پرویزیان: بالا بودن نرخ سود همه را اذیت می‌کند/پول ۹۹ درصد سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج را بازگرداندیم/ با بسیج همکاری می‌کنیم

  • ۲۵ دی ۱۳۹۵
  • 4193

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: رئیس کانون بانک ها و موسسات خصوصی کشور و مدیرعامل بانک پارسیان در یک گفتگوی تفصیلی از سود بالای بانکی انتقاد کرد و گفت که این نرخ سودها همه را اذیت می‌کند.وی در این گفتگو از تعیین تکلیف اکثر سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج سخن گفت و همچنین درباره همکاری بانک پارسیان با سازمان بسیج اظهارات نظر کرد. متن کامل گفتگوی کورش پرویزیان با خبرگزاری بسیج را در زیر می‌خوانید: به عنوان شروع بحث، شاید بد نباشد درباره نوع و چگونگی فعالیت بانک پارسیان، این پرسش را مطرح کنیم که گستره فعالیت بانک پارسیان با سایر بانک‌های دولتی و خصوصی چه وجوه اشتراک و البته چه وجوه تمایزی دارد؟بعد از اینکه دولت و مجموعه نظام به این نتیجه رسیدند که برای پیشبرد اهداف اقتصادی علاوه بر نیازی که در کشور به بانک‌های دولتی وجود دارد، راه اندازی بانک خصوصی نیز ضروری است، مراحل ثبت بانک پارسیان شکل گرفت؛ به صورتی که بانک پارسیان، از جمله اولین بانک‌های خصوصی در دوره جدید است که در کشور ثبت شد. پارسیان، با اولین بانک خصوصی کشور در یک روز و به فاصله چند ساعت تأسیس شدند. اما این بانک بالطبع اهدافی خاص را برای پیش برد فعالیت ها و حرکت اقتصادی خود تعریف کرد که اثر بخشی اهداف مزبور با تنظیم و طراحی چهارچوب خاصی همراه بود. بحمدالله نام پارسیان مجدداً پرآوازه شد و به سرعت سهام بانک پارسیان، به عنوان یک سهم پرطرفدار و جذاب در بازار معروف شد که این جذابیت تاکنون هم ادامه دارد.البته در دوره زمانی خاصی که ارائه و دریافت خدمات بانکی در کشور با چالش جدی روبرو بود،  فرایند دسترسی به خدمات و محصولات بانکی به ویژه بانک‌های دولتی دچار مشکل بود و محدودیت‌هایی در شبکه بانکی از جهت ارائه خدمات بانکی وجود داشت. بانک های خصوصی و من­جمله بانک پارسیان به وجود آمدند. ولی در شرایطی که استفاده از ابزارهای نوین قدری سخت بود، بانک پارسیان توانست رویکردی متفاوت و متمایز در میان بانک‌های کشوری ارائه دهد. اولین ابزارهای مدرن پرداخت را بانک پارسیان ترویج نمود و در همین راستا مشتری مداری را محور اصلی کسب و کار و فعالیت بانکی خود قرار داد.همانگونه که مستحضرید پیشینه تشکیل بانک پارسیان به صنعت خودروسازی کشور برمی‌گردد. طبیعی است که باتوجه به بستر تولد بانک پارسیان، شرایط متفاوتی برای مشتری مداری خدمات بانکداری مد نظر داشت. لذا اقدام به گروه بندی مشتریان کرد. به دلیل آنکه صنعت خودرو دارای ارتباطات خارجی گسترده ای است و مشتریانی دارد که ارتباطات خارجی بیشتری دارند ، خدمات بانکداری هم به لحاظ نوع رفتار، نوع کارکرد برای این گروه از مشتریان طراحی شده بود. از اینرو خدمات ویژه برای این دسته از مشتریان خاص خود ارائه می‌داد و برای اینکه بتواند رضایت مشتریان خود را هر چه بیشتر در نظر بگیرد اقدام به بهره برداری از بانکداری  الکترونیک کرد.به همین دلیل نخستین دستگاه های پایانه فروش توسط بانک پارسیان معرفی و بکارگیری شد. هر چند که بانک پارسیان در این رابطه برای راه اندازی پایانه فروش، هزینه ها و صرف سرمایه‌های زیادی را متحمل شد تا بتواند رضایت بیشتری از مردم جلب کند. برای ما جلب اعتماد مردم، در جهت مشارکت، سرمایه گذاری بیشتر آنان مهم بود و به همین جهت خدمات پرداخت با تنوع بیشتری در بازار از سوی بانک پارسیان ارائه شد.