بندی کشت، مراحل خشک کردن،حمل و نقل،عصاره گیری و اسانس گیری ،تهیه فرمول ،ساخت،بسته بندی و غیره به صورت علمی و با کیفیت ،انجام بگیرد تا محصولاتی با کیفیت عالی به دست مصرف کننده برسد.

 رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت دانش بنیان داروسازی بهداشتی دکتر جهانگیر ،تصریح کرد: علاوه بر این یک تولیدکننده باید بداند که هدف او از کشت گیاهان دارویی چیست.

 دکتر جهانگیر یادآور شد: برداشت و فرآوری گیاهان دارویی در کشور هنوز در ابتدای کار است و واحدهای تولید کننده گیاهان دارویی نباید به هیچ وجه به سمت خام فروشی بروند.

 وی ادامه داد: خام فروشی به هیچ عنوان پسندیده نیست بلکه ما باید به دنبال صادرات گیاهان دارویی و فراوری این محصولات باشیم.

 دکتر جهانگیر اضافه کرد:ما در این حوزه زمانی به خود افتخار میکنیم که مواد موثره گیاهی از گیاهان دارویی استخراج کنیم و آنها را صادر کنیم،برای مثال ما باید به دنبال این باشیم که از پروتیین سویا،مونوپپتاید که ییک محصول گران است ،سازیم.

 به گفته این فعال باسابقه عرصه تولید محصولات بهداشتی  آرایشی کشور ،خاطر نشان کرد: تهیه تجهیزات و ماشین آلات این بخش ،نیازمند همکاری و همراهی دست اندرکاران این حوزه است.

 دکتر جهانگیر در بخش دیگری از سخنانش ؛وجود سرمایه در گردش کافی را از ضرورتهای فعالیت در این حوزه برشمرد و افزود: در یک بنگاه اقتصادی وجود پول و سرمایه در گردش،از مهم ترین اصول ادامه فعالیت است که متاسفانه بانکها در این بخش،همراهی نمی کنند.

 وی اظهار کرد: متاسفانه بانکها در این زمینه مطلقا همکاری نمی کنند و استدلال خودشان را دارند.

 دکتر جهانگیر گفت: علیرغم اینکه دولت تاکیدات زیادی برای پرداخت سرمایه در گردش با شرایط مناسب به تولیدکنندگان دارد،بانکها با بیان اینکه وجوه ما آزاد است یا منابع ما محدود است از پرداخت تسهیلات با شرایط مناسب خودداری می کنند و به نحوی با تولیدکننده برخورد می کنند که از دریافت تسهیلات با نرخ بازپرداخت ۲۳ یا ۲۴ درصد سرباز میزند.

 مدیر عامل شرکت داروسازی بهداشتی دکتر جهانگیر افزود:بانکها بهتر است برای پرداخت تسهیلات به ارزبابی و اعتبار سنجی مشتریانشان بپرازند تا با مشکلی در زمینه بازپرداخت تسهیلات مواجه نشوند.

 وی در پایان از تلاش و همکاری دستگاه هایی از قبیل معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری،ستاد گیاهان دارویی کشور ،وزارت علوم،پارکهای علم و فناوری،پژوهشکده های جهاد دانشگاهی و شهید بهشتی،سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی و وزارت جهادکشاورزی برای تسهیل فرآیندهای تولید و توسعه کشت گیاهان دارویی کشور،تقدیر و تشکر کرد.

منبع: موج

ثبت دیدگاه

ثبت