چه کسی جلوی وام ازدواج ۷۰۰ هزار زوج ایرانی را گرفت؟ + درد دل‌های متقاضیان

  • ۱ آبان ۱۳۹۵
  • 3957

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم:  بانک مرکزی هنوز هیچگونه اقدامی در مقابل تخلف بانک‌ها برای بازگرداندن منابع قرض‌الحسنه، جهت اعطای آن به مردم و مصارفی از جمله وام ازدواج انجام نداده است.به گزارش بانک مردم، خبرگزاری نسیم نوشت: (بازنشر مطالب بانکی رسانه‌های دیگر به معنای تایید آنها نیست)

بانک مرکزی علاوه بر اینکه آمار شفافی از منابع و مصارف قرض الحسنه در نظام بانکی را منتشر نکرده است و نمی کند، میزان صف وام ازدواج و تعداد کسانی که توانسته اند وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی دریافت کنند را نیز مشخص نکرده واین باعث شده است نتوان عملکرد این نهاد را در این مسئله مورد سنجش قرار بود.

جوانان کماکان در دریافت وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی با مشکلاتی روبرو هستند. تقاضای بانک‌ها برای بیش از یک ضامن، کسر مبلغ زیادی از وام تحت عنوان کارمزد، بلوکه کردن درصدی از وام، تعیین شعبه نشدن جوان‌ها در بعضی استان‌ها و صف‌های طولانی مدت وام ازدواج مشکلاتی است که جوانان در دریافت وام ازدواج دارند.

به گزارش «نسیم آنلاین»، یکی از دلایل به وجود آمدن این مشکلات، تخلف بانک مرکزی در ارائه بخشنامه به بانک ها بوده است. در قانون مجلس، سپرده های قرض الحسنه جاری و پس انداز به عنوان منبع اعطای وام ازدواج تعیین شده است که اختصاص آنها، می توانست به سرعت صف وام ازدواج را برچیند اما بانک مرکزی در یک تخلف بزرگ در بخشنامه خود، از سپرده های جاری چشم پوشی کرد و تنها سپرده های قرض الحسنه پس انداز را به عنوان منبع اعطای وام ازدواج در نظر گرفت.

حجم سپرده های جاری در نظام بانکی حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان است که با تنها ۱۰ هزار میلیارد تومان از آن می شد پرونده وام ازدواج را به خوبی به سرانجام رساند. با این حال بانک مرکزی این تخلف بزرگ را مرتکب شد و با اینکه وعده اصلاح آن را داد اما هنوز این کار را انجام نداده است.

همچنین اخیرا آماری منتشر شد که نشان می داد بانک ها در تخلفی تاریخی، معادل اعطای وام ازدواج ۱۰ میلیونی به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را از منابع قرض الحسنه مردم به مدیران و کارکنان خود وام داده اند.

این اتفاق در شرایطی افتاد که بانک مرکزی قرار بود بانک ها را ملزم نماید تا برای اعطای وام قرض الحسنه به مدیران و کارکنان خود، به منابع مردم دست اندازی نکنند؛ منابعی که برای اعطای وام ازدواج ۱۰ میلیونی به همه جوانان کافی است و این تخلفات بانک ها و عدم پیگیری بانک مرکزی است که باعث شده این منابع به جای اینکه به جوانان برسد، به بانک ها و مدیرانشان وام داده شود.

در این شرایط، واقعا مشخص نیست که قرار است تخلفات بانکی را چه مرجعی رسیدگی نماید و چه کسی قرار است مسائل جوانان در دریافت وام ازدواج ۱۰ میلیونی تومانی، آن هم از منابع قرض الحسنه ای که خود مردم در بانک ها سپرده گذاری نموده اند را حل کند.

بانک مرکزی علاوه بر اینکه آمار شفافی از منابع و مصارف قرض الحسنه در نظام بانکی را منتشر نکرده است و نمی کند، میزان صف وام ازدواج و تعداد کسانی که توانسته اند وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی دریافت کنند را نیز مشخص نکرده و این باعث شده است نتوان عملکرد این نهاد را در این مسئله مورد سنجش قرار بود.

با این حال بانک ها کماکان برای اعطای وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی، بهانه‌ی نداشتن منابع قرض الحسنه دارند و طبق آخرین آمار ارائه شده توسط رئیس بانک مرکزی، در حال حاضر حدود ۷۰۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج هستند.