تعریف بانک شما از نسبت وثیقه و مشتری چیست؟ آیا اساسا می توان نسبتی میان مشتری بانک و میزان وثیقه او جستجو کرد؟بانک پارسیان هم به لحاظ گستردگی ساختار خود، ساختارها و نهادهای زیادی را توسعه داده و سهم خیلی خوبی را هم در حال حاضر در کشور دریافت می کند. اما همانگونه که می‌دانید در حال حاضر ارائه وثیقه از جمله فاکتورهای اصلی در ارائه تسهیلات بانکی محسوب می‌شود.کما اینکه وثیقه محوری به صورت سنتی رویکرد اصلی در بانک‌های دولتی در اعطای تسهیلات و تأمین مالی تلقی می‌شود. در بانک های خصوصی نیز در ازای ارائه هر گونه از انواع اعتبارات، وثیقه دریافت می شود.بانک پارسیان رویه ای خاص برای مشتریان خود اتخاذ کرده که بر اساس اعتبار سنجی و ارزشیابی مشتری، تنوعی از خدمات و نیز عملیات بانکی و اعتبارات ارائه می شود. به گونه ای که جهت گیری اعطای اعتبار و تسهیلات به پشتوانه اعتبار و سوابق اشخاص (حقیقی و حقوقی) مدنظر مدیران بانک قرار گرفته است. به عبارت دیگر شخصیت افراد، مبنای ارزشمندی را شکل می دهد که آنها مورد اطمینان قرار گیرند. به جای وثیقه محوری و اینکه دریافت وثیقه برای بانک مسأله اول عملیات اعتباری واقع شود، اعتبار سنجی اشخاص بر مبنای سابقه، اعتبار و خوشنامی در بازار و شخصیت‌ مشتری بیشتر مدنظر قرار داده شده و در حقیقت اعتبارسنجی بر مبنای شخصیت و عملکرد مشتری از اهمیت بالاتری برخوردار شده است.یعنی در حقیقت شخصیت سنجی شما به معنای میزان اعتبار جیب مشتریان بانک است؟خیر، منظور استقرار رویکرد متفاوت است. البته در هر حال جایگاه کسب و کار و نیز عملکرد مالی گیرنده اعتبار در بانک، باید مورد توجه قرار گیرد. اَشکال مختلفی از وام و اعتبار وجود دارد، برای مثال در حوزه ارائه وام‌های خرد، بهترین موضوع مبحث‌ وام شرافتی است که قابل طراحی در نظام بانکی است. افراد بر اساس مسئولیت پذیری مستقیم و تعهد شخصی و اخلاقی شان، وام های خرد فرضاً به میزان مشخص در حدود وامهای قرض الحسنه تا ده میلیون را دریافت و تسویه می­کنند. یا در حوزه های ارائه اعتبارات کسب و کارهای خرد و متوسط هم که یکی از موضوعات مهم بانکی است رویه دریافت تقاضا و بیان صادقانه طرح دارای توجیه و پرداخت تسهیلات به میزان مورد نیاز با کمترین مدارک قابل عمل است. یعنی اگر در شرایط اقتصادی متعادلی باشیم، فرایند تشخیص هزینه، درآمد و قیمت‌ها عادی باشد و برآورد واقعی از طرح یا پروژه در نظر گرفته شده و پروژه یا طرح مشتری دارای توجیه دقیق، مشخص و کاملا مطمئنی باشد، افراد می توانند برای دریافت اعتبارات، اقدام کنند بانک هم بررسی و تحقیقات لازم را در مورد کسب و کارها و نیز دریافت کنندگان را داشته و اطمینان پیدا کرده که مشتری قادر است تا کسب و کاری را راه اندازی کرده و توسعه دهد. از این طریق مشتری می‌تواند پول دریافتی را مجددا به سیستم بانکی بازگرداند. بنابراین وثیقه و تضامین دیگر موضوعیت کمتری پیدا می کند. نتایج حاصله از فعالیتی که مشتری به انجام می رساند و نیز پذیرش ریسک و مخاطرات مشتری از سوی بانک با مکانیزم شبیه به سرمایه گذاری خطر پذیر حکم همان وثیقه را برای بانک خواهد داشت. البته باید سایر سیستم ها ی اجتماعی نیز حمایت کنند که عدم بازپرداخت تسهیلات دریافتی مذموم و ناپسند بوده و مشمول جرایم اجتماعی شدید قرارگیرد. یعنی از سوی افراد تأثیرگذار جامعه و حاکمیت شدیداً نهی شده و مورد سفارش قرار نگیرد.