چگونه شماره شبای حساب بانکی را به دست آوریم؟/نحوه محاسبه شبای بانک‌ها+ جزئیات و جدول

  • ۱۹ فروردین ۱۳۹۶
  • 1103

شبا حساب بانکیپایگاه خبری تحلیلی بانک مردم:  "شبا” یا شماره حساب بانکی ایرانیان، بمنظور تسهیل و استاندارد سازی مبادلات بین بانکی و بین المللی بانکهای کشور، توسط بانک مرکزی و مطابق با استاندارد ۱۳۶۱۶-ISO ، تبیین شده است.هر شماره حساب بانکی، قابل تبدیل به یک شماره حساب "شبا” خواهد بود.شبا:عبارت است از شماره حساب بانکی ایران، که به منظور تسهیل و استانداردسازی مبادلات بین بانکی و بین المللی بانکهای کشور در این مستند تعریف و تبیین شده و در تمام سامانه های پرداخت بین بانکی منحصراً از این نوع حساب استفاده می شود. «شبا» مستقل از نظام شماره گذاری داخلی هریک از بانکها است، اما در محاسبه «شبا» از شماره حساب مربوط به نظام شماره گذاری داخلی بانکها استفاده به عمل می آید. «شبا» مطابق با ضوابط IBAN تنظیم می شود.برای دریافت شماره شبا از طریق شماره حساب خود نام بانک مورد نظر در جدول زیر را کلیک کنید[table id=8 /]ساختار و اجزاء شبا:ارقام کنترلی:عبارتند از ارقامی که به منظور حصول اطمینان از دریافت و ارسال کامل و بدون نقص یا تحریف «شبا»، بر مبنای مندرجات درونی «شبا» محاسبه و به عنوان بخش الزامی «شبا» بدان افزوده می شوند.IBAN:حروف اختصاری «Internet Bank Account Number»، شناسه ایست که یک شماره حساب خاص را در یک بانک بصورت یکتا معرفی می کند. این شناسه مطابق با استاندارد بین المللی ISO-13616-2007 تولید شده و به منظور یکسان سازی شماره حسابهای بانکی در سطح بین المللی به منظور تسهیل تبادلات بین بانکی، مورد استفاده قرار می گیرد.BBAN:حروف اختصاری «Basic Bank Account Number»، شناسه ایست شامل شناسه بانک که به صورت یکتا یک حساب خاص را در یک بانک در یک کشور خاص مشخص می کند.قواعد ساختاری شبا:- هر کاراکتر تنها می تواند یکی از حروف بزرگ الفبای انگلیسی [A-Z] یا یک رقم انگلیسی [۰-۹] باشد. استفاده از هیچ کاراکتر دیگری، از جمله اعداد و حروف فارسی مجاز نیست.- طول شبا دقیقاً باید معادل ۲۶ کاراکتر باشد. شماره های کمتر یا بیشتر از ۲۶ کاراکتر مجاز نیستند.- استفاده از حروف تنها برای کد کشور (دو رقم سمت چپ شبا) مجاز است. بقیه اجزای شبا تنها می تواند دربرگیرنده اعداد باشد.نمایش شبا:- نمایش در سیستمهای رایانه ای: در سیستمهای رایانه ای، شبا مانند نمونه زیر، به صورت یکپارچه و بدون فاصله نمایش داده می شود، مانند این نمونه:IR0696000000010324200001- نمایش در اشکال نوشتاری: در اشکال نوشتاری، مانند فرمها و نامه ها، از سمت چپ، بین هر چهار کاراکتر، یک فاصله قرار می گیرد. در نتیجه کد شبا در فرم نوشتاری شامل ۶ دسته چهار کاراکتری و یک دسته ۲ کاراکتری در سمت راست خواهد بود. به عنوان مثال شبای مذکور در بند فوق به صورت زیر نوشته می شود:IR06 2960 0000 0010 0324 2000 01شبا یک کد ۲۶ کاراکتری است که به صورت زیر به سه بخش اصلی تقسیم می شود:

جزءBBANCDCC
توضیحشماره حساب پایهکد کنترلیکد کشور: ثابت= IR
طول۲۲ رقم۲ رقم۲ حرف
- یک شبا به صورت [CC][CD][BBAN] ساخته می شود. (کروشه تنها برای تفکیک اجزاء است و در شبا دیده نمی شود)
- CC به معنی کد کشور، در مورد تمامی حسابهای بانکی کشور براساس استاندارد ISO-3166-1 معادل دو حرف IR (حروف بزرگ لاتین) است. کد کشور تنها بخش حرفی شبا محسوب می شود.
- CD به طول دو رقم به معنی ارقام کنترلی یا چک دیجیت شناسه شبا می باشد.
- BBAN به طول ۲۲ رقم که شماره پایه حساب بانکی را تشکیل می دهد و در بند (۵) این سند در مورد آن بحث شده است.

