نحوه پرداخت خسارت بیمه‌شدگان پلاسکو/ رشد ۱۵۰ درصدی فروش بیمه آتش‌سوزی بعد از حادثه پلاسکو

  • ۱۸ بهمن ۱۳۹۵
  • 1583

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم:مدیرعامل بیمه ایران نحوه پرداخت خسارت دیدگان تحت پوشش این شرکت بزرگ بیمه در حادثه پلاسکو را تشریح کرد.محسن پورکیانی در یک نشست خبری گفت: در حادثه پلاسکو بیمه‌نامه‌های ۶۰ میلیون تومانی فروخته بودیم و ۳۳ میلیارد تومان تعهد داشتیم.وی افزود: ۱۶۰ بیمه گذار داشتیم که ۱۲۵ نفر بیمه گذار مستقیم بودند و ۳۶ نفر به دلیل دریافت تسهیلات بانکی موظف به خرید پوشش بیمه نامه شده بودند.پور کیانی گفت: خسارت ۷۲ پرونده را پرداخت کردیم و ۶ مورد باقی مانده است.وی در خصوص احتمال عمدی بودن حادثه پلاسکو گفت: مراجع ذی صلاح چنین نظری ندارند و حتی اگر هم عمدی بود تقصیر این عمد بر عهده بیمه‌گذار ما نبود و ما باید خسارت را می پرداختیم.مدیرعامل بیمه ایران ادامه داد: یکی از موارد خسارت پلاسکو ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود که به دلیل بالا بودن خسارت پس از بررسی در هیات مدیره پرداخت خواهد شد.به گفته وی پرداخت خسارت ۵۵ پرونده نیز مربوط به ساختمان ۵ طبقه شمال پلاسکو بوده که دارای انقطاع عرض از ساختمان پلاسکو بوده و تخریب نشده است که پس از صدور مجوز مسئولان ذی‌صلاح برای ورود ارزیابی خسارت این واحدها انجام و پرداخت خسارتشان صورت خواهد گرفت.پورکیانی در ادامه این نشست خبری افرود: اگر تمام واحدهای پلاسکو پوشش بیمه آتش‌سوزی داشتند، خسارات جانی کسانی که با عجله برای برداشتن چک و مدارک‌شان وارد این ساختمان می‌شدند، کاهش می‌یافت.وی از رشد ۱۵۰ درصدی فروش حق بیمه آتش‌سوزی در شرکت بیمه ایران بعد حادثه پلاسکو خبر داد و افزود: بیمه آتش‌سوزی یک بیمه اختیاری است و ما نمی‌توانیم برای داشتن آن، اجبار ایجاد کنیم، اما صنعت بیمه می‌تواند در این رابطه فرهنگ‌سازی کند.وی ادامه داد: وقتی اتفاقی می‌افتد مردم به فکر می‌افتند پوشش‌های لازم را داشته باشند که این یک فضای هیجانی است، اما این یک فرصت است تا مزایای اینگونه بیمه‌نامه‌ها معرفی شود.وی از شروع طرح جامع اصناف برای ارائه پوشش بیمه‌نامه‌های لازم خبر داد و گفت: در این رابطه جلسه‌ای با رئیس شورای اصناف داشته‌ایم، شاید بتوان برنامه‌ریزی جامع‌تری کرد و اصناف بیشتری را تحت پوشش قرار داد.پورکیانی در خصوص رتبه ۴ توانگری بیمه ایران هم گفت: عواملی مختلفی در کاهش رتبه عوامل مختلفی در کاهش رتبه توانگری شرکت‌های بیمه تأثیرگذار است که یکی از آنها میزان خسارات معوق است.وی با بیان اینکه در حال شفاف‌سازی مالی هستیم، گفت: رئیس کل بیمه مرکزی بر کفایت ذخایر ایران ظرف ۳ سال تأثیر داشته‌اند اما ما در سال ۹۴، ۵۰۰ میلیارد تومان بابت خسارات معوق پرداخت داشتیم.وی با بیان اینکه براساس ارزیابی خود شرکت، توانگری بیمه ایران حدود ۸۳ درصد است و سازمان حسابرسی هم آن را تأیید کرده، اظهار داشت: موضوع ارزیابی دارایی‌های شرکت به قیمت روز و مغایرت آیین‌نامه ۲۸ با آیین‌نامه ۵۸ شورای عالی بیمه باعث شد بیمه مرکزی از ۸۳ توانگری شرکت را به ۴۰ کاهش دهد.وی تأکید کرد: کاهش توانگری بیمه ایران به معنای این نیست که نمی‌تواند به تعهدات خود عمل کند، در حال حاضر ۶ سناریو برای بهبود رتبه توانگری شرکت پیش‌بینی کرده‌ایم که مهمترین آن افزایش سرمایه است.مدیرعامل بیمه ایران افزود: اقدامات لازم را انجام داده‌ایم تا سرمایه بیمه ایران از ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به ۱۰ هزار میلیارد افزایش یابد که بخشی از طریق فروش شرکت‌های دولتی بوده و بخشی از سایر دارایی‌ها.مدیرعامل بیمه ایران افزود: امیدواریم این اتفاق بیفتد و قبل از پایان سال، افزایش سرمایه بیمه ایران را به نتیجه برسانیم.وی گفت: دیداری با وزیر اقتصاد داشتیم که این کار را انجام دهیم.خبرنگاری از مدیرعامل بیمه ایران پرسید: چرا علی رغم اخطار شهرداری به مالکان ساختمان پلاسکو، بیمه ایران همچنان برای پوشش ریسک این شرکت ورود کرد؟وی پاسخ داد: ما خودمان هم ریسک ساختمان را می‌دانستیم و به همین دلیل حق بیمه این ساختمان برخلاف سایر ساختمان‌های تجاری که یک در هزار است، ۱٫۸۱ در هزار لحاظ شده است.بیمه: فارس

ثبت دیدگاه

ثبت