در زمینه مشارکت خارجی در بانک پارسیان سابقه‌ای بوده است، چگونه در این خصوص رفتار می‌کنید؟فعالیت، همکاری و مشارکت خارجی جزو موضوعات مورد نظر بانک پارسیان از ابتدا بوده است. در تاریخچه بانک هم ثبت شده که بانک پارسیان یک بانک خصوصی بوده به دنبال شراکت خارجی حتی در حوزه سهامداری بوده است. البته این مشارکت خارجی در حوزه سهامداری، به دلایل متعدد و از جمله محدودیت های مقرراتی و غیره حاصل نشد. اما موضوع منتفی نیست به ویژه با ابلاغ اصلاحی قانون سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مشارکت خارجی امکان پذیر است. در مورد سرمایه گذاری خارجی براساس اهداف مشخص شده در بانک پارسیان مورد توجه بوده و هم اکنون بانک پارسیان عاملیت برخی از پروژه های دارای منافع عمومی و برای تولید خدمات و کالاهای اجتماعی با تأمین مالی خارجی را پذیرفته است. البته در حوزه فعالیت های بین المللی بانک پارسیان اقدامات مؤثر و رو به گسترشی به ویژه در حمایت از تجارت خارجی و صادرات کشور انجام می دهد. همچنین خدمات برای مشتریان در واردات و صادرات کالاها و خدمات به صورت رقابتی ارائه می نماید.لت اینکه مشارکت خارجی شما به موفقیت لازم نرسید چه بود؟ در سبد سهامداران بانک در سال های اخیر تغییراتی ایجاد نکردید؟شرکای خارجی درصدد خریداری سهام بانک پارسیان بودند ولی مقررات و ضوابط کشور اجازه چنین کاری را نداد، البته عده‌ای از شرکای جدید در بانک پارسیان اضافه شدند و الان هم مهمترین گروهی که سهامدار اصلی بانک هست گروه تدبیر و گروه ایران خودرو و برخی صندوق ها هستند. سهامداران جدید بانک پارسیان دارای مشخصاتی ویژه هستند به طوری که علاوه بر اینکه کسب و کار اجتماعی و داشته و خدمات گسترده ای را برای کشور انجام می دهند، امتیاز برجسته ای برای بانک پارسیان محسوب می شوند.سهامداران موجود بانک می توانند ظرفیت زیادی برای توسعه کسب و کار بانک ایجاد نموده و ارزش آفرینی بیشتری برای سهامداران و مشتریان بانک فراهم آورند.گستردگی سهامداران بانک شما در چه حوزه هایی است؟سهامداران ما در بخش‌های مختلف اقتصادی فعال کشور اعم از حوزه نفت و انرژی، املاک ، زمین، مستغلات، بخش کشاورزی، صنعت و معدن و در بخش خدمات مالی، بیمه‌ای و بانکی حضور دارند که خوب همین مطلب نشان دهنده آن است که مجموعه گسترده ای از سهامداران بانک دارد و می‌تواند به نوعی ظرفیت بانک پارسیان برای ارائه خدمات بیشتر را برای مشتریان بازگو کند. خدماتی که تاکنون در حوزه اجتماعی انجام داده اید در چه حوزه ها و زیر شاخه هایی بوده است؟بله بانک پارسیان در زمینه آب و محیط زیست، جلوگیری از آلودگی شهرها، بهداشت و غیره و به ویژه قرض الحسنه خدمات اجتماعی گسترده ای دارد. همچنین در مجموعه سهامداران، بانک و درهمکاری با آنها خدمات گسترده ای را ارائه می دهد. برای مثال با مجموعه بنیاد برکت همکاری گسترده ای را داریم که همه آن توسعه کسب و کارها و در زمینه های اجتماعی است. بانک در توجه به نهاد قرض الحسنه، صندوق قرض الحسنه شکل داده و قرض الحسنه بانک در ارائه خدمات به خانواده هایی که در خط فقر و یا پایین تر از خط فقر به سر می‌برند، رسیدگی به ایتام، توجه به بیماران و به ویژه بیماری‌های خاص، فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و عام المنفعه متنوعی دارد. یکی از مهمترین بخش های سلامت اقتصاد به خصوص در بنگاههای اقتصادی، وجود انضباط مالی در بانک ها است. اینکه یک مجموعه