بانک قوامین خطر را احساس کرد/ مدیرعامل قوامین: بانک مرکزی به جای ادغام بانک‌ها برای افزایش بازدهی سیاست‌گذاری کند!

  • ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
  • 4420

غلامحسین تقی نتاجپایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: بانک مرکزی به جای ادغام بانک‌ها برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بازدهی سیاست‌گذاری کند.به گزارش بانک مردم، مدیرعامل بانک قوامین با بیان اینکه ادغام بانک‌ها مشکلات را حل نخواهد کرد، به فارس گفت: به جای ادغام، باید برای کاهش هزینه‌ها و افزایش سودآوری بانک‌ها سیاست‌گذاری کرد، زیرا مشکل سودآوری، یک پدیده عمومی در همه بانک‌ها است.غلامحسین تقی نتّاج با بیان اینکه ادغام تنها راهکار حل مشکلات نظام بانکی نیست، اظهار داشت: با توجه به وسعت اقتصاد ایران و نوع چالش‌های بانکی، فعلا ورشکستگی بانک‌ها در ایران موضوعیت ندارد.

وی افزود: مشکلات فعلی نظم بانکی با اعمال سیاست‌هایی مناسب از جمله توانمندسازی مالی و کاهش هزینه‌های بانک‌ها قابل حل است و بعد از آن می‌توان راجع به این موضوع بحث کرد که آیا اقتصاد ایران به این تعداد بانک نیاز دارد یا خیر.

مدیرعامل بانک قوامین با اشاره به دور روش بررسی در این زمینه، گفت: یا باید به متغیرهای داخلی اقتصاد ایران نگاه کنیم و یا اینکه به صورت تطبیقی کشورهای همسایه و کشورهایی که از لحاظ اقتصادی با اقتصاد ایران شباهت دارند را مورد توجه قرار داد. وقتی کشوری مثل ترکیه ۱۶۰ بانک دارد، نشان می‌دهد که تعداد بانک‌ها در ایران زیاد نیست.

وی در واکنش به این نکته که برخی اقتصاددانان معتقدند در اقتصادی که حجم ورود سرمایه و جریانات مالی کم است، وجود این تعداد بانک اقتصاد را با چالش مواجه می‌کند، گفت: در این صورت باید مولفه‌های اقتصاد خودمان را در نظر بگیریم و ببینیم چه تعداد بانک نیاز داریم، اما آیا همین تعداد بانک پاسخگوی نیازهای متقاضیان است؟

نتّاج تصریح کرد: بنده اصراری برای افزایش تعداد بانک‌ها ندارم، اما مشکلات فعلی نظام بانکی با ادغام حل نمی‌شود، بلکه باید یک محیط فعالیت بانک‌ها ساماندهی و بازدهی فعالیت‌های بانکی بیشتر شود.

وی ادامه داد: در واقع بیشتر باید از منظر سودآوری بانک‌ها سیاست‌گذاری کرد که خوشبختانه طبق خبرهایی که از بانک مرکزی شنیده می‌شود، برنامه‌های گسترده‌ای در این جهت تدوین شده که پس از ساماندهی موسسات اعتباری اجرا خواهد شد.

به گفته وی هم‌اکنون باید در جهت افزایش سودآوری بانک‌ها برنامه‌ریزی کرد که راهکار آن ادغام نیست.

وی در پاسخ به این سوال که بانک‌هایی که با زیان‌ انباشته شدید مواجه و در خطر ورشکستگی هستند، آیا نباید در فرایند ادغام قرار بگیرند، گفت: بحث مشکل سودآوری بانک‌ها یک پدیده عمومی در همه بانک‌ها است، زیرا صنعت بانکداری در ایران نمی‌تواند انتظارات سهامداران را برآورده کند.

مدیرعامل بانک قوامین با بیان اینکه از لحاظ معادله درآمد-هزینه که مابه‌التفاوت آن سود می‌شود، متناسب با آورده سهامداران نیست، افزود: بخش عمده درآمد بانک صرف پرداخت سود به سپرده‌گذاران می‌شود و این مشکل را باید با همکاری بانک‌ها و بانک مرکزی حل کرد.

نتّاج تاکید کرد: افزایش سوددهی بانک فقط و فقط از طریق کاهش هزینه‌ها باید انجام شود.

جهانگیری درباره بانک قوامین چه گفت؟

اسحاق جهانگیری در جریان مناظرات کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کوچکی به بانک قوامین کرد و به طور تلویحی از وضعیت بد این بانک گفته بود. جهانگیری در ۲۲ اردیبهشت گفته بود:  آقای قالیباف بیشترین تخلف در بانک‌های حول و حوش شما بود و موسسات اعتباری را شما ایجاد کردید. بانک قوامین امروز چه وضعی دارد؟ من فقط به خاطر رعایت مصالح ملی نمی‌گویم البته به نیروی انتظامی و سیاست‌گذاران می‌گویم و گفته‌ام. فرمانده محترم ناجا ۱۰ جلسه داشتیم تا این  مسئله حل و فصل شود.

ثبت دیدگاه

ثبت