ساختار و قالبBBAN:

۵-۱-مشخصات کلی: قالب BBAN یک کد به طول ۲۲ رقم با قالب زیر است:

B19۰۰۰B2B1A3A2A1
۲۲۰۰۰۵۴۳۲۱

اجزاءBBAN:

براساس جدول فوق به صورت زیر توضیح داده می شود:

- شناسه بانک، که در موقعیت A1 الی A3 به طول سه رقم قرار می گیرد. شناسه بانک یک عدد سه رقمی است که براساس کد بانکها تدوین شده است. باتوجه به این که این کدها درحال حاضر دو رقمی هستند، تا اطلاع ثانوی از صفر در سمت چپ این کد برای تمام بانکها و موسسات اعتباری استفاده شده است. کد بانکها مطابق با جدول زیر تنظیم می شود:

ردیفنام بانکشناسه بانک
۱بانک اقتصاد نوین۰۵۵
۲بانک پارسیان۰۵۴
۳بانک پاسارگاد۰۵۷
۴پست بانک ایران۰۲۱
۵بانک تجارت۰۱۸
۶موسسه اعتباری توسعه۰۵۱
۷بانک توسعه صادرات۰۲۰
۸بانک رفاه۰۱۳
۹بانک سامان۰۵۶
۱۰بانک سپه۰۱۵
۱۱بانک سرمایه۰۵۸
۱۲بانک صادرات ایران۰۱۹
۱۳بانک صنعت و معدن۰۱۱
۱۴بانک کارآفرین۰۵۳
۱۵بانک کشاورزی۰۱۶
۱۶بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران۰۱۰
۱۷بانک مسکن۰۱۴
۱۸بانک ملت۰۱۲
۱۹بانک ملی ایران۰۱۷

- شناسه حساب که در موقعیت B1 الی B19 قرار می گیرد. باتوجه به اینکه شماره حسابهای فعلی بانک ملی (سیستم متمرکز- سیبا) ۱۳ رقمی می باشد، با استفاده از راهکارهای ذیل به قالب ۱۹رقمی تبدیل می شود.الف:شناسه نوع حساب که در موقعیت B1 قرار می گیرد برای حسابهای سپرده، مقداد صفر و برای حسابهای تسهیلات عدد یک تکمیل می شود.ب:برای موقعیتهای B2 الی B19 نیز، به سمت چپ شماره حساب باید به اندازه ای رقم صفر افزوده شود که طول آن برابر ۱۸ رقم شود. بدین ترتیب با ترکیب عدد ۱۸ رقمی حاصله و کد نوع حساب (بند الف)، شناسه حساب (BBAN) به طول ۱۹ رقم تولید می شود.

دریافت شبابانک ملی ایراندریافت شناسه شبا بانک ملی و تبدیل شبا به شماره حساب —->اینجا کلیک نماییدبه منظور دریافت شناسه شبا از طریق پیام کوتاه لازمست یک پیام کوتاه در قالب زیر از سوی متقاضی به شماره ۲۰۰۰۸۰۱۸ ارسال گردد. به محض ارسال نیز پاسخ به همراه کد شبای درخواستی برای مشتری بصورت پیام کوتاه ارسال می شود.فرمت ارسال پیام کوتاه:برای دریافت کد شبای حساب سپرده: شماره حساب سیبا + فاصله + عدد صفرمثال: ۰ ۰۳۰۱۴۳۶۲۰۴۰۰۶
برای دریافت کد شبای حساب تسهیلات: شماره حساب سیبا + فاصله + عدد یک
مثال: ۱ ۰۳۰۱۴۳۶۲۰۴۰۰۶
دریافت شناسه شبا بانک ملتتولید شماره شناسه شبا بانک ملت اینجا کلیک نمایید.
به منظور دریافت شماره شناسه حساب بانکی ایران (شبا) برای حساب ها ی بانک ملت بایستی شماره حساب / شماره قرارداد مورد نظر را وارد نموده و عبارت امنیتی مشاهده شده را در فیلد مربوطه درج نمائید .
پس از تکمیل اطلاعات و ثبت کلید تایید ، مشخصات صاحب حساب نمایش داده می شود که در صورت صحت این مشخصات و تائید آن امکان مشاهده و چاپ شماره شبا معادل شماره حساب / شماره قرارداد بانکی متمرکز میسر می گردد

بانک تجارت

جهت تبدیل شماره حساب به شماره شبا بانک تجارت و یا تبدیل شماره شبا بانک تجارت به شماره حساب اینجا کلیک نمایید

بانک مسکن

مشاهده کد شبا بانک مسکن جهت حسابهای تسهیلات و سپرده و کارتهای متمرکز اعتباری اینجا کلیک نمایید.

بانک اقتصاد نوین

جهت دریافت شماره شبای بانک اقتصاد نوین اینجا کلیک نمایید.

بانک پارسیان

جهت مشاهده شماره شبای حسابهای بانک پارسیان اینجا کلیک نمایید.

 بانک کشاورزی

تبدیل شماره حساب بانک کشاورزی به شماره شبا و یا تبدیل شناسه شبا بانک کشاورزی به شماره حساب اینجا کلیک نمایید.