پولی– بانکی بتواند سیستم خود را منضبط کرده و از قانون و حد و مرزها تجاوز نکند. عملکرد خودتان در این حوزه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟همانگونه که در سیاست های اقتصاد مقاومتی آمده، انضباط مالی البته جزیی از دستورات الزامی مقام ناظر است که باید توسط همه بانک‌های دولتی و خصوصی منجمله بانک پارسیان اجرا شود، بانکداری مطلوب، نمادی از نظم و انضباط مالی است که در اینصورت می تواند قابلیت اطمینان و پاسخگویی در رسیدگی به منافع ذینفعان را به همراه داشته باشد. این موضوع فراتر از این است که شاخص های عملکرد و گزارشگیری مالی بدون خطا باشد. در بانک پارسیان این موضوع اولویت ابلاغی بوده و دارای ساختار است، به نحوی که قابلیت رسیدگی هم دارد. در گام نخست رعایت مقررات در ارکان ستاد و شعب و نظارت برآن توسط بازرس و حسابرس داخلی تنظیم شده است. در حوزه عملکرد اعتباری، پرداخت اعتبارات به سمت ایجاد و تولید کالاها، محصولات و خدمات عمومی و یا منطبق با سیاست های عمومی و کلان کشور جهت داده شده است.مثلا در حوزه طرح های کلان سعی داشته ایم طرح هایی که برای نظام و کشور اهمیت استراتژیک دارد، دنبال شده و از طریق اعطای تسهیلات، در آنها سرمایه گذاری انجام پذیرفته است. مثلا در حوزه نفت و گاز، اعطای تسهیلات، سرمایه گذاری یا مشارکت بانک در مناطق مرزی کشور که جزء اولویت های اصلی وزارت نفت بود، تخصیص یافت. با استفاده از ظرفیت پیمانکاران داخلی، هم به توانمندی بیشتر پیمانکاران داخلی کمک شد و هم حرکت به سمتی انجام شد که اولویت اصلی کشور در این زمینه ها قرار دارد. تامین مالی این پروژه ها از منابع مالی بانک و صندوق توسعه ملی انجام شده است. در منطقه «یاران» که منطقه مهم و استراتژیکی است، از دو سال پیش بانک پارسیان تامین مالی لازم پروژه هایی در این منطقه را انجام داده و خوشبختانه پروژه ، اجرا و به تولید رسیده است. از موارد دیگر که پیگیری شد در بحث آب بوده است. به دلیل آن که آب، موضوع مهم و حیاتی کشورمان است که حتی دولت با کسب اجازه از مقام معظم رهبری، قریب به ده میلیارد دلار اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی دریافت کرده است. این موضوع نشان می دهد که حوزه آب از اهمیت کلانی برخوردار است. لذا ساماندهی پروژه های مربوط به آب در بخش روستایی و شهری ، در حد ظرفیت و توان، در زمره اولویت های دیگر بانک پارسیان قرار گرفت. همچنین بانک پارسیان در حوزه های گازرسانی روستایی و خرید گندم که پیش از این، سابقه ای مبنی بر حضور بانک های خصوصی در این حوزه ها وجود نداشته است، وارد شد. سردار نقدی رئیس سابق سازمان بسیج مستضعفین اخیرا در مصاحبه ای اعلام کرده بود که در زمینه اقتصاد مقاومتی و طرح های مولدی که بسیج طراحی کرده و محتاج منابع لازم برای بهره برداری و استفاده است، کمتر بانکی به کمک آمده و اساسا بانک ها گویا تمایلی ندارند که در طرح های اقتصاد مقاومتی به خصوص طرح هایی که بسیج ارائه کرده است همکاری کنند. بانک پارسیان اساسا چه ظرفیتی را برای بسیج می تواند در حوزه اقتصاد مقاومتی ایجاد ‌کند؟کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی از آمادگی لازم برخوردار است تا طی برگزاری جلسات مختلف، اخذ دیدگاه های مختلف بررسی پروژه ها و تدارک تیم و کارگروه کاری در زمینه فراهم سازی تسهیلات بانکی برای اقتصاد مقاومتی را حمایت نماید. طبیعی است اگر نامه ای واصل شود به بانک‌ها ارجاع و اقدامات  لازم انجام می شود. تا جایی که بنده مطلع هستم درخواست یا بخشنامه و یا دستورالعمل مکتوبی برای ارائه خدمات مالی به پروژه‌های مربوط به اقتصاد مقاومتی از سوی بسیج به کانون بانک ها داده نشده است، که آن را بی پاسخ گذاشته باشیم. در هر حال این آمادگی وجود دارد که هم به صورت موردی و خاص یعنی در بانک پارسیان و هم به صورت جمعی در مجموعه بانک های خصوصی و هم در میان همه بانک های دولتی و خصوصی هماهنگی نموده و طرح های مورد نظر را بررسی کنیم. بانک از این همکاری استقبال کرده و پروژه های قابل اجرا و متناسب با فعالیت های سازمان بسیج که زمینه ساز بروز و ظهور خلاقیت های ارزشمند اقتصادی بسیج در حوزه های اقتصادی باشد را حمایت می کند.امیدواریم بتوانیم همچون سازمان‎های دیگر با بسیج قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی منعقد کنیم که در آن از ظرفیت بالای بسیج در زمینه اقتصاد مقاومتی بهره برداری کرده و کسب وکارهایی ایجاد شود که با دارابودن جنبه خلاقیت و نوآوری، اشتغال بیشتری را هم فراهم نماید. البته همانگونه که ذکر شد علاوه بر بسیج، تفاهم نامه هایی با برخی دستگاههای دیگر نظیر کمیته امداد حضرت امام (ره ) ، بنیاد برکت و صنایع کوچک و غیره داریم که وام های خود اشتغالی برای کسب و کارهای کوچک را ارائه می دهیم.به نظر می‌رسد در بخش هایی از جامعه شکاف و گسست اعتمادی بین مردم و برخی بانک‌ها یاسیستم بانکی و اخیرا هم بین مردم و برخی بانک‎های خصوصی وجود دارد. یعنی وقتی به جامعه که نگاه می‌کنیم گسستی را می‌بینیم که علی رغم اعتمادی که به افراد و بانکداران وجود دارد به سیستم بانکی این اعتماد کمتر وجود دارد. آیا این شکاف و گسست را قبول دارید و اگر قبول دارید علتش را چه می‌دانید و راه های برطرف کردن اش و جلب اعتماد عموم مردم و نه تنها سهامداران خود را چه می‌دانید؟این موضوع جای بررسی و تامل بیشتری دارد. من معتقدم که الان بانکها مورد اعتماد مردم هستند و مصادیق عینی آن هم وجود دارد. تابحال ما شکایت مردمی نداشته‌ایم که فردی به بانک مراجعه کرده که  درخواست عودت سپرده‌اش را بدهد ونتواند آن را پس بگیرد، یا مورد و شکایتی مطرح نبوده که به طور عمده بانک ها تعهد خود را در ارتباط با حواله ها، وجوه و تضامین انجام نداده باشند که این موضوع بسیار مهمی است.بانک مرکزی البته نظارت خاصی به شکایات و سیستم خاصی برای پیگیری مراجعات مردمی دارد تا اگر شکایت و نارضایتی به وجود آید مورد پیگرد قرار گیرد. حتی در مورد مؤسسات و غیرمجازها هم این نظارت وجود دارد. در این زمینه تعاونی ثامن الحجج یکی از این موارد است. برای اینکه مطالبات مردم پایمال نشود، تاکنون پول حدود ۹۹ درصد مردم بازگردانده شده است. بانک‌ها علاوه بر اینکه نقش حفاظتی پول را به درستی انجام می دهند باید نسبت به حفظ اسرار و اطلاعات مردم هم نقش محفاظتی ویژه داشته باشند که به طور نسبی بانک‌های موجود در ایران نهایت دقت و بررسی را در این زمینه دارند؛ اگر هم برخی موارد تنش‌زا بوجود آید، بانک ها نهایت مراقبت را دارند؛ چرا که بانکداری جایگاه حساسیت‌زایی است و امنیت فوق العاده ای را باید بهمراه داشته باشد. در این باره البته وعده‌ها و ادعاهای برخی مسوولان، منجر به افزایش انتظارات مردم از بانک‌ها می‌شود درحالیکه باید قبلاً زیرساخت های لازم برای این انتظارات تنظیم شود. شاید مواردی از این دست، جزو مطالبات مردم از بانک‌ها محسوب شود. به عنوان مثال دولت نرخ سود تسهیلات برای یک قشری از مردم را عددی پایین مطرح می‌کند یا بخشودگی سود و جرایم را بیان می‌دارد ولی واقعیت این است که نه این نرخ با شرایط بازار منطبق است و نه اینکه منبع مالی وجود دارد تا بتواند برای بخشش اصل، سود و جرایم مورد استفاده قرار گیرد و جبران کننده خسارت ناشی از بخشودگی در بانک باشد. در چنین وضعی هزینه اجتماعی و اقتصادی این ادعاها باید از سوی بانک ها تامین شود.