سرقت مسلحانه با کلاشینکف/ سارقان ۳ کیلو طلا را ربودند

  • ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
  • 5084

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: آخرین جزئیات سرقت از طلافروشی در شهرستان گالیکش نشان می‌دهد طلافروشی فاقد دوربین مداربسته و موارد ایمنی بوده است.

به گزارش بانک مردم به نقل از فارس، ساعت ۲۰ و ۵۵ دقیقه شامگاه سه‌شنبه مورخ ۱۴ اردیبهشت جاری، زنگ تلفن ۱۱۰ به صدا درآمد و شهروندان از وقوع یک سرقت مسلحانه از طلافروشی واقع در شهرستان گالیکش خبر دادند.

بلافاصله ماموران در محل حاضر شدند اما متاسفانه سارقان که چهار نفر بودند پس از انجام سرقت مسلحانه و ایجاد رعب و وحشت با یک دستگاه خودروی سمند با پلاک مشخص از محل گریختند.

گمان می‌رود سارقان با آشنایی کامل و مناسب نسبت به موقعیت این طلافروشی و خیابان‌های اطراف اقدام به سرقت کرده‌اند، زیرا به گفته شاهدان این ماجرا، یکی از سارقان با بستن مسیر تردد خودروها و شلیک مداوم تیرهای هوایی با سلاح کلاشینکف ضمن ایجاد رعب و وحشت، در کمتر از چند دقیقه شرایط را برای انجام سریع سرقت برای همدستانش فراهم کرده است.

سارقان مسلح در این سرقت مسلحانه بدون آنکه با صاحب مغازه درگیر شوند و حتی یک تیر در مغازه طلافروشی شلیک کنند، اقدام به سرقت کرده و غریب به سه کیلوگرم طلا را به سرقت برده‌اند.

خروج سارقان و ترک محل سرقت آنقدر سریع بوده که نزدیکترین تیم گشت پلیس ۱۱۰ پس از متواری شدن سارقان به محل سرقت رسیده است.

از سوی دیگر نکته قابل تحمل این است که سارقان با خودرویی با پلاک مشخص و قابل رویت به محل سرقت آمده‌اند و گویی آنقدر از عملکرد و سرعت عمل خود مطمئن بودند که بدون مخدوش کردن پلاک برای جلوگیری از شناسایی و دستگیری، اقدام به سرقت آنهم به صورت مسلحانه کرده‌اند.

پس از فرار سارقان از محل سرقت، پلیس آنها را در مسیر شهرستان کلاله شناسایی کرده و اقدام به تعقیب و گریز پلیسی کرده‌اند اما سارقان با توجه به تاریکی هوا و استفاده از مسیر جنگلی و کشاورزی گریختند و پلیس موفق به دستگیری آنها نشد و تلاش پلیس کماکان برای شناسایی و دستگیری آنها ادامه دارد.

نبود دوربین مداربسته عاملی بر افزایش انگیزه سرقت

گزارش پلیس در بررسی صحنه جرم نشان می‌دهد این واحد صنفی دارای دوربین مداربسته نبوده و در زمان ورود سارقان، قفل الکترونیکی مغازه طلافروشی باز بوده و سارقان به سادگی موفق شدند بدون هیچگونه مشکلی وارد مغازه شده و نقشه سرقت خود را اجرا کنند.

اما با نیم نگاهی به این حادثه و بررسی جزئیات از زوایای مختلف می‌توان به این جمله رسید که همیشه پیشگیری و رعایت نکات پیشگیرانه بهترین راه برای مبارزه با جرائم و حتی از بین بردن بستر جرم در جامعه است.

هرچند که این حادثه از زوایای مختلف پلیسی باید بررسی شود اما با نگاه اجمالی می‌توان به این نکته دست یافت که اگر صاحب این واحد طلافروشی به توصیه‌های پلیسی توجه بیشتری می‌کرد، ممکن بود این جرم در شهرستان کوچکی همانند گالیکش اتفاق نیفتد.

نکته مهم این است که سارقان و مجرمان، همیشه در تمام شرایط، زمانی اقدام به جرم می‌کنند که بستر وقوع جرم را برای خود فراهم ببینند و با اطمینان از اینکه در کمترین زمان ممکن با استفاده از ابزارهای مختلف می‌توانند از محل متواری شوند، عمل مجرمانه خود را به اجرا می‌گذارند.

در این سرقت مسلحانه، نبود دوربین مداربسته و فعال بودن واحد صنفی در ساعات خلوت و پایانی شب، بهترین شرایط را برای سارقان مسلح فراهم کرده تا اقدام به سرقت کنند.

به طور قطع سارقان برای اطمینان از مناسب بودن بستر برای اجرای نقشه سرقت خود چندروزی محل سرقت را تحت نظر قرار داده و با محاسبه حالت‌های مختلف انجام سرقت، در شب حادثه عمل مجرمانه خود را پیاده کرده‌اند.

نقش اساسی پلیس و مشارکت اجتماعی مردم در پیشگیری از وقوع جرم

اما از سوی دیگر باید بر این نکته نیز تاکید کرد که اقدامات پیشگیرانه و پیش‌دستانه پلیس برای پیشگیری از وقوع جرم یکی از نکات کلیدی و حساس است.

سارقان در این سرقت مسلحانه آنقدر از عدم حضور گشت‌های پلیس در زمان سرقت و از مدت زمان حضور پلیس ۱۱۰ تا محل جرم اطمینان داشتند که علاوه بر بستن راه، با خودرویی با پلاک مشخص و بدون هیچگونه مشکلی عمل مجرمانه خود را اجرایی کرده‌اند.

فلسفه فعالیت پلیس پیشگیری و پلیس امنیت عمومی در مجموعه انتظامی شهرستان و استان، پرداختن به مسائل پیشگیرانه و اقدامات مشابه برای تنگ کردن عرصه جرم بر مجرمان و سارقانی همانند سارقان مسلح است.

هرچند که با بررسی آمارها و اخبار منتشر شده در استان گلستان در سال جاری و سال‌های گذشته می‌توان گفت کمترین سرقت مسلحانه در استان گلستان به وقوع پیوسته و در سال‌های اخیر، پلیس گلستان موفق شده بزرگترین و خطرناک‌ترین باندهای جرم و جنایت که در سطح استانی و حتی ملی فعالیت می‌کردند را متلاشی کند.

در نتیجه باید گفت تقویت تجهیزات و نیروی انسانی در نیروی انتظامی از نظر معیشت پرسنل، تزریق بودجه و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، همکاری و همراهی مردم و دستگاه‌های دیگر با پلیس، توجه به توصیه‌های پلیسی، مشارکت در تولید نظم و امنیت و تلاش برای پیشگیری از وقوع جرم، مهمترین و موثرترین راه‌های افزایش نظم و امنیت اجتماعی است.

باید بدانیم هرکدام از افراد جامعه در تولید و گسترش نظم و امنیت در جامعه و از بین بردن بستر جرم نقش مهم و تاثیرگذاری داریم و باید نسبت به اعمال و رفتار خود احساس مسؤولیت کنیم.

سرقت-مسلحانه

منبع: فارس

ثبت دیدگاه

ثبت