همچنین به جز یک بخشنامه برای تعیین سقف اعطای وام به کارمندان بانکی، بانک مرکزی هنوز هیچگونه اقدامی در مقابل این تخلف بانک ها برای بازگرداندن این منابع، جهت اعطای آن به مردم و مصارفی از جمله وام ازدواج انجام نداده است.

در ادامه بعضی مشکلات جوانان در دریافت وام ازدواج که توسط کمپین پیگیری وام ازدواج داده شده است را مشاهده می نمایید:
  1. سلام دوماه پرونده روتکمیل کردم بانک تجارت هنوز واممو واریزنکردن امروز رفتم بانک گفت برو ۲۸دی بیا نوبت شما ۲۸دی هست الان چه خاکی بریزم توسرم چیکارکنم اخه من وام اون موقع میخوام چیکار خواهشا یه کمکی بکنید به خدا گرفتار شدم. بانک تجارت مرکزی سلماس
  2. سلام خسته نباید من شهریورسال ۹۴ ازدواج کردم یک هفته بعد ثبت نام کردم اما چندماه گذشت نوبتم نشد بانکی که ثبت نام کردم رو عوض کردم چندبار عوض کردم به بانکها هم مراجعه کردم اما میگفتن بودجه نداریم برو بانکت رو عوض کن الان دو ماه بانک سپه شهرستان جیرفت استان کرمان ثبت نام کردم اما بانک سپه هم میگه اخر سال ۹۵یا اوایل ۹۶چون بودجه نداریم خیلی مشکلات تو زندگی داریم امیدمونم به وام ازدواجه چیکار کنیم
  3. سلام فروردین ماه بانک کشاورزی ثبتنام کردم. هنوز تعیین شعبه نشدیم. رفتم بانک گفتن تا اسفند ۹۴ دادیم. دیگه اعتبار تموم شد تا سه ماه آینده. چیکار کنم توروخدا راهنماییم کنید. بانکمو عوض کنم؟ چهارم مهرماه عروسیمه. پولم ندارم بدبختی. بدترین بانک ایران بانک کشاورزیه. خواهش میکنم هیچکی بانک کشاورزی ثبتنام نکنه
  4. ید امسال از بانک ملی شهرستان مراغه ثبت نام کردیم و تعیین شعبه شدیم، حساب باز کردیم، ولی هیچ خبری از وام نشد و امروز و فردا میکردن تا اینکه خسته شدیم، از ملی انصراف دادیم و این بار از بانک #توسعه_تعاون ثبت نام کردیم، که بیش از یک ماهه تعیین شعبه نمیشیم، به بانک مرکزی و اعتبارات بانک توسعه تعاون هم که زنگ زدیم میگن فعلا اعتبار نیومده
  5. سلام وقت بخیر. ببخشید من و همسرم یک ماه پیش وام بانک تجارت جیرفت ثبت نام کردیم بعداز دوهفته تعیین شعبه شدیم اما متاسفانه وقتی به بانک مراجعه کردیم گفتن ک وام سه میلیون هست.
  6. سلام ، من تیر ۹۴ عقد کردم و چند دفعه ای برای وام ثبت نام کردم و موفق نمیشدم تا اینکه فروردین ۹۵ دوباره ثبت نام کردم و ایندفعه بانک مسکن رو انتخاب کردم و بعد پنج ماه ۲۶ مرداد تعیین شعبه شدم و بعد انجام کارهای وام امروز بعد ده روز وام من و همسرم واریز شده، تشکر از رفتار عالی و صبورانه معاون بانک مسکن شعبه نواب صفوی بابل
  7. تخلف پست بانک در نرخ کارمزد و ضامن و مدت بازپرداخت وام ازدواج ۱۰ میلیونی! کارمزد ۸ درصدی! مدت بازپرداخت ۳ ساله به جای ۴ سال! بانک مرکزی کجایی؟؟ دقیقا کجایی؟؟
  8. ما اسفند ماه ۹۴ عقد کردیم. دو ماه پیش برای وام ثبت نام کردیم و بانک مسکن شعبه صنعتی خاوران رو انتخاب کردیم که دو هفته پیش تعیین شعبه شدیم. و امروز وام من و خانمم رو واریز کردم. رییس بانک برخورد بسیار خوبی با ما داشت و خیلی زود کار ما رو انجام داد .
  9. سلام واممو ریختن بانک صادرات اصفهان زیار .البته بعد دوتاضامن وگرفتن ۱۳میلیون سفته فقط برای خودم. ولی خانمم هنوز ندادن. ضامن میخواد قبولم نمیکنه میگن یکی دیگه بیار

ثبت دیدگاه

ثبت