خطاهای مقرراتی داشته‌اید؟وضع مقررات و اجرای مقررات هر کدام سرفصل جداگانه‌ای دارد، در اجرای مقررات، نقش بانک، مجری است و ممکن است خطا و اشکالاتی وجود داشته باشد که نمی‌توان رد کرد. ممکن است علیرغم اینکه کلیت شعب و کارکنان شبکه بانکی افراد سالم و پاک دستی هستند ولی بعضاً ممکن است یک سری اتفاقاتی هم دربانکها به لحاظ نقض مقررات و سوء استفاده رخ دهد، از قبیل برقراری روابط غیر رسمی، منفعت گرایی، قومیت‌گرایی و مسائل مختلفی که در جامعه ما وجود دارد و برخی از متصدیان از یک سری مفاد مقررات سوء استفاده کنند؛ هر چند در یک شعبه هم این موضوع نباید رخ دهد و نباید از مقررات قانونی سوءاستفاده شود ولی این مواردی است که بعضاً پیش آمده است لذا باید مراقبت، نظارت و دقت را بکار گرفت تا این اتفاقات به حداقل برسد.شعب بانک ملزم به اجرای مفاد قانون هستند و از سوی دیگر دستگاه های نظارتی و مراجع تصمیم‌گیرنده باید به اشکالات قانونی بپردازند و توجه کافی را به کار برند تا این موارد را اصلاح کرده و به شعب بانکی انتقال دهند. بانک که نمی تواند قانون را اجرا نکند .اگر بانک قانون را اجرا نکند باید از او سئوال و بازخواست صورت گیرد نه آنکه نسبت به اجرای قانون، بانک ها مورد سئوال قرار گیرند. البته اگر قوانین ایراد دارد باید مرجع مربوطه وارد شده و آن را اصلاح کند که متأسفانه ایرادات قانونی زیادی در حوزه بانکداری وجود دارد، این مقررات باید بدون پیچیدگی، قابل اجرای صحیح و نظارت پذیر باشد. بانک­ها مورد اعتماد و اطمینان مردم هستند لذا باید کمک کنیم که این اعتماد تقویت شود و اشکالاتی که دیده می‌شود را برطرف کنیم.مردم نسبت به نرخ سود تسهیلات بانک‌ها انتقاداتی دارند در این زمینه چه باید کرد؟واقعیت آن است که بانک‌ها باید با توجه به نیازها و انتظارات موجود در جامعه، خدمات و محصولات خود را ارائه نمایند. نرخ سود تسهیلات به دلیل بالا بودن نرخ سود سپرده ها، نرخ بالای اوراق دولت و غیره بالاست. این نرخ سود و به خصوص دریافت وجه التزام و جرایم، محل مناقشه بین مردم و بانک‌ها است، واقعیت این است که در کشورمان نرخ سود بانکی، نرخ بالایی است که از دلایل پیش گفته و مواردی چون هزینه های دولت و شهرداری ها، تورم قیمت ها، ارز و غیره تبعیت می کند. به هر دلیلی نرخ های بالای ۲۰ درصد را تجربه کردیم. این نرخ بانکی، نرخ خوبی برای کنش گران بازار نیست. این نرخ ها، نرخ های منطقی، اصولی و مناسبی نیست و همه را اذیت می کند و بیش از همه بانک ها را اذیت می‌کند؛ محل چالش بانکداری اسلامی در بانک ها؛ نرخ سودهای بانکی است. بانک­ها چون وکیل مردم در جذب و نگهداری سپرده ها هستند، حق دارند حق الوکاله مشخصی را بگیرند، وقتی نرخ سود سپرده و تسهیلات بالا می‌رود نسبتی که بانک می گیرد، کوچکتر می شود و بانک سود نمی کند. مثلاً وقتی نرخ سود ۲۵ درصد است، ۲٫۵ درصد نرخ حق الوکاله در این حالت بانک ۱۰ واحد درصد درآمد می تواند داشته باشد ؛ ولی وقتی نرخ سود ۱۰ درصد باشد و ۲٫۵ درصد حق الوکاله باشد ۲۵ واحد درصد درآمد بانک خواهد بود و این سود بیشتری