تولید سکه ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ تومانی متوقف شد/ انتشار مطلس جدید بعد از تصویب واحد پولی +سند

  • ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
  • 3697

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: اما یکی از سوالات مهم در این خصوص، وضعیت سکه های موجود در میان مردم و بانک هاست که به نظر می رسد تمامی آنها از دور خارج و تبدیل به شمش خواهند شد اما در عین حال، نیاز به سکه برای واحد پول جدید نیز موضوعی نیست که بتوان آنرا از نظر دور داشت.

به گزارش بانک مردم به نقل از صبحانه، با تقدیم لایحه حذف چهار صفر از پول ملی، طبق اعلام بانک مرکزی "پارسه" به عنوان پول خرد ایران مطرح شده که با این حساب قیمت‌های فعلی در واحد پولی جدید به این صورت می‌شود که هر سکه بهار آزادی چهار میلیون و ۱۵۰ هزار تومانی، ۴۱۵۰ تومان خوانده می‌شود یا هر دلار آمریکا که امروز ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان است در سیستم پولی جدید ۱۱ تومان و ۴۰ پارسه یا ۱۱.۴ تومان خوانده می ‌شود.

با تغییر واحد پول ملی و حذف صفر از آن قطعا در ابتدا تفاوت ‌هایی در نحوه گفتار واحد پولی جدید در میان مردم ایجاد خواهد شد، اما آنطور که به نظر می ‌رسد واحد پول ایران شبیه واحد پول بسیاری از کشورهای دیگر از جمله دلار شده که ترکیبی از یک واحد اصلی و یک واحد خرد است.

اما یکی از سوالات مهم در این خصوص، وضعیت سکه های موجود در میان مردم و بانک هاست که به نظر می رسد تمامی آنها از دور خارج و تبدیل به شمش خواهند شد اما در عین حال، نیاز به سکه برای واحد پول جدید نیز موضوعی نیست که بتوان آنرا از نظر دور داشت.

برای پاسخ به این موضوع، ارائه اسناد جدید توسط یکی از شرکتهای مهم صنعتی کشورمان راهگشا خواهد بود. طبق اسنادی که صنایع مس شهید باهنر به عنوان مجری ضرب سکه در کشورمان در اختیار سهامداران گذاشته، مشخص شده که بر اساس مذاکرات این شرکت با سازمان اسکناس و مسکوکات بانک مرکزی، اقدامات جدیدی در راه است.

تولید سکه 100، 200 و 500 تومانی متوقف شد/ انتشار مطلس جدید بعد از تصویب واحد پولی +سند
تولید سکه 100، 200 و 500 تومانی متوقف شد/ انتشار مطلس جدید بعد از تصویب واحد پولی +سند
قرارداد بانک مرکزی برای تولید سکه در سال ۹۶

این شرکت اعلام داشته که در سال ۱۳۹۷ به دلیل اینکه ارزش مواد اولیه سکه های ضرب شده توسط بانک مرکزی از ارزش اسمی آن بیشتر شد، با تقاضای سازمان اسکناس و مسکوکات، تولید این مطلس ها متوقف شد اما با توجه به نیاز جامعه، مذاکرات انعقاد ۴۶۰ تن مطلس انجام شده است.

این اطلاعیه در عین حال اضافه کرده با توجه به مصوبه دولت برای حذف ۴ صفر از پول ملی، طی جلسه ۲۳ شهریورماه در محل سازمان اسکناس و مسکوکات بانک مرکزی، مقرر شده بررسی های لازم در خصوص تولید انواع مطلس طبق طرح جدید پول ملی در حال انجام بوده و بعد از تصویب مجلس و انجام مفاد قانونی، اقدامات لازم جهت تولید مسکوکات با طرح جدید پول ملی صورت خواهد گرفت.

ثبت دیدگاه

ثبت