 بانک انصار

مشاهده شماره شبای بانک انصار یا تبدیل شماره شبا به شماره حساب اینجا کلیک نمایید

بانک دی

مشتریان گرامی بانک دی می‌توانند جهت اطلاع از شماره حساب شبای سپرده‌ی خود نزد بانک دی اینجا کلیک نمایید.

بانک صادرات ایران

جهت محاسبه شماره شناسه شبا بانک صادرات اینجا کلیک نمایید.

بانک صنعت و معدن

جهت مشاهده و تبدیل شماره حساب بانک صنعت و معدن به شماره شناسه بانکی حساب ملی ایران – شبا اینجا کلیک نمایید.

 بانک سپه

مشاهده شناسه شبای بانک سپه اینجا کلیک نمایید

بانک توسعه تعاون

برای دریافت شناسه «شبا» یا شماره حساب بانکی ایران، شماره سپرده را وارد نمایید و سپس بر روی دکمه دریافت شبا کلیک نمایید تا نام و شماره شبا نمایش داده شود. و یا برای اطمینان از صحیح بودن شماره شبا ، آن را در قسمت شماره حساب بانکی ایران وارد نمایید و سپس بر روی دکمه دریافت شماره سپرده کلیک نمایید تا نام و شماره سپرده نمایش داده شود.جهت مشاهده اینجا کلیک نمایید.

کد شبا حسابهای خزانه ، بانکهای دولتی و دستگاههای دولتی نزد بانک مرکزی

دریافت شماره حساب جدید (شانزده رقمی) وشناسه شبا برای حساب‌های خزانه، دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایرانتوجه: بخش دوم شماره حساب قدیم (۲ رقم سمت راست) برای کلیه اشخاص حقوقی (نهادها و سازمان‌ها) همان مقدار پیش فرض (۰۰) است.جهت مشاهده اینجا کلیک نمایید.

بانک کارآفرین

جهت تبدیل شماره حساب بانک کارآفرین به شماره شبا و یا تبدیل شماره شبای بانک کارآفرین به شماره حساب اینجا کلیک نمایید.

 بانک سامان

جهت محاسبه شناسه شبا بانک سامان و یا تبدیل شماره شبا به شماره حساب بانک سامان اینجا کلیک نمایید.

بانک سرمایه

محاسبه و تبدیل شماره حساب و شماره کارتهای بانکی بانک سرمایه به شماره شناسه شبا اینجا کلیک نمایید.

 بانک رفاه کارگران

با ارسال متن پیامک : IBAN * رمز * شماره حساب به شماره ۳۰۰۰۶۶ دریافت شبا ازطریق تلفن همراه امکان پذیر میباشد.جهت تولید شناسه شبا و برگردان شبا به شماره حساب بانک رفاه کارگران اینجا کلیک نمایید.

بانک گردشگری

جهت تولید و مشاهده شماره شناسه شبای بانک گردشگری اینجا کلیک نمایید.

بانک سینا

جهت تبدیل شماره سپرده به شبا و شبا به شماره سپرده بانک سینا اینجا کلیک نماییدشبا بانک شهرجهت مشاهده شماره شبای حسابهای بانک شهر اینجا کلیک نمایید.

 بانک پاسارگاد

هر شماره حساب بانکی (صرف نظر از آنکه متعلق به کدام بانک باشد)، قابل تبدیل به یک شماره حساب «شبا» خواهد بود. مشتریان گرامی بانک پاسارگاد می توانند جهت اطلاع از شماره حساب شبای سپرده ی خود نزد بانک پاسارگاد اینجا کلیک نمایند.
همچنین هم‌میهنان گرامی می‌توانند پس از تماس با تلفن‌بانک پاسارگاد به شماره ۸۲۸۹۱۱۱۱ و فشردن کلید۳، بدون نیاز به وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور، از شماره شبای سپرده بانک پاسارگاد موردنظر خود، اطلاع حاصل کنند.

پست بانک

جهت محاسبه شماره شبای حسابهای پست بانک اینجا کلیک نمایید.

 بانک توسعه صادرات ایران

جهت مشاهده کد شبا حسابهای بانک توسعه صادرات ایران اینجا کلیک نمایید.

بانک حکمت ایرانیان

جهت مشاهده کد شبا حسابهای بانک حکمت ایرانیان اینجا کلیک نمایید.

 بانک خاورمیانه

جهت تبدیل شماره حساب بانک خاورمیانه یه شماره شبا یا بالعکس اینجا کلیک نمایید. بانک آیندهبه منظور دریافت شناسه شبا از طریق پیام کوتاه لازم است یک پیام کوتاه بصورت شماره حساب بانکی از سوی متقاضی به شماره ۳۰۰۰۲۹۵۷ پیامک گردد. و پس از چند لحظه پاسخ به همراه کد شبای درخواستی بصورت پیام کوتاه ارسال می شود.جهت دریافت شناسه شبای بانک آینده از طریق سامانه بانک آینده اینجا کلیک نمایید. بانک قرض الحسنه رسالتجهت دریافت شناسه شبا حسابهای بانک قرض الحسه رسالت اینجا کلیک نمایید.

/ایستانیوز

ثبت دیدگاه

ثبت