برای بانک خواهد داشت. بانک‌ها تمایل به برگشت نرخ سودهای بانکی دارند تا از این ظرفیت مالی که در بازار مالی بین الملل وجود دارد بتوانند استفاده بیشتری را ببرند. چنانچه در بعضی کشورها سود و بهره بانکی پائین، منفی و سپرده ها با هزینه هایی همراه هستند. چون بانک ها در تحریم به سر می بردند و روابط با شبکه مالی بین الملل قطع بود، کشور تجربه تورم بالا، کاهش مستمر ارزش پول ملی و غیره را داشت، هزینه های تأمین مالی یا نرخ تسهیلات مستمر بالا رفت به حدی که شکنندگی در شبکه مالی و پولی کشور به وجود آورد. اگر این شرایط نبود نرخ سود تسهیلات با استفاده از تسهیلات خارجی، فاینانس و یوزانس،‌خرید مدت دار و... می توانست پائین تر باشد.مدت زمان زیادی است که در کشورهایی نظیر ژاپن و آلمان نرخ سود و بهره های بلندمدت، نزدیک به صفر و یا منفی شده است درحالی که مردم و بانک‌ها در کشور تورم های سی درصد به بالا را تجربه کرده اند. این تورم در پول و ارزش اسمی پول ملی خود را نشان می دهد، یعنی دلار ۷۰۰۰ریالی سال ۸۵ به دلار ۴۰۰۰۰ریالی در سال ۹۵ تبدیل می شود. فرد سپرده گذار درصدد این است تا در سال آینده دارایی های خود را نسبت به نرخ تورم مصون نگه دارد و وقتی نرخ تورم یا انتظارات تورمی بالا باشد، سپرده گذار به صورت منطقی نرخ سود سپرده بالاتری را طلب می کند، به همین دلیل سود، بالاست و گله و شکایت زیاد است.تغییرات نرخ ارز در نرخ سود بانکی هم بالطبع تاثیر گذار خواهد بود...به همین طریق است که می فرمائید. این پارامتر موجب برهم زدن خیلی از معادلات مالی، پولی و بانکی است. کسب و کار مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، پیش بینی ها را تغییر می‌دهد، در جریان وجوه، اثر می‌گذارد و نیاز به سرمایه در گردش را تغییر می‌دهد.در حال حاضر قوانین بانکی به چه میزان با قوانین شرعی مطابقت و همگونی دارد؟بخشی از زمینه های اعتمادی مردم به بانکها، به رعایت شرعی مربوط می‌شود که این موضوع بسیار مهم و با اهمیتی است. این مساله مورد توجه بزرگان کشور است و این نگرانی باید انعکاس بیشتری را در بحث مقررات داشته باشد. باید قوانینی وضع شود که کاملا منطبق با مسائل شرعی بوده و تخطی از حدود شرعی معاملات بانکی اسلامی و شرعی به وجود نیاید که البته چالش جدی فعلی ما بحث اصلاح قانون بانکی است که از چندین سال قبل مطرح شده و اخیرا هم در دستور کار مجلس دهم قرار گرفته است. البته در مجلس نهم تا روزهای آخر مجلس هم یکسری فعالیت‌هایی انجام شد تا بتوانند طرح آماده شده در مجلس را به عنوان قانون، مصوب و ابلاغ کنند. به دلایل گوناگون همچون مخالفت دولت و بانک مرکزی و برخی از نمایندگان مجلس، بانکداران و بخش خصوصی و همچنین به لحاظ جنبه های عملیاتی و حقوقی مختلف، امکان اجرایی شدن را نیافت. از اینرو اصلاح قانون بانکداری و این طرح به مجلس دهم موکول شد.البته موضوع تطبیق قانونی با شریعت مسأله مهمی است ولی مسایل اجرایی و عملیاتی قانون بانکداری بدون ربا مصوب سال ۱۳۶۲، موضوع شریعت تنها نیست بلکه کمبودهای قانونی هم وجود دارد که نیاز به تدوین و اصلاح قوانین فعلی دارد. گذر زمان سی و سه ساله و ایجاد تغییرات در شرایط اجتماعی، اقتصادی کشور، اصلاحات قانونی را هم طلب می کند. امیدواریم در مجلس دهم، هویت بانکداری اسلامی به بانک‌ها و بانکداری بازگردد و دغدغه های مراجع محترم تقلید، بانک مرکزی، بانکداران و مردم در خصوص اجرای بانکداری اسلامی برطرف شود. از سویی دیگر هم ارتباطات با نظام بانکداری بین المللی به وجود آید تا از مزایای موجود در راستای منفعت رساندن به اقتصاد کشور بهره گیری شود.