عضو هیات‌مدیره موسسه اعتباری کاسپین در گفتگو با بانک مردم: آزاد شدن خرید و فروش ارز توسط بانک‌ها رانت و فساد را از بین می‌برد/بانک مرکزی مراقب سوءاستفاده‌ها باشد

  • ۹ مرداد ۱۳۹۵
  • 3227

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: عضو هیات‌مدیره موسسه اعتباری کاسپین، سیاست اخیر بانک مرکزی مبنی بر آزادسازی نقل و انتقال ارز توسط بانک‌ها و خرید و فروش آن را برای ایجاد رونق کسب و کار و افزایش صادرات موثر دانست و گفت: با آزاد شدن خرید و فروش ارز دلار مبادله‌ای که یک ارز رانتی محسوب می‌شود از بین می‌رود و بازار شفاف‌تر خواهد شد.فرید ضیاءالملکی درباره تصمیم اخیر بانک مرکزی مبنی بر آزادسازی نقل و انتقال ارز در شبکه بانکی و امکان خرید و فروش آن توسط بازرگانان در بانک‌ها به بانک مردم گفت: دولت با این اقدام می‌پذیرد که قیمت ارز باید بر اساس عرضه و تقاضا و نقل و انتقال آزاد تعیین و تک نرخی شود. بدین‌ترتیب بسیاری از مشکلاتی ارز چند نرخی از بین خواهد رفت.عضو هیات‌مدیره موسسه اعتباری کاسپین در عین حال افزود: بانک مرکزی برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی باید مقدمات این کار را آماده کند تا تک‌نرخی شدن ارز موجب افزایش غیرمنطقی کالاهای وارداتی نشود چراکه اکثر کالاهای وارداتی با ارز آزاد خریداری شده‌اند و نباید ارز تک نرخی روی این کالاها تاثیری داشته باشد.

وی افزود: این موضوع موجب می‌شود، تا صادرات کشور رونق پیدا کند و آن دسته از شرکت‌هایی که موظف بودند ارز خود را با نرخ مبادله‌ای بفروشند، این بار با قیمت آزاد و ۳ هزار و ۵۰۰ تومان تسعیر خواهند کرد.

ضیاءالملکی با بیان اینکه این اقدام در صورت اجرا اثر مثبت در بازار سهام و شرکت‌های حاضر که کالاهای صادراتی دارند،‌ می‌گذارد، تصریح کرد: این تصمیم مقدمه‌ای برای تک نرخی شدن ارز است و کم‌کم نرخ به سمت ۳ هزار و ۵۰۰ تومان سوق پیدا می‌کند.

این کارشناس بانکی درباره تأثیر این اقدام در حوزه واردات، گفت: این اقدام ممکن است در برخی کالاهای اساسی نیز تأثیر بگذارد و بر اساس آن شاهد افزایش قیمت آن باشیم، اما در مجموع برای اقتصاد کشور مثبت خواهد بود.

وی با بیان اینکه آزادسازی نقل و انتقال ارز و قدم برداشتن در مسیر تک‌نرخی کردن آن منجر به کاهش قاچاق ارز می‌شود، گفت: برخی از تفاوت ۴۰۰ تومانی نرخ ارز سوء استفاده می‌کردند و تک‌نرخی شدن ارز این رانت و فساد را از بین می‌برد.

وی با اشاره به اینکه افزایش صادرات و ایجاد انگیزه برای کاهش واردات کالا درآمد ارزی کشور را افزایش می‌دهد، گفت: تراز ارزی کشور در این صورت روند مثبت را همچنان طی خواهد کرد، در حالی که هم‌اکنون مسئولان کشور معتقدند که تراز ارزی طی سال‌های گذشته مثبت بوده است.

ضیاءالملکی در پایان آزادی خرید و فروش ارز در بانکها را در مجموع برای اقتصاد کشور مثبت و برای اشتغال، صادرات و همچنین رونق کسب و کار مؤثر دانست. این موضوع منجر به افزایش قیمت سهام شرکت‌های مرتبط در بورس اوراق بهادار می‌شود.

ضیاءالملکی

ثبت دیدگاه

ثبت