اشاره‌ای به بحث تحریم داشتید؛ باوجود این‌که با رکود اقتصادی در داخل مواجه هستیم و تحریم و رفع آن هم حالت بینابینی دارد، بانک پارسیان برای مقابله با شرایط رکود چه کرده و چه می‌‌خواهد انجام دهد؟ارز و مبادلات ارزی، مناسبات و روابط بین المللی بانکها را تحت تأثیر قرار می دهد، در دوران تحریم‌ها یکی از عرصه های جدی مقابله با تحریم‌ها بانک ها بودند. این در حالی است که بانک های ایرانی در مقابل طرف خارجی بدحسابی نکردند. علی رغم تبلیغات خارجی‌ها که علیه بانک‌های ایرانی به کار می‌گیرند، بانک‌های ایرانی از ظرفیت اعتمادسازی زیادی برخوردارند و این اعتمادسازی بین المللی، منفعتی خاص برای جامعه و مردم کشورمان دارد. لذا باید این ظرفیت ها را توسعه داد. اعتماد و اطمینان بیشتری را جلب کرد و تا حد امکان محل‌های بی اعتمادی ها را از میان برداریم. انجام عملیات بانکی در مقیاس بین المللی برای مشتریان نظام بانکی نیازی ضروری و قطعی است که تحریم های بانکی برای ایجاد خلل در پاسخگویی به این نیازها و نیز نابود کردن تجارت خارجی کشور وضع گردیدند. بانک پارسیان حضور موثر و قوی برای حل موضوعات مختلف در زمان تحریم ها داشته و دارد. در شرایط کنونی با بیش از ۵۰ کشور رابطه کارگزاری بانکی داریم که بالطبع حساب‌های فعالی هم داریم. مشتریان بانک پارسیان می توانند از این ظرفیت برای انجام بهتر فعالیت‌های بانکی، دریافت و پرداخت  و نقل و انتقال بانکی و رفع نیازهای مربوط به عملیات بانکداری بین المللی استفاده کنند. بانک پارسیان در حوزه بین الملل ظرفیت بسیار خوبی دارد که در اختیار مردم و صاحبان کسب و کار، صادر کنندگان و وارد کنندگان ارجمند قرار دارد. حتی سایر بانک ها از ظرفیت بانک پارسیان استفاده می کنند.بانک پارسیان البته با سایر بانک هایی که هنوز عملیات مربوط به رفع تحریم آنها حل و فصل نشده و نیاز به زمان بیشتری تا تطبیق خود با شرایط بین المللی دارند، همکاری لازم را انجام می دهد. بانک ها یک‌سری شرایط استاندارد نیاز دارند که اجازه می‌دهد در قالب همان استانداردهای مشخص بین المللی به فعالیت بپردازند.در زمینه رفع رکود و رونق اقتصادی چه اقداماتی را انجام داده اید؟بانک پارسیان از طرح های اولویت دار دولتی که در اشتغال و توسعه کسب و کار در مناطق مختلف وجود دارد، حمایت مالی خوبی داشته است. به عنوان نمونه فعالیت بسیار مهمی در صنعت فولاد، با عنوان پروژه عظیم سنگان، در یکی از دورافتاده‌ترین مناطق مرزی کشور، درحال انجام است، بطوری که با حمایت و مشارکت بانک پارسیان، اشتغال زایی صورت گرفته و هزاران شغل در خراسان ایجاد شده است.همچنین در احیای کارخانه فولاد در جوین سبزوار مشارکت مالی سنگینی انجام پذیرفته است. این کارخانه جزو طرح های ۸ گانه بوده و سال های متمادی رها شده بود. در این طرح دولت در طی ۸ سال مبلغی در حدود ۲۲۰۰  میلیارد ریال پول صرف کرد که رها شده بود و بانک پارسیان علاوه بر احیای منابع صرف شده قبلی در مدت یکسال و نیم گذشته بالغ بر۲۵۰۰ میلیارد ریال به این مجموعه تزریق کرد و ان شالله در اردیبهشت ماه محصولات تولیدشده کارخانه به بازار عرضه می‌شود . لذا در طرح های اولویت دار اشتغال مطابق با سقفی که بانک مرکزی اجازه داده و توان بانکی ما اجازه می دهد فعالیت لازم را انجام و به نتایج خوبی هم رسیده ایم.

منبع: خبرگزاری بسیج

ثبت دیدگاه

ثبت